Hej!
Jeg begynder at indse, at det er mere kompliceret at bygge støjskærme, end jeg først troede. Det jeg har sværest ved at få styr på, er hvordan fundamentet skal se ud. Hvis jeg husker rigtigt, skal jeg ned på ca. 1,2 m for at nå frostfri dybde (Kungsbacka), hvilket kræver temmelig store betonstolper.
Men så fandt jeg disse:
http://www.skruvpalar.se/products.html?id=0/2
Ved at nogle naboer har brugt denne teknik til et betydeligt mindre plankeværk. Men holder det til denne størrelse af plankeværk, og fungerer det da de skrues ned i jord, hvor der tidligere har stået en (gigantisk) granhæk? De virker jo utrolig praktiske. Men er de kosteffektive?
Info om det planlagte plankeværk:
Tak på forhånd!
/Josef
Jeg begynder at indse, at det er mere kompliceret at bygge støjskærme, end jeg først troede. Det jeg har sværest ved at få styr på, er hvordan fundamentet skal se ud. Hvis jeg husker rigtigt, skal jeg ned på ca. 1,2 m for at nå frostfri dybde (Kungsbacka), hvilket kræver temmelig store betonstolper.
Men så fandt jeg disse:
http://www.skruvpalar.se/products.html?id=0/2
Ved at nogle naboer har brugt denne teknik til et betydeligt mindre plankeværk. Men holder det til denne størrelse af plankeværk, og fungerer det da de skrues ned i jord, hvor der tidligere har stået en (gigantisk) granhæk? De virker jo utrolig praktiske. Men er de kosteffektive?
Info om det planlagte plankeværk:
- Nu står der en granhæk, hvor plankeværket skal stå, som skal saves ned, samt rødder, som vi håber at kunne trække op med en gravemaskine.
- Klassisk reglestialt plankeværk med stående panel
- ca. 50m langt (Bygget i 90° vinkel i den ene kant og ca. 30° i den anden)
- ca. 2m højt
- ca. 15kg/m2 planketykkelse (imprægneret fyrretræ)
- Skal stå lige ved siden af en 60-vej (så tæt som muligt)
- Ikke så meget tung trafik, bus måske hver 30. minut i myldretiden. Resten personbiler måske 2 stk./minut
- c/c pæle ej bestemt
Tak på forhånd!
/Josef
Nja..
Jeg har rekat hos kommunen, at det er rimeligt, og at det burde gå igennem. Derimod har jeg ikke indgivet nogen byggetilladelseansøgning endnu, er bare på planlægningsstadiet. Har ingen direkte naboer lige overfor, der skal tages hensyn til. Planket vil ikke skygge for bilister, og for nuværende står der en enorm granhæk her i stedet. Så det bliver ingen negativ ændring af miljøet.
Jeg har rekat hos kommunen, at det er rimeligt, og at det burde gå igennem. Derimod har jeg ikke indgivet nogen byggetilladelseansøgning endnu, er bare på planlægningsstadiet. Har ingen direkte naboer lige overfor, der skal tages hensyn til. Planket vil ikke skygge for bilister, og for nuværende står der en enorm granhæk her i stedet. Så det bliver ingen negativ ændring af miljøet.
Hvis det skal stå lige ved vejen, må du ikke glemme at dimensionere for belastning fra snerydningen, ellers ligger planket nok snart ned...
præcis, det tricky er at vide, hvor meget belastning sneploven giver. Det vil nok ligge 1-2m fra vejen med en grøft imellem. Belastningen af sneen kommer jo i det mindste fra den "rigtige" retning, eftersom suget fra tungere køretøjer burde være dimensionerende. (altså det bliver ikke snelast + sug, fordi de ikke er rettet i samme retning)
Har lidt tilbage at tænke over.. Ingen der har prøvet forskellige typer af pæle/sokler som har nogle tips?
Har lidt tilbage at tænke over.. Ingen der har prøvet forskellige typer af pæle/sokler som har nogle tips?
Du kan jo altid tjekke med et professionelt firma som http://www.terrawing.se/ De ordner også beregningerne, men prisniveauet har jeg ingen anelse om.....
At bare bruge 22mm terrassebrædder som støjskærm tror jeg ikke vil give specielt meget. Jeg ville tro, at du har brug for dobbelte sæt 45mm regeltræ med luftspalte imellem og helst fyldt med noget absorberende materiale.
Mod jorden kan fx mineritplader lægges.
Om højden 2m er tilstrækkelig er svært at sige.
Når det kommer til spørgsmålet om præcisionsfundamentets dybde, så afhænger det af hvilken type jord du har. Et helt tæt 2m hegn er jo en enorm vindfang, som måske også skal afstives.
Er det så virkelig, at en bil hver 30. sekund er så forstyrrende, at det er værd pengene og arbejdet med hegnet?
Mod jorden kan fx mineritplader lægges.
Om højden 2m er tilstrækkelig er svært at sige.
Når det kommer til spørgsmålet om præcisionsfundamentets dybde, så afhænger det af hvilken type jord du har. Et helt tæt 2m hegn er jo en enorm vindfang, som måske også skal afstives.
Er det så virkelig, at en bil hver 30. sekund er så forstyrrende, at det er værd pengene og arbejdet med hegnet?
Nej jeg er ikke helt sikker på, at det er pengene værd at bygge et plankeværk. Vi har ifølge beregning fra trafikverket ret til støjdæmpende foranstaltninger, så vi får se, hvad de vil gøre. Tror ikke vi kan vælge selv, hvor vi vil lægge indsatsen, uden de vil sandsynligvis sætte tre-glas overalt og sådan noget.
Måske en smart idé at kontakte nogen, der kan lave specifikke belastningsberegninger, som man kan holde sig til.
Måske en smart idé at kontakte nogen, der kan lave specifikke belastningsberegninger, som man kan holde sig til.
Klik her for at svare