Hej,

Er i gang med at skitsere på en solid kompost (delt i 2). Havde tænkt mig at have en plade som låg, som jeg derefter saver itu for at få to forskellige åbninger til 2 komposter.
Overvejer, hvad man kan bruge til plade her, som kan klare vejr og vind samt er stabil nok til at klare sne og flere års slid.
Det eneste jeg kan komme i tanke om, er den type plader, som man bruger som bund i trailere... Men den koster jo en del :)

Hvad kan man ellers bruge? Har tænkt på løstømmer, men låget bliver så tungt da...

Mvh

Stefan

Kom du frem til noget? Skal lave døre til kælderindgangen og overvejer også en plade af en slags i stedet for råspont, som bliver ret tungt, som du siger. Den du henviser til er jo ret tynd (12 mm), vil det holde, hvis der kommer 3 dm vådsne en nat? Ellers virker marinplywood jo som løsningen, da den er helt vandtæt, men det er sikkert en anden prisklasse.

"Skiverne kan sømmes eller skrues på samme måde som træ, bearbejdes kanterne er det vigtigt, at disse forsegles på ny med udendørsmaling."
Kan det ikke fungere med en ramme og tagplade?
Eller bliver det for grimt måske?
En sort tagplade i solrigt læg vil jo øge varmen i komposten om ikke andet ;)

Stew Stew sagde:
Hej,

Jeg er i gang med at skitsere en ordentlig kompost (delt i 2). Jeg havde tænkt mig at have en plade som låg, som jeg så saver i stykker for at få to forskellige åbninger til 2 komposter.
Jeg overvejer, hvad man kan have for en plade her, som kan klare vejr og vind samt er så stabil, at den kan klare sne og flere års slid.
Det eneste, jeg kan komme frem til, er den type plader, som man har som bund i trailere... Men de koster jo en del :)

Hvad kan man ellers bruge? Jeg har tænkt på løs tømmer, men låget bliver så tungt...

Med venlig hilsen

Stefan
Sav en krydsfinerplade eller byggeskive, forstærk i kanterne med en delt bræt på ca. 1,5 cm og læg tagpap på låget udenpå. På den måde læg korrugeret plastik eller plade, læg en løs samlestykke over samlingen mellem lågene og fastgør med en klemme på begge sider af låget. Så kommer der ikke noget skidt imellem eller regnvand. Jeg har bygget en varmkompost med isolerede vægge, også to løse stykker skumplast i forkanten, hvor jeg har delt frontstykket i to stykker, en øvre og nedre plade. Underlåget har jeg kombineret med en kasse med markisolering, som er monteret med vinkeljern, enkle ikke så store. Den sidste handling er at sætte gasfjedre på ydersiden, forstærket med gennemgående bolt i låget og en tyk skive. Forslaget var at gavlene skulle løsnes for at sætte alt igennem undtagen papiret med gennemgående bolt. I kassen kan du tage gennemgående eller mindre fransk skruer, der klarer kraften. Så var kassen færdig. I skoven har jeg to store latrintoiletter, som jeg vil sætte gasfjedre på for lettere åbning. Min mor synes, låget er tungt, og den på grunden kan hun ikke åbne. Den er bygget i højden for stor volumen, hun når det ikke. Jeg håber, alt går godt, begynd med 6 gasfjedre fra Biltema i en større model. næ.

Stew Stew sagde:
Hej,

Er i gang med at skitsere på en ordentlig kompost (delt i 2). Havde tænkt mig at have en plade som låg, som jeg derefter saver itu for at få to forskellige åbninger til 2 komposter.
Undrer over, hvad man kan bruge for en plade her, som kan tåle vind og vejr samt er så stabil, at den kan klare sne og flere års slid.
Det eneste, jeg kan komme frem til, er den type plader, som man har som bund i trailere... Men den koster jo en del :)

Hvad kan man ellers bruge? Har overvejet løst træ, men låget bliver så tungt da...

Mvh

Stefan
Køb pladen. Har en trailer, der står ude året rundt uden overdækning i mere end 30 år. Holder og er stadig hel, så det er nok den bedste løsning for dig.

Undrer undrer hvordan komposten har det sådan her efter 14 år.

• Synes
andrekjh
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.