Hej
er lige nu i gang med en grov skitse for drivhuset, vi skal bygge om nogle måneder.
Tanken er, at det bliver cirka 3x2.5 meter og med en del glas men også faste vægpartier.
Grunden vil bestå af en støbt sokkel, derefter lecablokke som bliver pudset, og en trækonstruktion til både vægge og tag.
MEN, mit spørgsmål, som jeg har forsøgt at finde svar på her, men ikke rigtig har haft held med:
hvordan får jeg ind skråstivere i drivhuset uden at det bliver grimt, kan selvfølgelig sætte dem dér, hvor vægpartierne er, men disse er ikke større end ca. 100 cm hver.
Hvordan har man løst det, når det f.eks. er præfabrikeret og kun glasvægge hele vejen rundt?
er lige nu i gang med en grov skitse for drivhuset, vi skal bygge om nogle måneder.
Tanken er, at det bliver cirka 3x2.5 meter og med en del glas men også faste vægpartier.
Grunden vil bestå af en støbt sokkel, derefter lecablokke som bliver pudset, og en trækonstruktion til både vægge og tag.
MEN, mit spørgsmål, som jeg har forsøgt at finde svar på her, men ikke rigtig har haft held med:
hvordan får jeg ind skråstivere i drivhuset uden at det bliver grimt, kan selvfølgelig sætte dem dér, hvor vægpartierne er, men disse er ikke større end ca. 100 cm hver.
Hvordan har man løst det, når det f.eks. er præfabrikeret og kun glasvægge hele vejen rundt?
Det er vel lidt forskelligt, men på enklere drivhuse med stålramme(aluminium?) så har jeg set wire, som sidder fra hjørnerne og ned mod gulvet, og så er jo glassene/plastpladerne, så de tager en del af belastningen.B bergquist sagde:Hej
holder lige nu på med en grov skitse for drivhuset vi skal bygge inden for nogle måneder.
tanken er, at det bliver cirka 3x2.5 meter og en del glas men også faste vægpartier.
Grunden kommer til at bestå af en støbt sokkel derefter leca-blokke som bliver pudset og en trækonstruktion for både vægge og tag.
MEN, mit spørgsmål som jeg har forsøgt at finde svar på her men ikke rigtig lykkedes:
hvordan får jeg ind skråstivere i drivhuset uden at det bliver grimt, kan så klart sætte dem der hvor vægpartierne er men disse er ikke større end ca 100 cm hver.
Hvordan har man løst det når det ex. er prefab og kun glasvægge rundt om?
I et eller andet trædrivhus som jeg har set på billede i et eller andet blad, så havde de sat skråstivere i træ indenfor stolperne sammenføjet med "halvt i halvt" - det så godt ud da de havde kvadratiske glas og fulgte målene for disse.
Hvis dine vægpartier findes på alle sider og holder lidt højde, så måske det er nok at sætte plademateriale der som afstiver, givet at det ikke er et udsat sted?
Tak for svaret, det er en ret udsat placering, da vi bor med åbne marker i sydlig retning, men der er ingen beskyttelse fra hverken øst, vest eller nord.
På langsiderne vil der være 2 stk. 50 cm vægge på hver side, som er fuld længde med inderpanel, kan også sætte OSB, hvis det hjælper.
På kortsiderne er der ikke meget plads til at sætte en væg, men trekanten over vinduerne op til kip vil være beklædt med panel og uden glas.
På langsiderne vil der være 2 stk. 50 cm vægge på hver side, som er fuld længde med inderpanel, kan også sætte OSB, hvis det hjælper.
På kortsiderne er der ikke meget plads til at sætte en væg, men trekanten over vinduerne op til kip vil være beklædt med panel og uden glas.
Åh nej, hvor bred skal en tværlægte være?
Ville det være nok, hvis man fx gør følgende
Langside:
50 cm væg, vindue, 50 cm væg, vindue, 50 cm væg, vindue, 50 cm væg = hver væg har en tværlægte
Kortside:
50 cm væg, vindue, 50 cm væg
Ville det være nok, hvis man fx gør følgende
Langside:
50 cm væg, vindue, 50 cm væg, vindue, 50 cm væg, vindue, 50 cm væg = hver væg har en tværlægte
Kortside:
50 cm væg, vindue, 50 cm væg
Det er svært at sige, det kan være tilstrækkeligt med de vægge, du har på langsiderne, hvis du har en OSB eller lignende i den, der afstiver i sidled, men jeg gætter på, at der skulle være brug for noget mere på kortsiderne.
Hvis du sætter et kort stykke væg i hvert hjørne, burde det være tilstrækkeligt, måske behøver det ikke engang at være 50 cm, men 40 er nok. Det handler jo om at få tilstrækkelig modstand, så det ikke skal kalve.
Hvis du sætter et kort stykke væg i hvert hjørne, burde det være tilstrækkeligt, måske behøver det ikke engang at være 50 cm, men 40 er nok. Det handler jo om at få tilstrækkelig modstand, så det ikke skal kalve.
Hmm værd at prøve, jeg må lave en væg lige så stor som gavlen og se, hvor meget styrke der er i den, tak for tipsene!
Osb og panel bliver det på indersiden og så kun panel på ydersiden, så kan jeg sætte hylder op på væggene uden at bekymre mig om at der er noget at fastgøre i bagved, bortset fra det spinkle panel.
Bedste investering da vi totalrenoverede huset, osb på alle indervægge....
Osb og panel bliver det på indersiden og så kun panel på ydersiden, så kan jeg sætte hylder op på væggene uden at bekymre mig om at der er noget at fastgøre i bagved, bortset fra det spinkle panel.
Bedste investering da vi totalrenoverede huset, osb på alle indervægge....
Ja, OSB under gips/panel är gode sager - både for at kunne skrue ting op, hvor man vil, og for at bidrage til stabilitet.
Angående at bygge en testvæg, så glem ikke, at den kan virke stabil i begyndelsen, men at vægt højt oppe (tag og sne) samt vindlaster påvirker mere, end man tror, på stabilitet. Når det så har stået et stykke tid og har "gyngede" lidt frem og tilbage, kan der opstå lidt "gab" i samlingerne, som yderligere påvirker. (ellers er jeg for at lave tests
)
Angående at bygge en testvæg, så glem ikke, at den kan virke stabil i begyndelsen, men at vægt højt oppe (tag og sne) samt vindlaster påvirker mere, end man tror, på stabilitet. Når det så har stået et stykke tid og har "gyngede" lidt frem og tilbage, kan der opstå lidt "gab" i samlingerne, som yderligere påvirker. (ellers er jeg for at lave tests
Tak for al hjælp "Testarn", men som du så i en anden tråd, har kommunen stoppet vores drivhus, da de har sat strandbeskyttelse på den Dam, som vi har ladet naturværket anlægge på byens agerjord, dammen er til for at fremme fuglelivet.T Testarn sagde:Ja, OSB under gips/panel er gode ting - både for at kunne skrue ting op, hvor man vil, og for at bidrage til stabilitet.
Angående at bygge en testvæg, så glem ikke, at den kan virke stabil til at begynde med, men at vægt højt oppe (tag og sne) samt vindbelastninger påvirker mere, end man tror, på stabilitet. Når den så har stået et stykke tid og har "gyngede" lidt frem og tilbage, kan der opstå lidt "slør" i samlinger, som yderligere påvirker. (ellers er jeg for at lave tests)
Klik her for at svare