Jeg har sat en isokern blok-skorsten op selv. Nu skal jeg pudse den, så den ser lidt pænere ud.
Hvordan gør man, bruger man almindelig puds/mørtel og maler på det bagefter?:confused:
Er der nogen, der har nogle erfaringer eller viden at dele?

• En isokern block-skorsten står på et tag af røde metalplader, med en åben samling ved siden af skorstenen.
Da jeg opsatte min skorsten, blev der en del lim til overs, som jeg derefter brugte til at pudse den med - et tyndt lag, og det gik ikke særlig meget til. Min svoger har en magen til og slammade den med kalk, og det virkede meget besværligt, mange lag, og det blev heller ikke rigtig godt. Hvis jeg selv skulle male på pudsen, ville jeg nok vælge hvid limfarve, som har glimrende dækkeevne og er nem at male på puds med. Oven på nocken satte jeg en metalhætte for at beskytte mod regn.

Tag almindelig pudsemørtel C
Fås også købt som farvet mørtel.

Hvordan du anvender det er en smag- og designssag.

Det nemmeste er at tage gummihandsker på, tage mørtelen i hånden og påføre en smule ad gangen.
Derefter kan du enten bruge et værktøj, en børste eller hånden til at jævne det ud, hvilket giver forskellige resultater.

Indvendigt går fint med almindelig sandspartel (bredspartel) og derefter en strukturmaling (eller maling med en god skefuld spartelmasse i).

Held og lykke :)

Jeg brugte antikbrug.

Et tip til,
Hvis du maler så sørg for at bruge "ægte" silikatmaling!

Eksempelvis fra Sto
Der er flere på markedet, der kaldes silikatmalinger, men som ikke er det.

Silikatmaling ånder og bliver siddende i mange år uanset regn og fugt, og den er også nem at forbedre, hvis det er nødvendigt.

Jeg har ikke brugt silikatmaling på skorsten, men flere gange på grundmurer med godt resultat. Dog må der ikke sidde malingsrester fra plast- eller oliebaserede malinger tilbage fra tidligere malerier.

Tak alle for tipsene!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.