Holder på at bygge et lille halv-isoleret rum til musik.
Der er dobbelt gips i væggene med dæmplim imellem.
Nu skal jeg sætte stof op med glasuld bag, og stoffet tænker jeg at fastgøre på lægter, som jeg lægger langs væggen. En i bunden, en i midten og en i toppen.

Men hvad skal jeg bruge for at fastgøre lægterne i dobbeltgips? Skal man bruge gipsexpander til dette? Eller er der noget andet bedre at vælge?

Jeg er en rigtig nybegynder, så alle tips, råd og advarsler er velkomne.

Personligt ville jeg have forsøgt at bruge en almindelig træskrue, som er lang nok til at nå ind og fastgøre i dine reglar eller lægter, som du har fastgjort gipspladerne i.

Det går betydeligt hurtigere og bliver betydeligt stærkere end at plugge for lægterne.

Lyder jo nemt, så jeg må prøve at finde ud af, hvor reglarne sidder. Forsøgte med en Metal/spænding/trædetektor, som jeg købte hos Clas Ohlson, men den fungerer ikke, som jeg havde tænkt mig. Selvom jeg satte reglarne med cc 60, er det svært at ramme rigtigt nogle gange, når regelen kun er 45 bred. Jeg formoder, at jeg burde have været mere præcis, da jeg satte reglarne op og forsøgt at have nøjagtig kontrol over, hvor de endte.

Eller er der et godt trick til at finde dem nu? Eller er det test-skruve og håbe, at de fæster, der gælder i sådan en situation?

Nu har jeg kun erfaring med enkelgipsvægge, så jeg ved ikke, hvordan det fungerer på dobbeltgipsvæg.

Jeg plejer at forsøge at måle ud, hvor reglarne bør sidde, og så banker man lidt let på væggen, så plejer man at kunne "lytte sig til" hvor reglarne sidder (det giver en mere dump lyd, hvor reglen er).
Nogle gange kan man kigge nederst ved gulvet eller øverst ved loftet for at se, hvor samlingerne sidder på pladerne, og der bør reglarne sidde.

45 mm er ret meget at ramme efter min mening.

Bankmetoden virker også på dobbeltgips

Jo, jeg lykkedes til sidst med at ramme, men missede et par gange.
Da rummet som bygges er lydisoleret, er det med dobbelt gips med lyddæmpende lim mellem lagene. Desuden er de lagt forskudt, så samlingerne ikke rammer samme sted, og i toppen og bunden ligger de også i lidt forskellige højder. Den inderste gipsplade står f.eks. på en dæmpemåtte, og den ydre dækker så den.
Så det hjælper ikke så godt at banke. I princippet burde det ikke fungere, da hele væggen er så godt isoleret med lyddæmpende lim osv., så der er bløde bank over hele fladen nu.

Men, som sagt, jeg lykkedes til sidst, og når næste rum skal bygges, skal jeg være mere grundig med at få reglar akkurat lige for at kunne beregne, hvor skruerne skal sidde.

Nu er det kun indretningen og finishen på vægge og loft, der mangler.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.