D
Er begyndt at skitsere et altantag. Der findes en del tråde om skjuvkræfterne, og at en pergola/altantag kan blive ustabil i siden, hvis man ikke bruger skråstivere.

1) Kan man i stedet for skråstivere bruge kraftigere vinkeljern?

Altså erstatte disse med kraftige vinkeljern:

Træramme til altantak med trækstiver, beliggende i en have med buske og klar blå himmel i baggrunden.
(lånt billede)

2) hvis stolpen til mit altantag skal være 3 m, kan jeg så grave stolpen 120 cm ned og hælde beton på for at få stabilitet?

Mats-S
D Derbyboy sagde:
Kan man istället för snesträvor använda kraftigare vinkeljern?
Det hjælper, men erstatter ikke i alle tilfælde.
D Derbyboy sagde:
kan jeg så grave ned stolpen 120 og hælde på beton for at få stabilitet
Det giver stabilitet, men en vis risiko for forkortet levetid, når den står i direkte kontakt med fugtvandring via betonen. Tror at det er overkill at støbe i stolperne, skal fungere uden det.

Men det hele hænger på, hvad du skal have for tag, og om konstruktionen er forankret i huset. Er det et stabilt tag, krydser det konstruktionen, forudsat at en side er forankret i huset.

Sørg for, at det er krydset ordentligt, mens du bygger. Derefter eksperimenter med, hvor meget ekstra du har brug for, typisk snedstræbere, for at det skal stå stabilt.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
På altaner og nogle gange tage ser man, at de to yderste fag er smallere, f.eks. hvis man har cc 100 mellem bjælkerne, så er de yderste måske kun cc40-50. Hvad kaldes disse smallere fag?

Jeg antager, at det er for stabiliteten i sideled, men findes der nogle regler for, hvor brede disse mindre fag skal være?

D
Eksempel:

• Skitse af understøttende konstruktion med betonrør og træbjælker, mål 7300mm x 600mm.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.