Har en 6 mm wire som jeg ville skulle forlænges.
Kan det lade sig gøre, og hvordan gør man det i så fald?

Hvad bruges kablet til, eller rettere sagt, hvilke kræfter skal kablet kunne tåle?

emde sagde:
[link]

Noget lignende denne burde fungere.
Men de plejer at være noget bedre, hvis du bruger to stykker efter hinanden

http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/

Men det afhænger som sagt af hvilke kræfter wiren skal klare, men varianten fra Biltema (findes også andre steder) plejer at blive stærk, hvis du bruger to stykker pr. samling. Der findes meget avancerede samlinger, som bl.a. bruges til rigge for både, men disse er ret dyre.

Senest redigeret:
supremo sagde:
Har en 6 mm wire som jeg ville skulle forlænge ved at splejse.
Kan det lade sig gøre og hvordan gør man det i så fald?
Afhængigt af wirens konstruktion kan wiren splejses (= sammenføjes for landkrabber).
Hvordan ser wiren ud?
Flere typer af stålwires med forskellige antal tråde og mønstre, herunder 1x19, 7x7 og 7x19.

Altså antal tråde, hvordan er trådene grupperet?
De mest almindelige er 1x19, 7x7 og 7x19 trådet.

Men den bedste og enkleste måde at splejse er at lave en løkke i hver del med kaus og taluritlåse.

Her kan du finde mange lækkerier:
http://www.vajerman.se/

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Hvis TS stiller spørgsmålet her på BH, kan han/hun sandsynligvis ikke splidse en tamp og især ikke en wire. Næppe nogen, der splidser en 6 mm wire, uden at skifte den ud :)

Talurit er godt, men det kræver, at man har presværktøj alternativt, at man lader et firma presse det for sig, men så kan man lige så godt lave en lige samling med en pressklemme og få ganske god styrke, for det bliver pænere end at bruge kaus.

Hvis det er vigtigt med styrken og udseendet, er det bedste at finde et rigværksted, der arbejder med rigge til sejlbåde, for de kan lave en presning for en lille penge. I Stockholm kan man f.eks. gå til Benns Rigg, men det er bare at tjekke hos nærmeste rigger.

Senest redigeret:
Tak for alle svarene.
Jeg har brug for at fælde et træ og bruge en wire til at styre faldretningen. Den wire jeg har, mangler cirka to meter i længde til det sted, jeg vil fastgøre det.
Træet er ikke meget stort, måske 6 meter højt og måske 25-30 cm i diameter. Der findes måske ikke simple låse at købe til sådan en kraft, så det er måske bedre at skaffe en længere wire? (Selvom jeg helst vil undgå det)

Låsene er nok ikke problemet for hvis du bøjer en løkke på wiren og låser med to st låse af den type som fandtes på billede fra Biltema så holder låsen. Så skøder du ved at lave en lignende løkke gennem den første på næste wire og låser også den med mindst to låse så glider det ikke. Så om en 6 mm wire holder til det du skal gøre afhænger jo af wirens kvalitet.

supremo sagde:
Tak for alle svarene.
Jeg har brug for at fælde et træ og bruge en wire til at styre faldretningen. Den wire jeg har mangler cirka to meter i længden til hvor jeg vil fastgøre den.
Træet er ikke meget stort, måske 6 meter højt og måske 25-30 cm i diameter. Det er måske ikke nemt at finde låse til sådan en kraft, så det er måske bedre at få en længere wire? (Selvom jeg helst vil undgå det)
Hvorfor ikke bruge et reb i stedet? Meget mere praktisk.

• Synes
bygga_bo
  • Laddar…
6mm (133-trådig) wire har en brudgrænse på 2000kg
Wire med stående rig (færre tråde, men kraftigere) holder til 2800kg (brudgrænse)
Slå et dobbelt slag mellem wirerne, det vil holde til det, du skal bruge det til...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.