Hej,
Jeg er i gang med at tegne en tilbygning til sommerhuset. Tilbygningen bliver en volumen med pulttag med en hældning på 14 grader og 5,5 meter i taghøjde på den højeste side. Mit problem nu er spændvidden. Der bliver altså ingen spær, kun reglar. Hvad jeg ved er, at reglar er maksimalt 4,5 meter lange (eventuelt 5 meter). Jeg havde tænkt på 225mm reglar, og afstanden mellem støttepunkterne/væggene er 5,2m. Med tagudhæng bliver reglarne cirka 5,7m lange. Kan man lave en samling, så konstruktionen bliver tilstrækkeligt stærk? Jeg ønsker ikke at have nogen indvendige støttepunkter.

Det er muligt at bestille længere brædder! Så er der alternativet letbjælke, kertobalk mm, din lokale brædtsælger kan nok rådgive i sagen. :)

Du kan købe træ som er 5.40m hos bræddegården, og så klarer du afstanden mellem oplæggene. Den sidste del på tagudhænget kan du sammensætte med holdplader eller lignende uden problemer.

Er du sikker på, at 220mm træ er nok til dette tag dog? Almindeligt træ klarer normalt set ikke den spændvidde, du taler om.

Jeg kiggede nu spændvidder og så at for snelastzone 2 er max spændvidde 4m for 220mm tagbjælker. Er Kerto et godt alternativ? Hvordan er prisen i forhold til almindelige bjælker og letbjælker?

Hej. Du kan bestille LVL-bjælke 63x200 (KERTO) og lægge på s=900, forudsat at du har paptag eller pladetag. Ønsker du tegl eller betonsten, skal man gå op i en dimension.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.