891 læst ·
4 svar
891 læst
4 svar
Skøre priser på reservedele til Varmepannen
Tænkte at skifte en plastikdel i min varmepumpe, aftrækningspumpe ETK6500.
Et enkelt vandlås i plastik, et hus med to rør, hvor vandet, når det kommer over kanten på det ene rør, løber videre.
Fik en pris på 2635kr, hvilket gjorde mig nysgerrig efter, hvordan de kom frem til denne pris, så jeg begyndte at bryde artiklen ned, arbejder i dag som cost engineer, hvor jeg dagligt gør dette.
Billeder findes af artiklen, når den er i stykker.
Rent materiale mæssigt med materiale burde den koste omkring 100kr at fremstille, resten er ren profit. Nu er dette relativt lav produktion, så derfor den lidt højere pris.
Der findes firmaer, som forlader f.eks. automobilbranchen for i stedet at bevæge sig ind i byggebranchen, man forstår hvorfor.
Nu løste jeg dette enkelt med et almindeligt vandlås med samme funktion for under 100kr.
Enkelt sagt betaler man som kunde overpris, når det gælder byggebranchen. Eller?
Et enkelt vandlås i plastik, et hus med to rør, hvor vandet, når det kommer over kanten på det ene rør, løber videre.
Fik en pris på 2635kr, hvilket gjorde mig nysgerrig efter, hvordan de kom frem til denne pris, så jeg begyndte at bryde artiklen ned, arbejder i dag som cost engineer, hvor jeg dagligt gør dette.
Billeder findes af artiklen, når den er i stykker.
Rent materiale mæssigt med materiale burde den koste omkring 100kr at fremstille, resten er ren profit. Nu er dette relativt lav produktion, så derfor den lidt højere pris.
Der findes firmaer, som forlader f.eks. automobilbranchen for i stedet at bevæge sig ind i byggebranchen, man forstår hvorfor.
Nu løste jeg dette enkelt med et almindeligt vandlås med samme funktion for under 100kr.
Enkelt sagt betaler man som kunde overpris, når det gælder byggebranchen. Eller?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,423 indlæg
Reservedele er overprisede for alle i alle sammenhænge overalt.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg gætter på, at det ikke er "byggebranchen", der har noget som helst at gøre med din sag, men det er den, der fremstiller, lagerfører og sælger (reserve)delen, der presser prisen op.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, men jeg gætter på, at det ikke er "byggebranchen", der har noget som helst at gøre med din sag, men det er den, der fremstiller, lagerfører og sælger (reserve)delen, der presser prisen op.
Jeg ville snarere tro, at produktionsomkostningerne er en tia, men at så lagerholde artikel i flere år koster nok et par tre hundrede kroner, og hvis folk begynder at montere piratdele i stedet for original, vil producenten få svært ved at få økonomi i at holde reservedelslager overhovedet fremover.S Skräddarnsvägg sagde:
I bund og grund handler det måske om kickback og hvilken reservedel, der bruges, er byggebranchen aktiv i at presse priserne nedad, eller har man kontrakter, hvor kunden skal betale det kunden skal betale. Bare en tanke.Rickard. sagde:
Det er ganske skræmmende.
Skulle have fat i et tidsrelæ til min kedel.
1400:- fra producenten af kedlen. ~400:- for et relæ med præcis samme sæt funktioner.
Skulle have fat i et tidsrelæ til min kedel.
1400:- fra producenten af kedlen. ~400:- for et relæ med præcis samme sæt funktioner.
Klik her for at svare