Hej allesammen :) Dette er mit første indlæg her, og jeg fandt forummet forleden for at komme forbi nogle andre problemer, der er opstået langs vejen i denne proces. Jeg har forsøgt at søge, men har ikke fundet nogen information om netop dette problem - hvis der findes, men jeg har overset det, undskylder jeg på forhånd. Jeg er meget uerfaren, hvad angår byggeri, og man kunne nok sige, at jeg har tommelfingeren midt i hånden :)

Jeg forsøger at få et vægbeslag op til mit nye tv i væggen i min lejlighed. Bygningen er nybygget, kun et år gammelt, i beton, og jeg mistænker, at det er armeret på en eller anden måde, da væggene stopper radiostråling som intet andet, jeg har set (har kun mobilsignal ved vinduerne, hvis overhovedet, og når ikke mit WiFi, når jeg bare går udenfor døren).

Vægbeslaget kom med tilhørende skruer og almindelige betonankre, der skulle gå ind i 8 huller på 8 mm. Den første udfordring kom med det samme. Jeg sled i en time med slagboremaskinen og fik ikke et eneste hul, der var dybt nok. Efter at have læst lidt tråde her på forummet tog jeg af sted og købte en borehammer, og så var hullet ikke noget større problem. Den skulle kæmpe lidt med et par af hullerne, men generelt gik det glat. Det føltes, som om den stoppede helt et par steder, før det gik videre, som om betonen indeholder forskellige hårde lag, typisk.

Ankrene gik i hullerne uden større problemer - jeg måtte banke dem det sidste stykke ind, men ikke med særligt meget vold. Men så opstod problemet, som jeg sidder fast med lige nu - skruen går ikke ordentligt i. Den første halvdel gik meget let, men samtlige skruer er gået helt fast på omtrent samme dybde. Hvis jeg prøver mere i hånden nu, flår jeg bare skruhovederne i stykker. Jeg har en rigtig billig skruetrækker fra CO af mærket CoTech, men den hjælper ikke det mindste, den står bare og kører.

I militæret sagde vi altid, at alt kan løses med vold, og kan det ikke med vold, så kan det med mere vold, og kan det ikke med mere vold, så brugte man for lidt vold fra starten.

Så - skal jeg købe mig en kraftig skruetrækker og gå på det igen? Eller har jeg lavet noget grundlæggende forkert, som gør, at jeg er skruet (hahaha) uanset? Jeg har snart brugt lige så meget på værktøj og tilbehør som det motoriserede vægbeslag i sig selv kostede... Men jeg vil nok få gavn af dem igen...

Jeg overvejer ellers at forsøge at lirke ankeret ud og udvide hullet et par millimeter og prøve igen. Omvendt vil jeg rigtig gerne have, at det skal sidde som bjerget, for jeg har ikke brug for et gulvtv.

Paul-Staffanstorp
Udvide hullerne skal du jo absolut ikke gøre, for så bliver der jo ingen bæreevne i det hele.

Spørgsmålet er jo, om du virkelig har boret lige så dybt som skruerne er lange, for det er den eneste grund, jeg kan se til, at du ikke får skruerne ind.
Har du boret lige så langt ind som skruerne er lange, så gik boret jo ind, og så skal skruerne også gå ind der, men hvis du kun har boret, så pluggerne går ind, så er det ikke mærkeligt, at du ikke får skruerne ind, eftersom de så støder imod betonen.

Måske lidt dumt at spørge, om du har boret lige så dybt som skruerne er lange, men det er det eneste, jeg kan se, der skulle være galt, og med tanke på, at du selv siger, du har tommelfingeren i midten af hånden, så er det bedre at spørge dig om dette end at lade være med at svare dig.

Thomas59
Skruerne er vel normalt længere end pluggen, så hvis man har tænkt forkert, kan det blive som Paul skriver. Hullet er for lavt.

En anden fejlkilde kan jo være, at du har boret med en bor med for lille diameter til den plug, du har valgt. Du skriver, at du skal slå pluggen i. Det skal ikke være nødvendigt. Så kan det faktisk blive svært at skrue skruen i, hvis det er betonvægge. Det går, men hvis du har en svag skruetrækker og dårlige bits kan det blive, som du beskriver.

Endnu en fejlkilde. Rigtig bor til pluggen men for GROV skrue. Det kan, ligesom i eksemplet ovenfor, blive for trangt simpelthen.

Når jeg borer dybt i beton, mursten eller lignende, plejer jeg at tage en spraydåse med trykluft til rengøring og blæse rent med "blæserøret" ind i hullet samtidig med, at jeg støvsuger det, der kommer ud. Det gør det lettere at få pluggen ind.

