Har sat OSB i gangen efter udskiftning af vinduesstørrelse og hoveddør samt udskiftning af gammel isolering indefra. Der er fire indvendige hjørner, hvor jeg vil sætte pladeprofil LP50 udenpå OSB inden gipspladerne skal op, og to udvendige hjørner hvor jeg vil sætte hjørnebeskyttere i metal. I ved, sådanne med en lille opkant at spartle mod yderst på hjørnet og med prægede skruehuller.

Spørgsmålet er nu, hvad der er bedst at fæstne hjørnebeskytterne med. Der findes jo et specialværktøj til dette formål, og som koster en formue (over 1 tkr) og dermed ikke føles aktuelt. Jeg fik et tip om at bruge montageskruer, men jeg tror, at skruehovedet vil ende lige i spartelområdet, selvom de har ret lav profil. Papspirke kunne måske fungere, men det føles klodset og ukontrolleret at spikre. Så kom jeg til at tænke på, at det måske ville fungere med almindelige gipsskruer. Hvad tror I? :confused:

Hvad angår indvendige hjørner, overvejer jeg at montere LP50 med montageskruer gennem OSB ind i den underliggende træregel. Hvad tror I? :confused:

Hej,

Jeg brugte gipspladeskruer, men med blandet resultat. Hjørnelisten bøjer let af skruen og bliver umulig at få pæn ved spartling.

Nu om dage bruger jeg PL400 og limer dem op. Meget godt.

/Jörgen

erikssonjorgen sagde:
Hej,

Jeg brugte gipsskruer, men med blandet resultat. Hjørnelisten bøjer let af skruen og bliver umulig at få pæn ved spartling.

Nu bruger jeg PL400 og limer dem op. Meget godt.

/Jörgen
Tak for hurtigt svar! Har aldrig brugt PL400. Hvor meget skal man påføre? Sætter man skruer for at holde hjørnebeskyttelsen på plads, mens limet tørrer, eller hvordan gør man?

B
tag almindelig montagelim. PL400 er lidt speciel.
men det limer godt og overalt. skal undersøge et godt alternativ, så omkostningerne holdes nede lidt.

B
for resten.
plade under gipspladen??

byggare henke sagde:
förresten. plåt under gipsskivan??
Ja? Har du noget andet forslag? Altså, ikke på yderhjørnerne men i inderhjørnerne.

Mikael_L
Jeg satte også nogle af de pladeprofiler, hvor der var blevet overset reglen bagved. Fungerer fint, og redder hele situationen nogle gange.

I indre hjørner behøves ingen plade. I ydre hjørner skal pladen monteres udenpå gipsen, og gipsskrue fungerer udmærket.

B
plejer at findes L vinkler.
gipsvinkel kan være svag til det der

byggare henke sagde:
brukar finnas L vinklar.
gipsvinkeln kan va klen till det där
Taler du om indre- eller yderhjørner? LP50 er jo en "L-vinkel", og det er til indrehjørnerne, jeg har tænkt dem.

B
bliv nu ikke sur.
jeg har dysleksi.
tag og lim det bare på. (jeg fik lov til at låne sådan et specialværktøj af min leverantør)

Senest redigeret af en moderator:
For yderhjørner bruger du plade med gipskruer udenfor gipsen. Men for inderhjørner er jeg ikke helt med, hvorfor plade?

Mikael_L
pbengtsson sagde:
For yderhjørner kører du plade med gipseskruer udenfor gipsen. Men for inderhjørner er jeg ikke rigtig med, hvorfor plade?
Om det mangler regel bagved.

B
han ser ud til at have misset lidt i sin konstruktion, så L pladen afstiver lidt.
smart at sætte den der også, så der måske ikke kommer nogen sprække mellem væggene

byggare henke sagde:
han verkar ha missat lidt i sin konstruktion. så L pladen støtter op lidt.
smart at sætte den der også, så der måske ikke bliver nogen revne mellem væggene
Huset er bygget i 1971, så konstruktionen er ligesom som den er. Men visse forbedringer er alligevel gjort i det aktuelle rum, når gipsplader og isolering alligevel har været fjernet. Bl a har jeg suppleret reglerne i inderhjørnerne, så der skal være regel at skrue i overalt. Væggene er præfabrikerede fra starten af, så jeg har bemærket, at der ikke altid findes regel på begge sider af inderhjørnerne. Lidt tricky at sætte ord på, men I forstår sikkert, hvad jeg mener. :)

Træhuse bevæger sig jo en del. Der er en del revner i nogle hjørner. Også gammel tapet som har krøllet sig. Derfor fik jeg tippet, trods at der nu findes regel at skrue i overalt, at sætte LP50 mellem OSB og gips. En lille baggrund bare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.