Jeg skal snart påbegynde en udbygning af vores hus. Stammen til udbygningen vil blive bygget i 120X45 tømmer. Nu ved jeg, at man normalt sømmer en sådan stamme med 4 tommers søm, men jeg er allergisk over for at sømme og har ikke adgang til en sømpistol. Derfor undrer jeg mig over, om der er noget, der taler imod at skrue stammen sammen i stedet med f.eks. 5X100mm skruer?
Det fungerer men tager længere tid.
/Kent
/Kent
Jeg skruede det meste i et gæstehus på 16-17m2, eksklusive panel på ydersiden og råspont til taget. Kørte det meste med 6*100/120. Men man kan vel også mixe at skrue og sømme andre steder. Den eneste tanke, der er dukket op hos mig, er, at det bliver lidt mere arbejde, hvis man skulle ønske at rive en del ned og bygge om, men der findes jo Tigersav.
Jeg skruede store dele af min stamme med torxskrue. Smidigt og godt, men ulempen er vel eventuelt, at skrue er betydeligt dyrere end søm.
Den meromkostning for skruer i stedet for søm vil du få tjent ind igen, når du måske ikke er helt sikker, når du monterer.mats_o sagde:
Tak for alle råd!
Det ville bestemt have været fedt med en Paslode batteridrevet sømpistol, men jeg har ikke helt plads i budgettet til det... Skruet regelstolpe bliver det nok, tak for tipsene med at bruge torx.
Næste spørgsmål er, om det er muligt at bruge skruer beregnet til indendørs brug, eller om der skal være nogen speciel galvanisering eller noget på dem.
Det ville bestemt have været fedt med en Paslode batteridrevet sømpistol, men jeg har ikke helt plads i budgettet til det... Skruet regelstolpe bliver det nok, tak for tipsene med at bruge torx.
Næste spørgsmål er, om det er muligt at bruge skruer beregnet til indendørs brug, eller om der skal være nogen speciel galvanisering eller noget på dem.
http://katalog.essve.se/katalog/index.shtml?katftg=V70&katnr=1&katsektnr=121
Jeg bruger disse cutters dagligt og kan varmt anbefale dem. Meget gode skruer, der findes i en række størrelser samt til både indendørs og udendørs brug. Naturligvis torx, man kan genbruge skruen et antal gange (jeg bygger/og river mange forme).
Stammerne sømmer jeg oftest med Max sømpistol, http://gothiafastteknik.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=39&cat=105
Disse maskiner har dog en prisseddel, der effektivt skræmmer hjemmebrugere
Jeg bruger disse cutters dagligt og kan varmt anbefale dem. Meget gode skruer, der findes i en række størrelser samt til både indendørs og udendørs brug. Naturligvis torx, man kan genbruge skruen et antal gange (jeg bygger/og river mange forme).
Stammerne sømmer jeg oftest med Max sømpistol, http://gothiafastteknik.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=39&cat=105
Disse maskiner har dog en prisseddel, der effektivt skræmmer hjemmebrugere
Jeg kan tipse om, at Biltema har et meget stort og prisvenligt sortiment af Torx skruer.
Jeg planlægger at skrue en hel del, når jeg bygger stommen til vores tilbygning, da jeg bilder mig ind, at det bliver lidt stærkere end at sømme.
Men jeg har alligevel importeret en Milwaukee 7100-20 for at kunne sømme uden at få vabler på mine kontorhænder
Jeg planlægger at skrue en hel del, når jeg bygger stommen til vores tilbygning, da jeg bilder mig ind, at det bliver lidt stærkere end at sømme.
Men jeg har alligevel importeret en Milwaukee 7100-20 for at kunne sømme uden at få vabler på mine kontorhænder
Da jeg begyndte mit overetageprojekt, købte jeg et stort antal sømbokse. Dog kan jeg konstatere, at af de større dimensioner (4-tommer & 5-tommer) var der meget til overs.
Jeg fik nemlig et indfald og købte nogle pakker SPAX-skruer.
Efter dette var intet som før. Det er næsten afhængighedsskabende at skrue i stedet for at sømme.
Ulempen er allerede nævnt i andre svar. Skruer er betydeligt dyrere end søm.
Som Mats_o skriver, er det dog rigtig rart at kunne "lægge i bakgear," og en rigtig skrue med T30 torx kan genbruges mange gange.
Jeg fik nemlig et indfald og købte nogle pakker SPAX-skruer.
Efter dette var intet som før. Det er næsten afhængighedsskabende at skrue i stedet for at sømme.
Ulempen er allerede nævnt i andre svar. Skruer er betydeligt dyrere end søm.
Som Mats_o skriver, er det dog rigtig rart at kunne "lægge i bakgear," og en rigtig skrue med T30 torx kan genbruges mange gange.
Jeg har lavet en tilbygning på 80 m2 byggeareal i 1,5 plan og har ikke brugt en eneste søm bortset fra til ru-spær på taget, som jeg sømmede med en pistol. Jeg er meget tilfreds med denne løsning. Det blev selvfølgelig lidt dyrere og tog lidt længere tid, men resultatet er jeg som sagt meget tilfreds med.
Klik her for at svare