Tak for svarene! Eftersom spørgsmålet sandsynligvis er ret dumt, kan vi vel sikkert antage, at ingen svar er for dumme :)

Jo, skruerne er lige så lange som pluggen, og pluggen gik jo hele vejen ind, så hullerne bør rimeligvis være dybe nok. Lige nu stikker skruerne et par cm ud.

Pluggene skal vel udvide sig for at fungere, som de skal, og kan det være den proces, der er svær i den hårde væg?

En anden tanke, der slog mig, er, at det måske er spændinger i selve vægbeslaget, der holder dem imod lige nu. Det, jeg skruer op lige nu, er en fastgørelsesplade, som selve beslaget skal sættes på. Da jeg ikke er så erfaren, blev hullerne ikke præcis på millimeteren på de rigtige steder, og skruerne sidder lidt i kanten af hullerne på selve fastgørelsespladen. Kunne det derfor være selve metalpladen, der støder imod? Jeg tror egentlig ikke selv på den teori, da det føles som om problemet burde være kommet frem tidligere, før skruerne var 3/4 inde i hullerne, og desuden gælder det alle skruer, selv dem, der tilfældigvis er lige i midten af hullerne på pladen.

Skruerne og pluggen kom sammen og hører sammen, og instruktionerne sagde, at hullet skulle være 8 mm, så det føles som en usandsynlig fejlkilde.

Men hullerne er ret dybe, så det kunne faktisk være, at der sidder en masse snavs og støv længst inde - men det burde vel i så fald have hindret pluggen i at gå hele vejen ind?

Du hamrede pluggen den sidste del, det betyder, at hullet ikke var dybt nok. Tag en søm eller din favorit hæklenål og kontroller, at du kan få genstanden ind lige så langt som skruen er lang.

I øvrigt ville jeg nok koncentrere mig om at få sat fire skruer i. Hulfæstningsmæssigt er det nok med én eller muligvis to...

Thomas59
danni_e sagde:
Tak for svarene! Eftersom spørgsmålet formentlig er ret dumt, kan vi vel sagtens antage, at ingen svar er for dumme :)

Jo, skruerne er lige så lange som pluggen, og pluggen gik jo hele vejen ind, så hullerne bør rimeligvis være dybe nok. Lige nu stikker skruerne et par cm ud.

Propperne skal vel ekspandere for at fungere som de skal, og kan det være den proces, der er svær i den hårde væg?

En anden tanke, der slog mig, er, at det måske er spændinger i selve vægbeslaget, der holder imod lige nu. Det, jeg skruer op nu, er en fastplade, som selve beslaget skal sættes på. Eftersom jeg ikke er så erfaren, blev hullerne ikke præcis på millimeteren de rigtige steder, og skruerne sidder lidt i kanten af hullerne på selve fastpladen. Kunne det derfor være selve metalpladen, der møder modstand? Jeg tror ikke rigtig selv på den teori, da det føles som om, at det problem burde have vist sig tidligere, inden skruerne var 3/4 inde i hullerne, og desuden gælder det alle skruer, selv de der tilfældigvis havnede præcis midt i hullerne på pladen.

Skruerne og pluggen kom sammen og hører sammen, og instruktionerne sagde, at hullet skulle være 8 mm, så det føles som en usandsynlig fejlkilde.

Men hullerne er ret dybe, så det kunne jo faktisk være, at der sidder en masse snavs og støv længst inde - men det burde vel i så fald have hindret pluggen i at gå hele vejen ind?
Hmm....

1/ Fjern beslaget og test igen uden fastsætningsrammen

2/ Test med en lige så lang skrue med mindre diameter (bare test altså :D). Det er ikke at anbefale at bruge en skrue, der ikke er beregnet til pluggen.

3/ Pille en prop ud (fladtang!) og rengør. Mål derefter med skruen du vil bruge, at den ikke bunder

4/ Smid de skruer ud, der har ødelagt spor, og gå og køb RIGTIGE skruer i faghandelen og rigtige bits. Kvaliteten kan variere meget. Tag PH (= almindelig krydsspår) ikke PZ. PH tåler højere moment og har lidt dybere spor. Skruemaskinen skal ikke være en begrænsning. Så trægt skal det ikke gå, og du kan afslutte med en skruetrækker.

