Rejäl sagde:
Är du inte känslig og har ondt af det så er det bare o glemme og leve videre, mikrobiell tillväxt ophører når det tørrer op så det kommer ikke til at sprede sig..
Håber at du har ret i det. Overvejede om jeg måske skulle forsøge at finde en metode til at måle skimmel i indendørsluften. Tips?
En anden god idé er måske at anskaffe en luftrenser med HEPA-filter?

A
Jeg er ingen mugexpert, tror du skal forsøge at glemme dette og komme videre😊

Rejäl sagde:
Jeg er ingen muggelexpert, tror du skal forsøge at glemme dette og komme videre😊
Ja, må forsøge med det… Tak for din hjælp i emnet!

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Nej, det er ikke almindeligt, at indvendigt træ som loftspanel er eller leveres fugtigt og mugent. Disse træmaterialer skal derfor absolut ikke opbevares i uopvarmede rum. Altså er kravet et tørt indendørsklima både hos leverandøren og på byggepladsen..

Dette følges på de allerfleste byggepladser, da ingen bygherre har taget dobbelt betaling for arbejdet for at gøre arbejdet om, når panelet tørrer i stykker, eller bliver reklameret på grund af mikrobiologisk vækst…

At du forsøger at tale alvorligheden i dette ned, forstår jeg slet ikke, da der findes en entydig håndteringsmåde, som markedet arbejder efter…
Ja, men det er næsten dig, som har påstået, at panelet er så fugtigt, at det ikke bør bruges. Jeg har bare sagt, at lidt synlig vækst i form af fx sorte pletter ikke er noget at bekymre sig om. Det som var endnu grimmere, er jo blevet skåret væk. Det er netop de sorte pletter, der alligevel er ret almindelige og sjældent kræver nogen indsats. De dukker op ret hurtigt nogle gange, og det er nok, at det ligger under en presenning, så bliver klimaet dårligt, men det betyder ikke, at alt er fugtigt og ikke bør bruges. Resten af ts frygt står jo næsten skribenterne i tråden for, helt unødvendigt.........

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
A
S Stefan1972 sagde:
ja men det er næsten dig, der har påstået, at panelet er så fugtigt, at det ikke bør bruges. Jeg har bare sagt, at lidt synlig vækst i form af fx sorte prikker ikke er noget at bekymre sig over. Det, der var endnu grimmere, er jo blevet skåret væk. Det er netop de sorte prikker, der alligevel er ganske almindelige og sjældent kræver nogen handling. De dukker nogle gange op ret hurtigt, og det er nok, at det ligger under en presenning, så bliver klimaet dårligt, men det betyder ikke, at alt er fugtigt og ikke bør bruges. Resten af ts frygt står næsten skribenterne i tråden for. helt unødvendigt.........
Ville gerne have lidt fakta og støtte for det, du siger, for skimmel og vækst sker ikke uden et forhøjet fugtniveau i træ..
Som sagt er det dine egne tanker og skriverier, eller har du noget belæg bag det, du skriver?

Nu blander du bare og giver i det jeg skriver..........har jeg sagt, at det mugner, hvis det er tørt? At du ikke skriver mere og skaber belæg for det du skriver, andet end den skræmmekampagne som alle skriver da ?.......
Det eneste jeg skrev i starten var, at det ikke er usædvanligt med lidt påvækst på træ som måske har ligget lidt dumt, og man har haft en presenning eller noget som beskyttelse. Da kan eksponeret træ blive sortprikket, og hvis det ligger længe nok, kan det blive lidt loddent. Så pass angrebet træ har de skåret bort, og hvad jeg forstår er intet træ så pass fugtigt, at det er uegnet at bruge. Det er det du som siger.
Jeg mener bare at sådanne sorte prikker ikke er usædvanlige nogle gange og sjældent foranleder behov for foranstaltninger, eftersom der ikke sker mere når det først er indendørs i et tørt miljø.
Den forhøjede luftfugtighed handler stadig om eksponeret træ som er udsat - Ikke at hele brættet er fugtigt og alt bør kasseres eller ej anvendes.
Det ts var bange for var jo netop om sådanne ting kunne påvirke i fremtiden. Det kan det ikke, medmindre ts hører til de allermest følsomme i verden da.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.