Skal skrue en ribbevæg op i vores kælder. På væggen hvor den skal op er der betonvæg med opstillet gips ovenpå (stålregler, så det skal være ok ifølge tidligere ejer). Hvordan gør jeg for at sætte ribbevæggen op på den bedste måde? Læner i øjeblikket mod at bore huller i gipsen og så ind i betonen og forsøge at pille en plug ind og skrue fast, men det føles besværligt og ved ikke om der findes en mere smidig måde?
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 367 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,367 indlæg
Hmmm..
Hvis du mærker, hvor du skal fastgøre i gipsen, og derefter saver op med en hulbor på cirka 100 mm, så du kan se, hvad du laver. Derefter borer du i betonen og sætter gevindstang med ankermasse.
Derefter skal du save til gipsen, du har fjernet, og fastgøre med en planke på bagsiden af den gips, der sidder tilbage. Og så spartle. Og derefter fastgøre ribbestolen i de gevindstænger.
En rigtig overkurs ville være at fastgøre nogen slags gummimuffe eller noget mellem stang og gips/spartel for at få bevægelsesrum og undgå revner, hvis det rykker sig lidt, når man bruger ribbestolen.
Jeg har ikke gjort noget lignende selv, så dette er mest mine overvejelser... 🤔
Hvis du mærker, hvor du skal fastgøre i gipsen, og derefter saver op med en hulbor på cirka 100 mm, så du kan se, hvad du laver. Derefter borer du i betonen og sætter gevindstang med ankermasse.
Derefter skal du save til gipsen, du har fjernet, og fastgøre med en planke på bagsiden af den gips, der sidder tilbage. Og så spartle. Og derefter fastgøre ribbestolen i de gevindstænger.
En rigtig overkurs ville være at fastgøre nogen slags gummimuffe eller noget mellem stang og gips/spartel for at få bevægelsesrum og undgå revner, hvis det rykker sig lidt, når man bruger ribbestolen.
Jeg har ikke gjort noget lignende selv, så dette er mest mine overvejelser... 🤔
Det ser ud til at der skal være en eller anden form for afstand mellem betonen og gipsen. Ellers er der stor risiko for, at man presser gipsen bagud, når man strammer møtrikken på gevindstangen.
Enklest er at sætte en tykkere krydsfiner mellem reglerne og derefter skrue i den. Så slipper man også for, at fødder eller bænke går igennem gipsen. F.eks. 19 mm krydsfiner med lidt hvid trælim i de forborede huller lige inden skruen strammes fast bliver stærkt.
Det lyder næsten som den enkleste løsning for at slippe for pilleri og bore for store huller i gipsen. Tror som sagt at det er pladereglar under gipsen, gætter på at jeg behøver at sætte krydsfiner fast med noget "selvfikserende" så (typ molly)?Z z_bumbi sagde:
Har anskaffet en regeldetektor nu (Bosch professional d-tect 120) som siger, at reglarne ser ud som på billedet. Tanken var at skrue to tværgående ribber fast mellem to reglar (medfølgende ribbestol) og derefter sætte ribbestolen der. Nu ser det ikke ud til at fungere, da disse ribber skal være på visse højder og selvfølgelig ikke matcher med de liggende reglers position.
Findes der en klog løsning, jeg overser, eller er jeg nødt til at forsøge at sætte en kraftig krydsfiner på at skrue i, alternativt finde en anden væg?
Findes der en klog løsning, jeg overser, eller er jeg nødt til at forsøge at sætte en kraftig krydsfiner på at skrue i, alternativt finde en anden væg?
Tror forresten at det er dobbeltgips på væggen ifølge mine prøvehuller (ca. 25-30mm) og har købt solide mollys men ved ikke om jeg tør? Ribbevæggen er klassificeret til 150 kg?
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 367 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,367 indlæg
Er det ikke mærkeligt med reglarne sådan? Burde der ikke være flere oppefra og ned på den væg?V villasuperstar sagde:Har skaffet en regeldetektor nu (Bosch professional d-tect 120) som siger, at reglarne ser ud som på billedet. Tanken var at skrue to tværgående ribber fast mellem to reglar (medfølgende ribbestolen) og så sætte ribbestolen der. Nu ser det ikke ud til at fungere, da disse ribber skal være på bestemte højder og så naturligvis ikke matcher med de liggende reglers position.
Findes der en klog løsning jeg går glip af, eller er jeg nødt til at forsøge at sætte en solid plade krydsfiner op at skrue i, eller finde en anden væg?
Hmm interessant, det måske kan være noget. Oppe ved loftet går der et par korte lodrette regler som går ned typ 10 cm på væggen (ifølge regelsøgeren), glemte at tegne dem ud på billedet bareZ z_bumbi sagde:
Læner mig nu mod at skrue krydsfiner på væggen og fastgøre dem i reglerne, og så skrue ribbestolen fast i pladen. Skal sætte et par flere ting op på væggen, så tænker at det er lige så godt at have et underlag, så jeg kan fastgøre flere ting på en enkel måde.
For at afslutte tråden satte jeg krydsfinerplader på væggen og fastgjorde dem i stålreglerne (godt investerede penge at købe en god regelsøger!). Fastgjorde derefter ribbestolen i krydsfineren og indtil nu ser det ud til at sidde stabilt! Det vil mest være børn, der klatrer i den, men jeg kan selv hænge i den uden problemer
.
Klik her for at svare