Her har du et klassisk eksempel på, at det nogle gange ikke går som alle, producenten har tænkt sig. Din væg er en drømmevæg for de fleste, men din fastgørelsesplade virker meget præcis i hullerne. Sandsynligvis strammer det rigtig meget, når du nærmer dig væggen med alle skruerne. Hvis det går så trægt, som du beskriver, er risikoen mere end stor for, at du knækker skruerne. Desuden er jeg tvivlsom om, det er sådan, som flere har spurgt tidligere, om skruen er for grov til pluggen. Det, der er dit problem, er jo, at det er ekstremt trangt i hullet, og at det formodentlig også strammer i fastgørelsespladen, en ny professionel skruemaskine med nye bits, knækker sandsynligvis skruen.
Lav hullerne i fastgørelsespladen lidt større og skaf nye skruer, hvis de begynder at blive slidte i rillerne. Derefter er det vigtigt at skrue hele skruen i én omgang, stopper du, kan den klemme, og det er svært at starte igen.

Hvilket hurtigt og hjælpsomt forum, tak så meget :)

Jeg skruede skruerne ud og trak pluggen ud (dem jeg kunne få ud - resten borede jeg væk) og tjekkede. Hullet var nok egentlig en smule for lavt til skruerne, men kun et par millimeter for lavt, og skruerne stak ud et par centimeter, når de gik fast, så det var noget andet, der tog stop.

Jeg besluttede mig simpelthen, efter jeres råd, for at skaffe andre plug og skruer. Desuden lidt kortere end dem, jeg havde før. Det fungerede meget bedre, selvom det stadig var rigtig tungt at trække skruerne i. Min sølle skruetrækker bidrog ikke med andet end støj og varme - den klarede kun første tredjedel ind.

Men nu sidder tv'et pynteligt og stolt på væggen. Skruerne i selve væggen vil give op langt efter, at fastgørelsesskruerne, der holder selve tv-delen i vægpladen, har givet op og givet op, så jeg er ikke bekymret.

Mest pinligt i hele historien var nok alligevel at få hjælp fra den søde lille blonde tøs i det lokale byggemarked med uendeligt meget mere styr på tingene end mig. Stor tak igen til jer, der hjalp til her i tråden :)

Thomas59
danni_e sagde:
Hvilket hurtigt og hjælpsomt forum, tak så meget :)

Jeg skruede skruerne ud og tog pluggen ud (de jeg kunne få ud - resten borede jeg væk) og tjekkede. Hullet var nok egentlig en smule for lavt til skruerne, men kun et par millimeter for lavt, og skruerne stak ud et par centimeter, da de gik fast, så det var noget andet, der stoppede dem.

Jeg besluttede mig simpelthen, efter jeres rådgivning, at anskaffe andre plug og skruer. Desuden lidt kortere end dem, jeg havde før. Det fungerede meget bedre, selvom det stadig var rigtig tungt at skrue skruerne ind. Min skod skruemaskine bidrog ikke med andet end støj og varme - den klarede kun den første tredjedel ind.

Men nu sidder fjernsynet nydeligt og prægtigt på væggen. Skruerne i selve væggen vil nok give op langt efter, at fastskruerne, der holder selve fjernsynsdelen i vægpladen, har givet op og lagt sig ned, så jeg er ikke bekymret.

Det mest pinlige i hele historien var nok alligevel at få hjælp af den søde lille blonde pige i det lokale byggemarked med uendeligt meget mere styr på det end mig. Stort tak igen til jer, der hjalp til her i tråden :)
Man skal ikke dømme hunden på hårene! Sjovt at det løste sig.

Thomas59 sagde:
Tag PH (= almindelige krydsspor) ikke PZ. PH klarer højere moment og har lidt dybere spor.
Det er vel omvendt? Drejer man ordentligt glider skruetrækkeren lettere i et Philips-hoved end i et Pozidriv-hoved?

Thomas59
svartöra sagde:
Det er vel omvendt? Drejer man ordentligt, glider skruetrækkeren lettere i en Philips-skalle end i en pozidriv-skalle?
KOLLAT: Du har ret. Gik ud i værktøjskassen og kiggede på min fedeskruetrækker, og det er en Pozi.

Jeg tager alt, hvad jeg tidligere har sagt, tilbage og hævder det modsatte:wow:

Jeg kender situationen fra da jeg skulle have min projektor op i loftet! Nu har det jo løst sig for dig, men jeg vil alligevel benytte lejligheden til at anbefale Torx-skruer, de er næsten umulige at glide af med skruetrækkeren. Guld når der er hård opstramning! Findes hos isenkræmmere, ofte sælges de i kasser med mindst 100 stk, men spørger man pænt plejer man at få lov til at plukke en flok alligevel =)

Tænk bare på at du skal have de rigtige bits til skruetrækkeren, men disse plejer at indgå i de fleste bitsæt. Men har du kun en almindelig skruetrækker kan du ikke dreje disse.

torx_1.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.