2,720 læst ·
25 svar
3k læst
25 svar
Skrue med amerikansk standard?
Side 1 af 2
Har købt mig en Harley Davidson. Da jeg begyndte at skrue lidt på den, opdagede jeg, at alle skruerne er jo amerikansk standard. Sekskanthovederne på bolte passer tomme hylstre og ikke mm.
Sekskantskruer er ifølge SAE standard.
Ville skifte disse skruer til sorte. Havde nogle hjemme, så tænkte jeg bare skulle skifte lige over når jeg havde fået dem ud. Men så viste det sig, at det ikke kun er hovederne, der er anderledes, men også gevindene. De er mere grovgevindede end vores standard skruer.
Er der nogen, der ved, hvad deres gevind kaldes? Jeg tænkte at prøve at google dem for at se, hvor jeg kan bestille nye. Men jeg må jo vide, hvad skruerne med disse gevind hedder.
Ved I det?
Sekskantskruer er ifølge SAE standard.
Ville skifte disse skruer til sorte. Havde nogle hjemme, så tænkte jeg bare skulle skifte lige over når jeg havde fået dem ud. Men så viste det sig, at det ikke kun er hovederne, der er anderledes, men også gevindene. De er mere grovgevindede end vores standard skruer.
Er der nogen, der ved, hvad deres gevind kaldes? Jeg tænkte at prøve at google dem for at se, hvor jeg kan bestille nye. Men jeg må jo vide, hvad skruerne med disse gevind hedder.
Ved I det?
Troligen UNC eller UNF, unifieldgängor "coarse" grov eller "fine", fin gänga.
Ja.
Nøje taget er metrisk også den primære standard i USA, selvom det går langsomt. Så det rigtige er at bore alle huller op og skære nye gevind. 
En gevindtolk er et godt værktøj, hvis du skruer ældre teknik mere end bare cyklen. De er ikke så dyre og kan klare at identificere de fleste almindelige gevind.
En gevindtolk er et godt værktøj, hvis du skruer ældre teknik mere end bare cyklen. De er ikke så dyre og kan klare at identificere de fleste almindelige gevind.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,411 indlæg
Må jeg lige præcisere, at han laver sjov med at gevindskære igen, det eneste værre end at have en mærkelig gevindstandard er at have flere gevindstandarder på én og samme maskine.. mvh en Polaris ejer 🤬Z z_bumbi sagde:
(Gevindtolk tipset er dog meget godt
Det var ikke så let at bestille UNC skruer som jeg troede.
Behøver at bestille sorte skruer som er tilsvarende M8x35 og M6X40. Men det var ikke bare at søge på M8x35 UNC. De har jo ikke præcise M8X35 mål.
Hvad skal jeg søge på for at finde de rigtige skruer?
Behøver at bestille sorte skruer som er tilsvarende M8x35 og M6X40. Men det var ikke bare at søge på M8x35 UNC. De har jo ikke præcise M8X35 mål.
Hvad skal jeg søge på for at finde de rigtige skruer?
Altvidende
· Västra götaland
· 10 926 indlæg
Hej, m6 bør svare til 1/4 og den nærmeste m8 er nok 5/16 ...
Kender du nogle gamle raggare. De har i så fald kælderen fuld af tommegevind fastgørelser.T Tovin sagde:
Du skal være glad for, at du ikke har en gammel engelsk motorcykel. Det har jeg. Fire forskellige gevind. Engelske tomme samt Whitwort og British cycle thred. De du!
Jeg husker, da en raket (En af Ariadne-raketterne, hvis jeg husker rigtigt) styrtede ned, fordi den amerikanske underleverandør havde glemt at oversætte sine input til tommer, de regnede nemlig med tommer...Z z_bumbi sagde:Nøjagtigt betragtet er metriske også den primære standard i USA, selvom det går langsomt. Så det rigtige er at bore alle hullerne op og skære nye gevind.
En gevindmåler er et godt værktøj, hvis du skruer på ældre teknologi mere end bare cyklen. De er ikke så dyre og kan identificere de fleste almindelige gevind.
Du skal vel søge på tommemål, typ M12 er nærmest en halv tomme osv,
Sort 1/2 tomme skal vel give noget, resten er der vel en liste over, man kan google frem.
Sort 1/2 tomme skal vel give noget, resten er der vel en liste over, man kan google frem.
M8
Sort 5/16 skrue
Sort 5/16 skrue