Hvilken dimension skal man egentlig bruge, når man skruer MDF plader sammen.
Jeg har forstået, at man skal forbore i pladen, der skal skrues fast, og også forbore i den "nederste plade på højkant" (det skal blive et klædeskab).
Jeg har 16 mm plader og blev anbefalet 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw," men jeg synes den er for kort, og jeg synes ikke skruen "fæster" ordentligt. Hvordan skal man få pladerne til at sidde ordentligt sammen. Hvilken dimension skal man forbore med, hvis jeg måler min skrue 4,5 X 30, så er kernen 2,9. Betyder det, at jeg skal bruge 3 mm til en 4,5 mm skrue.
Jeg har forstået, at man skal forbore i pladen, der skal skrues fast, og også forbore i den "nederste plade på højkant" (det skal blive et klædeskab).
Jeg har 16 mm plader og blev anbefalet 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw," men jeg synes den er for kort, og jeg synes ikke skruen "fæster" ordentligt. Hvordan skal man få pladerne til at sidde ordentligt sammen. Hvilken dimension skal man forbore med, hvis jeg måler min skrue 4,5 X 30, så er kernen 2,9. Betyder det, at jeg skal bruge 3 mm til en 4,5 mm skrue.
Spax har en speciel MDF-skrue, Spax-M (http://www.spax.com/gb/pdf/2/9.pdf), som fungerer fremragende ved montering af MDF. Bare lidt lim og så skru sammen, ingen forboring. Ved dog ikke hvor du finder den uden for Stockholm. Held og lykke!
Der findes en meget god skrue til MDF, når man skal skrue i kanten på en 16 mm plade. Sælges bl.a. af Clas Ohlson og kaldes der Koblingsskrue med art.nr: 11-1336-50 for 50 mm længde og 11-1336-70 for 70 mm længde. 50 mm længde er dog tilstrækkelig.
15:-/10 stk. alt. 129:-/100 stk.
Hele denne 'klods' er skruet sammen med sådan en skrue.
(Ikke damen på billedet selvfølgelig
)

_____________________
Byggaren
15:-/10 stk. alt. 129:-/100 stk.
Hele denne 'klods' er skruet sammen med sådan en skrue.
(Ikke damen på billedet selvfølgelig

_____________________
Byggaren
Senest redigeret af en moderator:
Så gør jeg et nyt forsøg, efter at telefonen/internettet gik ned præcis, da jeg havde skrevet min svar til dig og skulle sende det for snart to uger siden. Mit indlæg nåede jeg dog at rette, så teksten kunne læses.legul sagde:
Skruens kerne er 4 mm. Jeg borede derfor først (i kanten på en 16 mm MDF-plade) med et 4,2 mm bor, men det gik ikke, uden splintrede. Gik så op til 4,5 - 4,7 og endte på 5 mm (ydregevindets diam. er 7 mm). Så går det som regel godt, forudsat at man borer midt i kanten og vinkelret mod (jeg brugte en borestyring fra Classe, der har nummer 20-4826 á 139
Selve 'skaftet' på skruen kræver et 7 mm bor og hullerne skal også forsænkes for 'kraven'.
___________________
Byggeren
Løfter en gammel tråd... Hvor i Stockholm kan man få fat i denne skrue? Axminster har den, men det bliver lidt dyrt, hvis man ikke skal bestille mere derfra...xibeca sagde:
Klik her for at svare