T twoody sagde:
Selv ville jeg bruge nogle kroner ekstra på bedre og længere skrue, synes trall skrue er alt for tynd til gles.
Nu ville jeg selv vælge spånpladeskrue 55mm iofs og ikke trallskrue.
 
Oskerien Oskerien sagde:
Nu ville jeg selv vælge spånpladeskrue 55mm iofs og ikke terrasse-skrue.
Samme design. Ikke meget til skrue i spidsen snarere at spånpladeskruen er dårligere.
 
R RoBo sagde:
Samme design. Ikke meget til skrue i spidsen snarere at spånpladeskruen er dårligere.
Jeg må jo prøve mig frem. Forsænker jeg den et stykke går den jo alligevel ind med ca. 3 cm i spær. Kan en skrue klare mig på 80 kg så holder den nok :giggle:
 
ja og en firetommers søm holder en lærling. Men alligevel styrtede stilladser før. Ville aldrig skrue med så svag skrue.
 
Vi sømmer tyndt, og på 28x70 kan vi ikke bruge tre tommers søm, så vi går op til 4 tommers søm.
 
  • Synes
RoBo
  • Laddar…
T twoody sagde:
Vi spiker spredt og på 28x70 så går det ikke at bruge tre tommers søm uden at vi går op til 4 tommers søm.
Hvad sætter I så på spreden?
 
Oskerien Oskerien sagde:
Hvad sætter I så på glesen?
Gips
 
T twoody sagde:
Gips
Ett lager?
 
Oskerien Oskerien sagde:
Et lag?
Ja et lag gips.
 
T twoody sagde:
Ja ett lager gips.
Okay! Grunden til at jeg er så fokuseret på skruer, er at jeg har problemer med min hammerarm og føler at skruer ville være et godt alternativ. Almindelig træskrue på bånd ser ud til at være svær at finde..
 
Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan det gik? Jeg har samme problem. Skal sætte 28 mm gles på et gammelt undertag for derefter at gipse med kortplank. Gik det godt med båndet 55 mm spånpladeskrue?
 
  • Synes
KW60
  • Laddar…
S SJfunkis sagde:
Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan det gik? Jeg har samme problem. Skal sætte 28 mm gles på et gammelt loft for derefter at gipse med kortplank. Gik det godt med båndet 55 mm spånpladeskruer?
Det endte med, at jeg rev hele indertaket ned for at forstærke og isolere bedre. Da først gles skulle på, kørte jeg og købte en sømpistol, model meget større, på Biltema. (y)
 
  • Synes
SJfunkis
  • Laddar…
Oskerien Oskerien sagde:
Det endte med, at jeg rev hele indvendigt loft ned for at forstærke og isolere bedre. Da først lægterne skulle på, tog jeg hen og købte en sømpistol, model meget større, hos Biltema. (y)
Ok! Der kan man bare se. Det er måske noget, der skal overvejes.
 
Dobbelt skrue 55mm, terrasse- eller spånpladeskrue sidder godt, alternativt dobbeltspikning med 75/90 søm. Der er ingen krav til længde eller lignende, bare at det sidder godt. Så det er ret uklart.

28mm terrasse skrues med 55mm skrue, selvfølgelig liggende på et trædæk, men trækværdien på en skrue er generelt meget højere end gennemtrækningsværdien, når det kommer til træ-mod-træ (at hovedet går gennem det opsatte materiale). På søm er det omvendt.

Summa summarum - Det er ikke sandsynligt, at skruefastsatte gulvbrædder bare sådan ville falde ned. Heller ikke spikede. Begge fungerer godt, og det er primært ergonomisk og økonomisk, hvilken der passer til den enkeltes situation.

Uddrag fra AMA Hus

HSD.1531 Gulvbrædder som underlag for beklædning

Træ skal være af sort G4-3 eller bedre med tværsnitmål mindst 22×70 (VB0804) ved centerafstand mellem bjælker op til 600 mm. Ved centerafstand 1 200 mm mellem bjælker eller tagspær, skal brædder med tværsnitmål mindst 28×70 (VB0807) anvendes. Brædder skal støds sammen over støtte. Endenotet gulvbrædder må samles mellem støtte, men højst hver tredje bræt i samme fag. Brædderne skal dobbeltspikres eller dobbelskrues i hver støtte. Længde på fastgørelser skal tilpasses gulvbræddernes tykkelse og på en sådan måde, at god forankring mod det ovenliggende underlag opnås.
 
  • Synes
SJfunkis
  • Laddar…
Kør med spånpladeskruv 55mm ifølge ovenstående forslag. De er billige, Terrasseskruv er dyrere. Finder du med torks er det en fordel.
 
  • Synes
SJfunkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.