hej

Skal sætte to lag spredt panel i et loft og jeg ejer en skruemaskine så tænkte at skrue fast spredningen i stedet for at sømme for at gøre det hele lidt nemmere. Kan dog ikke finde træskruer på bånd nogen steder, nogen der ved om de kan fås eller om det går lige så godt med skruer til gips- eller OSB-plader? :)
 
Jeg havde kørt med spånskiveskrue, den findes båndet.
 
  • Synes
Bumlersson
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg sagde:
Jeg havde brugt spånskruer, de findes i bånd.
Er vel lidt for korte.
 
R RoBo sagde:
Är väl lite för kort.
Nja, 55 mm kan vel fungere godt til 28 mm gles. Med vanlig trskruv plejer jeg at bruge 60 mm.
 
27 mm er ikke meget til fæste. Selv 60 er lidt spinkelt, har jo også med afstanden på bjælker/spær at gøre.
 
Ja det er rigtigt. Jeg har kunnet skrue dobbelt skrue med cc600. Er det længere end det, er jeg enig i, at det måske er i underkanten.
 
  • Synes
Dr4co og 1 anden
  • Laddar…
Jeg brugte 55mm båndet terrassebolt fra Byggmax. Er ikke faldet ned endnu...
 
  • Synes
Bumlersson
  • Laddar…
S
R RoBo sagde:
27 mm er ikke meget til fæste. Selv 60 er lidt svagt, har jo også med afstanden på bjælker/spær at gøre.
Tommelregel for skrueforbindelse er at skruens længde skal være dobbelt så lang som stykket man skruer fast. Så 60 mm skrue til 28 mm gles er rimeligt.
 
S sinuslinus sagde:
Tommerregel for skrueforbindelse er, at skruens længde skal være dobbelt så lang som det stykke, man skruer fast. Så 60 mm skrue til 28 mm gles er rimeligt.
Eller 55 mm hvis man trækker skruen 0,5 mm under overfladen :)
 
S
Trallskrue burde trække bedre end skiveskrue men det vil nok kræves en lavomdrejnings skrueautomat.
 
S sinuslinus sagde:
Tommelregel for skrueforbindelse er, at skruens længde skal være dobbelt så lang som det stykke, man skruer fast. Så 60 mm skrue til 28 mm gles er rimeligt.
Ok rimeligt afhængigt af skrue. Meget forskelligt på, hvordan gevindene er udformet. Mange skruer har ikke meget til træk i spidsen. Synes ikke man skal tage chancer.
 
  • Synes
twoody
  • Laddar…
På hvor mange steder som helst banker man op glespanel 28x70 mod eksist. betontag CC1200mm for derefter at lægge gles i ”den anden retning” CC 300mm. Det andet lag gles kan da ikke fastgøres med længere skrue end 56mm. Seriøst, tænk lidt, du kan i princippet hænge dig i en skrue, og du sætter to skruer per ”festepunkt”
 
  • Synes
Mattias1977
  • Laddar…
Båndet spånpladeskrue 55 er det, du skal have. Doble skruer i hver fastgørelse, så vredes det ikke lige så let. Det forbliver hængende.
 
  • Synes
A. Å.
  • Laddar…
Z zsimpey sagde:
Bandet spånpladeskrue 55 er det du skal have. Dobbelt skruer i hver fastgørelse, så drejer lægterne sig ikke så let. Det hænger fast.
Tak for alle svar! Jeg ville også tro, at det fungerer fint! Spær er med cc600mm. Sætter første lag lægter med cc600 og andet med cc300. Skruemaskinen klarer max 57mm, så 55mm fungerer sikkert fint :)
 
Oskerien Oskerien sagde:
Tak for alle svar! Skulle også tro, at det er godt nok! Spærerne sidder med cc600mm. Sætter det første lag afstandslister med cc600 og det andet med cc300. Skruemaskinen klarer maks 57mm, så 55mm er sikkert fint :)
Jeg ville selv bruge nogle ekstra kroner på bedre og længere skruer, synes terrasse skruer er alt for tynde til afstandslister.
 
  • Synes
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.