Er ved at bygge stellet til garagen skal man have skråstivere mellem alle reglar eller er det tilstrækkeligt med hjørnerne?
skal have vindpap udvendigt og gipsplader eller spånplader indvendigt!
skal have vindpap udvendigt og gipsplader eller spånplader indvendigt!
ok, Men hvis man alligevel vil være på den sikre side, hvor skal de være? Så man bør starte med væggene, inden man dundrer videre med murstenene osv..
Godt, så sætter jeg et par stivere op for en sikkerheds skyld! Så de ikke flytter sig, når det blæser.
sjov skitse.. så bliver det af 1 eneste væg. låser du et hjørne med en væg til, skal du til photoshop og rette dine linjer igen...Mikael_L sagde:
sagen er vel den, at du har glemt at tegne den indfældede bjælke... under hammerbåndet! så bøjer væggen sig ikke!
men selvfølgelig en planke kan man vel banke derind, men det er ikke et must at skråstræve på væggen.
låse et hjørne= sømme væggene sammen i hjørnet, sæt en planke fra et fast punkt og lod hjørnet og bank planken fast i hjørnet, så LÅSES den!
mvH
snedker estwing
Senest redigeret:
Reglen længst til højre + længst til venstre kan lige så godt være være væggene i 90° vinkel. Hvad forhindrer, at hele denne konstruktion bøjer sig, når en storm lægger sine kræfter på siden af huset? Remmen hjælper, men momentarmen er dog meget kort der, det mangler desuden ofte rem på gavlsiderne.
Men med skråstivere eller plademateriale monteret, er jeg ikke bekymret, men uden et af disse to stabiliserende elementer er jeg ikke så sikker på, at man kan anse huset tilstrækkeligt stabiliseret mod sidekræfter.
Men jeg er ingen bygningskonstruktør, så jeg kan jo tage fejl.
Men med skråstivere eller plademateriale monteret, er jeg ikke bekymret, men uden et af disse to stabiliserende elementer er jeg ikke så sikker på, at man kan anse huset tilstrækkeligt stabiliseret mod sidekræfter.
Men jeg er ingen bygningskonstruktør, så jeg kan jo tage fejl.
Ja, jeg er heller ikke hverken snedker eller bygningskonstruktør, men det ved jeg af praktisk erfaring fra mine skeletbyggerier, at regelstammen bliver ikke tilstrækkelig stabil ved at man sømmer reglarne sammen i hjørnerne. Heller ikke den indfældede regel under hammerbåndet medfører nogen påtagelig stabilitet.estwing sagde:
Men så snart man får sat den mindste diagonal bliver der en enorm forskel - straks meget mere stabilt.
Jeg forstår ikke helt, hvordan estwing mener, men en fortolkning er, at man udover at sømme reglarne sammen i hjørnerne (hvilket er godt, da det gør, at man kan slippe regelstammen uden at væggene falder sammen) skal sætte et ekstra bræt på diagonalen. Og i så fald er vi enige.
Senest redigeret:
ja en planke på diagonalen på hammarbandet er kanon så låser man men er vejen for stolene.
man sætter vel tagstol på en gavl med mikael? så har man hammarband....
med venlig hilsen
snedker estwing
man sætter vel tagstol på en gavl med mikael? så har man hammarband....
med venlig hilsen
snedker estwing
Kig på http://www.byggbeskrivningar.se under Udvendigt-> Garage. Skråstivere alt. hulbånd anbefales til uisolerede garager. For isolerede garager er det nok med plader indvendigt.
Klik her for at svare