Jeg skal snart påbegynde en udbygning af vores hus. Stammen til udbygningen vil blive bygget i 120X45 tømmer. Nu ved jeg, at man normalt sømmer en sådan stamme med 4 tommers søm, men jeg er allergisk over for at sømme og har ikke adgang til en sømpistol. Derfor undrer jeg mig over, om der er noget, der taler imod at skrue stammen sammen i stedet med f.eks. 5X100mm skruer?
 
  • Synes
Panik
  • Laddar…
Det fungerer men tager længere tid.

/Kent
 
Jeg skruede det meste i et gæstehus på 16-17m2, eksklusive panel på ydersiden og råspont til taget. Kørte det meste med 6*100/120. Men man kan vel også mixe at skrue og sømme andre steder. Den eneste tanke, der er dukket op hos mig, er, at det bliver lidt mere arbejde, hvis man skulle ønske at rive en del ned og bygge om, men der findes jo Tigersav.
 
Køb bare skruer med torxskalle, så vil du nyde, når du skruer alt. =D
 
Jeg skruede store dele af min stamme med torxskrue. Smidigt og godt, men ulempen er vel eventuelt, at skrue er betydeligt dyrere end søm.
 
køb en sømpistol på harald nyborg for 600:- og en kompressor for 1500:- så er problemet løst...Sparer jo vildt meget tid.

Mvh Nicholas
 
Spikpicka er rigtig hyggeligt for en professionel, der gør det rigtigt (forhåbentlig) i første forsøg. For os hobbybyggere er det ikke helt dumt med bakgear på skruemaskinen nogle gange ;)
 
  • Synes
Landbogården
  • Laddar…
mats_o sagde:
Spikpicka er virkelig hyggeligt for en professionel, der gør det rigtigt (forhåbentlig) i første forsøg. For os hobbybyggere er det ikke helt dumt med bakgearet på skruemaskinen nogle gange ;)
Den meromkostning for skruer i stedet for søm vil du få tjent ind igen, når du måske ikke er helt sikker, når du monterer.
 
Tak for alle råd!
Det ville bestemt have været fedt med en Paslode batteridrevet sømpistol, men jeg har ikke helt plads i budgettet til det... Skruet regelstolpe bliver det nok, tak for tipsene med at bruge torx.
Næste spørgsmål er, om det er muligt at bruge skruer beregnet til indendørs brug, eller om der skal være nogen speciel galvanisering eller noget på dem.
 
Skal du skrue på den sk kaldte siden gælder varmforz, men til stamme går det fint med almindelig skrue
 
http://katalog.essve.se/katalog/index.shtml?katftg=V70&katnr=1&katsektnr=121

Jeg bruger disse cutters dagligt og kan varmt anbefale dem. Meget gode skruer, der findes i en række størrelser samt til både indendørs og udendørs brug. Naturligvis torx, man kan genbruge skruen et antal gange (jeg bygger/og river mange forme).

Stammerne sømmer jeg oftest med Max sømpistol, http://gothiafastteknik.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=39&cat=105
Disse maskiner har dog en prisseddel, der effektivt skræmmer hjemmebrugere :p
 
Jeg kan tipse om, at Biltema har et meget stort og prisvenligt sortiment af Torx skruer.
Jeg planlægger at skrue en hel del, når jeg bygger stommen til vores tilbygning, da jeg bilder mig ind, at det bliver lidt stærkere end at sømme.

Men jeg har alligevel importeret en Milwaukee 7100-20 for at kunne sømme uden at få vabler på mine kontorhænder :)
 
Da jeg begyndte mit overetageprojekt, købte jeg et stort antal sømbokse. Dog kan jeg konstatere, at af de større dimensioner (4-tommer & 5-tommer) var der meget til overs.

Jeg fik nemlig et indfald og købte nogle pakker SPAX-skruer.

Efter dette var intet som før. Det er næsten afhængighedsskabende at skrue i stedet for at sømme. :)

Ulempen er allerede nævnt i andre svar. Skruer er betydeligt dyrere end søm.

Som Mats_o skriver, er det dog rigtig rart at kunne "lægge i bakgear," og en rigtig skrue med T30 torx kan genbruges mange gange.
 
Jeg har lavet en tilbygning på 80 m2 byggeareal i 1,5 plan og har ikke brugt en eneste søm bortset fra til ru-spær på taget, som jeg sømmede med en pistol. Jeg er meget tilfreds med denne løsning. Det blev selvfølgelig lidt dyrere og tog lidt længere tid, men resultatet er jeg som sagt meget tilfreds med.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.