Hvilken dimension skal man egentlig bruge, når man skruer MDF plader sammen.
Jeg har forstået, at man skal forbore i pladen, der skal skrues fast, og også forbore i den "nederste plade på højkant" (det skal blive et klædeskab).
Jeg har 16 mm plader og blev anbefalet 4,5 X 30 "ESSVE Cutter Wood screw," men jeg synes den er for kort, og jeg synes ikke skruen "fæster" ordentligt. Hvordan skal man få pladerne til at sidde ordentligt sammen. Hvilken dimension skal man forbore med, hvis jeg måler min skrue 4,5 X 30, så er kernen 2,9. Betyder det, at jeg skal bruge 3 mm til en 4,5 mm skrue.
 
Lim, almindeligt trælim. Du får en meget mere stabil konstruktion, hvilket jeg også bruger på visse IKEA-møbler. Ikke demonterbart men bedre stabilitet som jeg skrev tidligere.
 
Spax har en speciel MDF-skrue, Spax-M (http://www.spax.com/gb/pdf/2/9.pdf), som fungerer fremragende ved montering af MDF. Bare lidt lim og så skru sammen, ingen forboring. Ved dog ikke hvor du finder den uden for Stockholm. Held og lykke!
 
Hvis du limer, har skruen til formål at holde materialet sammen, mens limet hærder. Det er limet, der skal holde konstruktionen sammen.
 
Tilsyneladende er det ikke så almindeligt, at folk bygger med MDF, så jeg må vel selv fortælle, hvordan jeg løste min skruen.

Skrue: 4,5X50
Bor 2 mm
Intet lim så jeg kan demontere møblet uden at ødelægge det.
 
I
Der findes en meget god skrue til MDF, når man skal skrue i kanten på en 16 mm plade. Sælges bl.a. af Clas Ohlson og kaldes der Koblingsskrue med art.nr: 11-1336-50 for 50 mm længde og 11-1336-70 for 70 mm længde. 50 mm længde er dog tilstrækkelig.

15:-/10 stk. alt. 129:-/100 stk.

Hele denne 'klods' er skruet sammen med sådan en skrue.
(Ikke damen på billedet selvfølgelig :rolleyes: )


Elins_sang.jpg

_____________________
Byggaren
 
Senest redigeret af en moderator:
Tak Byggarn
Imponerende byggeri.
Desværre kan jeg ikke læse hele dit indlæg, teksten bliver afskåret til højre, men jeg var inde og kiggede hos Classe og så skruen, hvad forborede du med?
 
I
legul sagde:
Tak Byggarn
Imponerende byggeri.
Desværre kan jeg ikke læse hele dit indlæg, teksten afbrydes til højre, men jeg var inde og kiggede hos Classe og så skruen, hvad forborede du med ?
Så gør jeg et nyt forsøg, efter at telefonen/internettet gik ned præcis, da jeg havde skrevet min svar til dig og skulle sende det for snart to uger siden. Mit indlæg nåede jeg dog at rette, så teksten kunne læses.

Skruens kerne er 4 mm. Jeg borede derfor først (i kanten på en 16 mm MDF-plade) med et 4,2 mm bor, men det gik ikke, uden splintrede. Gik så op til 4,5 - 4,7 og endte på 5 mm (ydregevindets diam. er 7 mm). Så går det som regel godt, forudsat at man borer midt i kanten og vinkelret mod (jeg brugte en borestyring fra Classe, der har nummer 20-4826 á 139:-), men skulle det blive nødvendigt, så endte det med en lille bule på flatsiden i den retning, boret stak af.

Selve 'skaftet' på skruen kræver et 7 mm bor og hullerne skal også forsænkes for 'kraven'.
___________________
Byggeren
 
xibeca sagde:
Spax har en speciell MDF-skruv, Spax-M ([link]), som fungerer fremragende ved montering af MDF. Bare lidt lim og så skru det sammen, ingen forboring. Ved dog ikke, hvor du finder den udenfor Stockholm. Held og lykke!
Løfter en gammel tråd... Hvor i Stockholm kan man få fat i denne skrue? Axminster har den, men det bliver lidt dyrt, hvis man ikke skal bestille mere derfra...
 
Findes på Fredells.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.