Er begyndt at skitsere et altantag. Der findes en del tråde om skjuvkræfterne, og at en pergola/altantag kan blive ustabil i siden, hvis man ikke bruger skråstivere.
1) Kan man i stedet for skråstivere bruge kraftigere vinkeljern?
Altså erstatte disse med kraftige vinkeljern:
(lånt billede)
2) hvis stolpen til mit altantag skal være 3 m, kan jeg så grave stolpen 120 cm ned og hælde beton på for at få stabilitet?
Kan man istället för snesträvor använda kraftigare vinkeljern?
Det hjælper, men erstatter ikke i alle tilfælde.
DDerbyboy sagde:
kan jeg så grave ned stolpen 120 og hælde på beton for at få stabilitet
Det giver stabilitet, men en vis risiko for forkortet levetid, når den står i direkte kontakt med fugtvandring via betonen. Tror at det er overkill at støbe i stolperne, skal fungere uden det.
Men det hele hænger på, hvad du skal have for tag, og om konstruktionen er forankret i huset. Er det et stabilt tag, krydser det konstruktionen, forudsat at en side er forankret i huset.
Sørg for, at det er krydset ordentligt, mens du bygger. Derefter eksperimenter med, hvor meget ekstra du har brug for, typisk snedstræbere, for at det skal stå stabilt.
På altaner og nogle gange tage ser man, at de to yderste fag er smallere, f.eks. hvis man har cc 100 mellem bjælkerne, så er de yderste måske kun cc40-50. Hvad kaldes disse smallere fag?
Jeg antager, at det er for stabiliteten i sideled, men findes der nogle regler for, hvor brede disse mindre fag skal være?