25,034 læst ·
20 svar
25k læst
20 svar
Skrue eller søm til hjørnebeskyttelse udenpå gips?
Side 1 af 2
Har sat OSB i gangen efter udskiftning af vinduesstørrelse og hoveddør samt udskiftning af gammel isolering indefra. Der er fire indvendige hjørner, hvor jeg vil sætte pladeprofil LP50 udenpå OSB inden gipspladerne skal op, og to udvendige hjørner hvor jeg vil sætte hjørnebeskyttere i metal. I ved, sådanne med en lille opkant at spartle mod yderst på hjørnet og med prægede skruehuller.
Spørgsmålet er nu, hvad der er bedst at fæstne hjørnebeskytterne med. Der findes jo et specialværktøj til dette formål, og som koster en formue (over 1 tkr) og dermed ikke føles aktuelt. Jeg fik et tip om at bruge montageskruer, men jeg tror, at skruehovedet vil ende lige i spartelområdet, selvom de har ret lav profil. Papspirke kunne måske fungere, men det føles klodset og ukontrolleret at spikre. Så kom jeg til at tænke på, at det måske ville fungere med almindelige gipsskruer. Hvad tror I?
Hvad angår indvendige hjørner, overvejer jeg at montere LP50 med montageskruer gennem OSB ind i den underliggende træregel. Hvad tror I?
Spørgsmålet er nu, hvad der er bedst at fæstne hjørnebeskytterne med. Der findes jo et specialværktøj til dette formål, og som koster en formue (over 1 tkr) og dermed ikke føles aktuelt. Jeg fik et tip om at bruge montageskruer, men jeg tror, at skruehovedet vil ende lige i spartelområdet, selvom de har ret lav profil. Papspirke kunne måske fungere, men det føles klodset og ukontrolleret at spikre. Så kom jeg til at tænke på, at det måske ville fungere med almindelige gipsskruer. Hvad tror I?
Hvad angår indvendige hjørner, overvejer jeg at montere LP50 med montageskruer gennem OSB ind i den underliggende træregel. Hvad tror I?
Hej,
Jeg brugte gipspladeskruer, men med blandet resultat. Hjørnelisten bøjer let af skruen og bliver umulig at få pæn ved spartling.
Nu om dage bruger jeg PL400 og limer dem op. Meget godt.
/Jörgen
Jeg brugte gipspladeskruer, men med blandet resultat. Hjørnelisten bøjer let af skruen og bliver umulig at få pæn ved spartling.
Nu om dage bruger jeg PL400 og limer dem op. Meget godt.
/Jörgen
Tak for hurtigt svar! Har aldrig brugt PL400. Hvor meget skal man påføre? Sætter man skruer for at holde hjørnebeskyttelsen på plads, mens limet tørrer, eller hvordan gør man?erikssonjorgen sagde:
I indre hjørner behøves ingen plade. I ydre hjørner skal pladen monteres udenpå gipsen, og gipsskrue fungerer udmærket.
For yderhjørner bruger du plade med gipskruer udenfor gipsen. Men for inderhjørner er jeg ikke helt med, hvorfor plade?
Huset er bygget i 1971, så konstruktionen er ligesom som den er. Men visse forbedringer er alligevel gjort i det aktuelle rum, når gipsplader og isolering alligevel har været fjernet. Bl a har jeg suppleret reglerne i inderhjørnerne, så der skal være regel at skrue i overalt. Væggene er præfabrikerede fra starten af, så jeg har bemærket, at der ikke altid findes regel på begge sider af inderhjørnerne. Lidt tricky at sætte ord på, men I forstår sikkert, hvad jeg mener.byggare henke sagde:
Træhuse bevæger sig jo en del. Der er en del revner i nogle hjørner. Også gammel tapet som har krøllet sig. Derfor fik jeg tippet, trods at der nu findes regel at skrue i overalt, at sætte LP50 mellem OSB og gips. En lille baggrund bare...