Mit nyindkøbte murstenshus bygget i 59 har en skorsten med 7 røggangskanaler. Der er en kamin indendørs i stuen, men murværket fortsætter på ydersiden af stuen, og der er en pejs på ydersiden mod haven. Jeg antager, at det i øjeblikket ikke er muligt at fyre uden kamin og skorstensfejning, men jeg er nysgerrig efter, hvorfor man satte en pejs på ydersiden af huset. Hvad er formålet?
 
Hyggebål og pølsegrilning på sommeraftener?
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
J Joakim97 sagde:
Mit nyindkøbte murstenshus bygget i 59 har en Skorsten med 7 røgrør, Der er en kamin på indersiden i stuen, men murstokken fortsætter på ydersiden af stuen, og der er en pejs på ydersiden mod haven. Jeg antager, at det i dag ikke er muligt at fyre uden kamin og skorstensfejning, men jeg er nysgerrig på, hvorfor man satte en pejs på ydersiden af huset. Hvad er formålet?
Meget almindeligt før i tiden at supplere et hus med åben pejs eller andet. Store problemer med at lave en skorsten på en god måde. Det letteste var at placere den på ydersiden og en gavl. Bare skidt egentlig, men hvad gøre, den kan ikke generere nogen varme til huset, men kragerne får varmt om fødderne. Bedst som det siges
"""" kirken skal stå midt i byen """ (helst da midt i huset), og så opvarmes skorstenen og giver varme til huset. Mange gjorde sådan og fik en terrasse med åben pejs samtidig. Helst skal du sætte for ude, og med at fyre inde, så røgrøret bliver lidt varmere, så der ikke bliver en rigtig kuldeprop i røret og svært at få træk ved optænding inde.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.