Soklen på vores gamle hus har brug for pleje. Når håndværkeren banker pudsen væk, bemærker han, at soklen er glatpudset på tidligere stænkpuds. Problemet er, at stænkpudsen er malet med plastikmaling.

Håndværkeren mener, at dette kan være en skjult fejl. Har han ret i det? Er det værd at gå videre med det spor?

Ha' det godt alle

Henrik

H Henrik Larsson78 sagde:
Soklen på vores gamle hus har brug for omsorg. Når håndværkeren banker pudsen af, bemærker han, at soklen er glatpudset ovenpå tidligere stænkpuds. Problemet er, at stænkpudsen er malet med plastikmaling.

Håndværkeren mener, at dette kan være en skjult fejl. Har han ret i det? Er det værd at gå videre med den tilgang?

Ha' det godt alle

Henrik
Ja eftersom du inte kunde se att det var stænkpuds utan att ødelægge plastikmalingen.

• Synes
FredrikR og 1 anden
  • Laddar…
Hvad er fejlen? Hvad vil du have i erstatning?

ingenjören101 juckeyy sagde:
Hvad er fejlen? Hvad vil du have i erstatning?
Hej! Egentlig to fejl. Dels at male med plastmaling på spritpuds og derefter pudse over dette.
Ny puds hæfter dårligt på plastmaling, hvorfor den bør fjernes.

Jeg tænker mig, at erstatningen burde være meromkostningen. Har ingen tilbud, men måske 50K

Hej! Egentligen två fejl. Dels at male med plastmaling på spritpuds og derefter pudse over dette.
Ny puds hæfter dårligt på plastmaling, derfor bør den fjernes.

Jeg tænker, at erstatningen burde være meromkostningen. Har ingen tilbud, men måske 50K
Erstatningen baseres på, hvordan slutprisen på budgivningen ville have ændret sig, hvis fejlen havde været kendt under budgivningen, ikke omkostningen for at udbedre. Et badeværelse til 300,000 i en villa til 10 millioner er et for lille problem i den prisklasse f.eks.

Hvor mange kvadratmeter handler det om og hvorfor kan han ikke reparere med et Systempuds i stedet for at rive alt ned på din regning? Malet sokkel for at beskytte mod vejr er jo meget almindeligt og sjældent et problem.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Hej! Egentlig to fejl. Dels at male med plastfarve på spritpuds og derefter pudse over dette.
Ny puds fæster dårligt på plastfarve hvorfor den bør fjernes.

Jeg tænker mig at erstatningen burde være meromkostningen. Har ingen offert men måske 50K
Forstår hvordan du tænker, men jeg kan ikke rigtigt se, at det udgør fejl i den mening.

Eksempelvis er det ”fejl” hvis nogen skulle male væg med loftfarve, det er ikke rigtigt, men det fungerer. Ligeledes ser det jo ud til at glatpudsen på dit ”gamle” hus har siddet der ret længe? Hvor længe har glatpudsen siddet der?

• Synes
mikethebik
  • Laddar…
Jeg tror, det er tvivlsomt at få dette som en fejl. Over tid har man anbefalet alle mulige upassende farver. Og samtidig har der altid været "kunnige", der skråsikkert siger, at det er forkert. I 70'erne kom de såkaldte "Tosse Magnusson" facader (Det var prinsesse Christinas mand, der importerede metoden fra USA), i praksis en plastikmaling, som totalt ødelagde titusinder af husfacader.

Farvebranchen hævder fx med en tåbes stædighed også i dag, at deres plastikfarver er egnede på indersiden af kældervægge. "Det er godt, hvis det bliver synlige fugtskader pga. farven, så man kan se, at der er et fugtproblem".

Jeg antager, at dette er et relativt gammelt hus. Da må man forvente lidt tvivlsomme byggemetoder, som huset har været udsat for gennem årene.

H hempularen sagde:
Jeg tror det er tvivlsomt at få dette som en fejl. Over tid har man anbefalet alle mulige uhensigtsmæssige farver. Og samtidig har der altid været "kyndige", der skråsikkert siger, at det er forkert. I 70'erne kom de såkaldte "Tosse Magnusson" facader (Det var prinsesse Christinas mand, der importerede metoden fra USA), i praksis en plastikfarve, der totalt ødelagde 10.000 vis af husfacader.

Farvebranchen hævder f.eks. med en dåres stædighed også i dag, at deres plastikfarver er egnede til indersiden af kældervægge. "Det er godt, hvis det bliver synlige fugtskader pga. farven, så man ser, at der er et fugtproblem".

Jeg antager, at dette er et relativt gammelt hus. Så må man forvente lidt tvivlsomme byggemetoder, som huset har været udsat for gennem årene.
Du har ret. Huset er fra 1923. Pudsarbejdet er sikkert 10 år gammelt, og den malede plastikfarve kan være væsentligt ældre. Håndværkeren, der påpegede "fejlen", er gammel i faget og troværdig, men jeg tror, det er et langskud at hævde skjult fejl i juridisk forstand, selvom det per definition er en skjult fejl.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.