A
S Stefan1972 sagde:
Men nu antager jeg, at det ikke handlede om så fugtig panel, at den også skal give problemer? Grundspørgsmålet var vel alligevel væksten, som er ret almindelig i træbundter på de fleste byggerier.

Så som svar til centano så jo, der findes altid mennesker, der er overfølsomme overfor alt, men måske skal de ikke bo i huse overhovedet da? At resonnere på den måde skaber normalt flere overfølsomme mennesker på sigt, hvis alt der er farligt skal fjernes helt. Bare fordi et fåtal mennesker reagerer over for noget, kan man ikke gøre det til en generel anbefaling at udelukke sådant helt for alle.
Nej det er ikke almindeligt, at indvendigt træ som indvendig loftpanel er eller leveres fugtigt og mugne. Disse træmaterialer skal derfor absolut ikke opbevares i uopvarmede rum.
Altså kravet er tørt indeklima både hos leverandøren og på byggepladsen.

Dette følges på de allerfleste byggerier, for ingen byggemand har taget dobbel betaling for arbejdet for at gøre arbejdet om, når panelet tørrer i stykker eller bliver reklameret på grund af mikrobiologisk vækst...

At du forsøger at nedtone alvoren i dette, forstår jeg overhovedet ikke, da der findes en entydig håndteringsmetode som markedet arbejder efter...

Rejäl sagde:
Nej det er ikke almindeligt at indvendigt træ som loftspanel er eller leveres fugtigt og mugne, Disse træmaterialer skal derfor absolut ikke opbevares i uopvarmede rum.
Altså kravet er tørt indendørsklima både hos leverandøren og på byggepladsen.

Dette følges på de allerfleste byggerier for ingen bygmester har krævet dobbelt betaling for arbejdet for at gøre arbejdet om, når panelet tørrer i stykker eller bliver reklameret på grund af mikrobiel påvækst…

At du forsøger at tale ned alvoren i dette forstår jeg ikke overhovedet, da der findes en entydig håndteringsmåde som markedet arbejder efter…
Dumt spørgsmål måske, men panel som ikke havde synligt angreb på overfladerne, kan de være angrebet indeni eller ville det i så fald have kunnet ses også på ydersiden? Bekymret i betragtning af at snedkeren savede dårlige stykker med synligt angreb på ydersiden væk, men satte dele af samme bræt op som ikke havde synligt angreb på overfladen. Altså, kan der være skimmel som ikke ses og som er sundhedsskadelig?

A
S Slottsfrun sagde:
Dumt spørgsmål måske, men panel der ikke havde synligt angreb på overfladerne, kan de være angrebet indeni, eller ville det i så fald have kunnet ses også på ydersiden? Bekymret i betragtning af at snedkeren savede dårlige stykker med synligt angreb på ydersiden væk, men satte dele af samme bræt op, som ikke havde synligt angreb på overfladen. Altså, kan der findes skimmelsvamp, som ikke ses og som er sundhedsskadelig?
Ja det kan absolut have været, hvis panelet var så fugtige at mikrobiologisk vækst ses på den måde..
Men hvordan er panelet blevet så fugtigt?

Rejäl sagde:
Ja det kan absolut have fandtes hvis panelen var så fugtig at mikrobiel vækst ses på den måde..
Men hvordan er panelen blevet så fugtig?
Begynder det altså indefra for derefter at trænge ud og ses på overfladen? Usch nu bliver jeg endnu mere bekymret… betyder det, at hele huset kan være fyldt med skimmel, selvom det ikke kan ses på ydersiden af panelerne? Skal jeg bryde op og kaste alt og sætte nyt op?

Jeg har ingen anelse om hvorfor.

A
S Slottsfrun sagde:
Begynder det altså indefra for derefter at trænge ud og ses på overfladen? Usch nu bliver jeg endnu mere bekymret... betyder det, at hele huset kan være fyldt med skimmel, selvom det ikke kan ses på ydersiden af panelerne? Behøver jeg at bryde op og kassere alt og sætte nyt op?

Jeg har ingen idé om hvorfor.
Nej det behøver det ikke betyde, men man kan ikke udelukke at sporer fandtes på den bræt som var fugtig og han kappede væk det synlige.

Men du svarer ikke på, hvorfor panelet var så fugtigt? Det så ud til at være frost på en af brædderne..

Rejäl sagde:
Nej det behöver det inte betyda, men man kan ikke uteslutte at sporer fanns på den brädan som var fuktig og han kappede bort det synlige..

Men du svarer ikke på hvorfor panelet var så fuktigt? Det så ud o være frost på en af brädorna..
Jo jeg svarede at jeg ikke ved.
Havde været opbevaret indendørs, tørt og varmt.
Den frostige bräda var en kasseret bräda som var smidt udendørs.

A
S Slottsfrun sagde:
Jeg svarede, at jeg ikke ved det.
Havde været opbevaret indendørs, tørt og varmt.
Den frostige brædde var en kasseret brædde, der var smidt udenfor.
Umuligt at sådan påvækst opstår i en indendørsmiljø uden de må have været opbevaret udenfor..

Rejäl sagde:
Umuligt at sådan en påvækst opstår i en indendørsmiljø uden de må have været opbevaret udendørs..
De lå i pakker, så jeg så dette først, da jeg åbnede. Hvordan de er blevet opbevaret, før de kom til mig, har jeg ingen anelse om. Alle pakkerne var ikke påvirkede, i det mindste intet jeg så visuelt.

A
S Slottsfrun sagde:
De lå i pakker, så jeg så dette først, da jeg åbnede. Hvordan de er blevet opbevaret før de kom til mig, har jeg ingen idé om. Ikke alle pakker var ramt, i hvert fald ikke noget jeg så visuelt.
Hvem leverede disse paneler til jer?

Rejäl sagde:
Hvem leverede disse paneler til jer?
Hvilken transportør det var, kan jeg faktisk ikke huske.

A
S Slottsfrun sagde:
Hvilken transportør det var, kan jeg faktisk ikke huske.
Så du har selv bestilt og købt materialet?

Rejäl sagde:
Så du har selv bestilt og købt materialet?
Ja, præcis. Dum som jeg var, stolede jeg så på tømreren, der skulle sætte huset op. At det ikke var nogen fare, bare at save det dårlige væk og kassere de brædder, der var rigtig dårlige. Skulle selvfølgelig have reklameret hele molevitten, men jeg var ivrig efter at få jobbet gjort. Idiotisk af mig…

A
S Slottsfrun sagde:
Ja, præcis. Dum som jeg var så stolede jeg så på tømreren som skulle sætte huset op. At det ikke var nogen fare uden bare at save væk det dårlige og kassere de brædder som var rigtig dårlige. Skulle selvfølgelig have reklameret det hele, men var ivrig efter at få arbejdet gjort. Idiotisk af mig...
Paneler som er indpakket bør skæres op ved indbæring så at de akklimatiserer sig med husets indemiljø, det samme gælder parketgulve at disse bør ligge i nogle dage inden lægning..

Rejäl sagde:
Paneler som er indpakket bør skæres op ved indbæring, så de akklimatiserer sig med husets indeklima, det samme gælder parketgulv, at disse bør ligge i nogle dage inden lægning..
OK, ja gjort er gjort… spørgsmålet er, hvad jeg gør nu…

A
Hvis du ikke er følsom og har ondt af det, så er det bare at glemme det og leve videre, mikrobiel vækst stopper, når det tørrer op, så det vil ikke sprede sig.

• Synes
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.