Jeg er i gang med at bygge et orangeri. Det bliver 5x6m og står på en muret grund.
Cirka sådan her vil slutresultatet se ud.
Men vi er usikre på præcis, hvor meget panel der kommer til at blive. Det kan ske, at der bliver flere vinduer for oven på gavlene.
Lige nu ser det sådan her ud:
Hvad der bekymrer mig lidt er stabiliteten i bygningen, når man fjerner skråstivere og lignende.
Som jeg forstår det, så er det netop panel på ydersiden og vægbeklædning på indersiden, der stabiliserer en bygning, også kaldet skivvirkning(?).
Inde har vi ikke bestemt, hvad vi skal have på væggene endnu. Kan jo prøve at sætte både plademateriale og panel på de få steder, hvor der er plads.
Men vil det være nok?
Eller bør man stabilisere på yderligere måder?
Hvordan i så fald?
Spontant så ser det lidt ustabilt ud. Hvis det ikke er muligt at lave flere tætte partier, kan det være en idé at bruge wire som stabiliserende kryds på væggene, disse forstyrrer jo ikke, når de ligger i vinduerne.
Jeg overvejer lidt omkring tagspærene, er der nogen, der har beregnet på disse?
Hej
Ja, det har brug for skråstivere eller andet i hjørnerne.
Hvis der er plads til at skrue lime krydsfiner på ud- og indersiden i hjørnerne og på alle steder, hvor der ikke er vinduer, burde det være nok.
Skråstivere, der forbinder spær, er gode, men I skal måske have plademateriale der?
Kontakt gerne en konstruktør, hvis I stadig er usikre.
Har I ikke tænkt jer at have nogle underrammer på tagspærerne?
Jeg har forsøgt at dimensionere så godt jeg kunne med Träguidens værktøjer.
Kom frem til at 45x220 burde fungere.
Det måske ses dårligt på billedet, men underrammen er af gamle tømmer, som har siddet i en lade jeg har revet ned.
Her indrammet i rødt.
Eller tænker du, at man også burde have en hanebjælke?(om jeg nu har googlet mig frem til det rigtige navn)
Det der bliver fint.
Eftersom det var gammelt grånet træ tænkte jeg, at det måske bare var midlertidig forstivning.
Så vil taget og væggene holde.
Derefter er der brug for skråstivere eller tilsvarende næsten overalt for at vindstabilisere.
Traditionelle skråstivere i træ tager både tryk- og trækkræfter. Dog vil de utvivlsomt kunne ses i et drivhus. Så er det vigtigt, at de bliver symmetriske. Hvis man er form- og stilbevidst, kan man måske ligefrem gøre dem til noget, der forbedrer designet af drivhuset.
Stålvaiere er diskrete, men det er vigtigt at få fastgørelsespunkterne korrekt forankrede.
Pladevirkning med krydsfiner er nok også godt, hvis de bliver tilstrækkeligt brede og placeres på alle vægge og taghalvdele.
Edit: Det går naturligvis også godt at lave hybridløsninger.
Håller på bygga ett orangeri. Blir 5x6m och står på en murad grund.
Ungefär så här kommer slutresultatet se ut.
[billede]
Men vi är osäkra på exakt hur mycket panel det kommer bli. Det kan hända att det blir fler fönster upptill på gavlarna.
Just nu ser det ut så här:
[billede][billede][billede]
Vad som oroar mig lite är stabiliteten i byggnaden när man tar bort strävor och dyl.
Som jag förstår det så är det just panel på utsidan och väggklädsel på insidan som stabiliserar en byggnad, även kallat skivverkan(?).
På insidan har vi inte bestämt vad vi ska ha på väggarna än. Kan ju försöka sätta både skivmaterial och panel på de få ställen där det får plats.
Men kommer det räcka?
Eller bör man stabilisera på ytterligare sätt?
Hur i så fall?
Jag sitter med en liknade ritning och funderar
på samma problem. Hur har det gått för dig och vad gjorde för lösning?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.