Jeg har lige købt en hytte, der har en fyrretræspanel på indervæggene (gulv til loft). Min første tanke var at rive denne ned og sætte gipsplader op. Men så begyndte jeg at overveje, om man ikke kan sætte gipspladerne direkte på panelet??? Man bygger selvfølgelig lidt tykkelse, men jeg skal alligevel skifte vinduer osv. osv., så det bliver ikke noget ekstra arbejde med indfatning.

Reflektioner...
På den ene side plejer det ikke at være særligt besværligt at rive panel ned (hvis det ikke er limet med noget utroligt stærkt)...
På den anden side, i og med vinduesudskiftning bliver det jo ikke meget ekstraarbejde at bygge på det heller, og så har du fordelen af at have noget bag ved gipsen, som kan hamres/skruves i tilstrækkelig godt til fx billeder og mindre hylder (men næppe tilstrækkeligt til væghængt tv og lignende).
På den tredje side ved jeg ikke, om jeg ville føle mig helt komfortabel med at fæste gipsen kun i panelen. Panel er jo ofte ret svagt materiale og endnu svagere fastgjort, nogle ældre panelclips er fx virkelig, virkelig dårlige. Så jeg ville stadigvæk forsøge at skrue gipsen i de bagvedliggende reglar så langt muligt, og det kan jo være lidt svært at finde med panelen tilbage, måske?

tak for svaret!

Bliver nok til at rive ned panelet

Hvis panelet sidder godt fast, for eksempel sømmet, er det vel lettere bare at sætte en plade op end at rive ned og eventuelt montere nyt dobbelt gips. Jeg brugte 6 mm renoveringsgips på mit fyrretræspanel og er tilfreds med resultatet.

apotekarnes
Gem for guds skyld panelet. Så har du materiale bag gipsen, der er godt nok at skrue i. Du slipper for at bruge plugs overalt! Sørg for at skrue i lægterne bagved, hvor du har mulighed for det.

Ok jeg beholder panelen :) Men jeg må jo så sørge for, at ingen gipssamlinger kommer mellem to panelbrædder? der går det jo ind ½ cm eller noget..

Hvordan ved jeg præcis, hvor reglarne går uden at rive en masse ned?

apotekarnes
Man plejer at kunne se sømrækkerne i panelet, hvis de ikke er overspartlede og malede.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.