Hej. Har en garage på grunden til det nykøbte hus, som jeg har fået uventet problem med. Garagen er tilsyneladende nyligt renoveret med en støbt plade. Ny panel, nyt tagpap, godt afvanding, el indført, ny garageport samt dør, kort sagt flot lavet. MEN, efter et par måneder begyndte sort skimmel at komme ved ventilerne, som sidder i hver øvre hjørne (bygningen har skråt tag). Det kommer delvist i taget og delvist på væggen. En inspektør på stedet tror ikke, det drejer sig om udefrakommende fugt. Måske er det pladerne, der har været våde, inden de blev monteret, mener han. Til sagen hører, at garagen ved køb og inspektion var helt ny-malede indvendigt, noget jeg bedre forstår nu. Nogle ideer?

Sort skimmel omkring en ventilationsåbning i et nyt garage, ses både på loftet og væggen.

Har du varme i garagen?

Det er almindeligt, at der bliver svarmug omkring ventiler, hvis der er for dårlig træk. Så bliver varm og kold luft "snurra runt" ved ventilen, og så opstår kondens, som sætter sig over ventilen. Vask det bort med Klorin og sørg for at få fart på ventilationen. Er det selvtræk så monter en udsugningsventilator, f.eks. http://www.luftbutiken.se/vaggflakt/4507-ostberg-vaggflakt-rs-080-a.html

Er det en enkelt ventil i garagen? Hvis garagen så er godt bygget, trænger der ingen luft ind andre steder. Du kan i så fald sætte en ventil lavt nede i den anden ende af garagen eller i garageporten eller lignende og på den måde skabe en vis trykforskel samt luftstrøm.

Nej, ingen varme findes i garagen.

Tak for tippet. Men burde det virkelig blive sort skimmel på grund af dette? Så føles det jo som om, at det havde været bedre slet ikke at have nogen ventiler i en garage? Kan tilføje, at det lugter meget stærkt af skimmel. Jeg overvejer, om det er de synlige spor, der virkelig kan lugte så meget?

Findes der sporer i øvrigt i garagen, så vokser det hurtigt. Er der plader på væggene, ville jeg fjerne eller save hul nogle steder og tjekke, hvordan de ser ud på bagsiden.

Sort skimmel vokser hurtigt og kan komme tilbage bare efter nogle få dage, og det, du viser på billedet, kan absolut vokse på et par måneder. Sørg bare for at have tilførsel af luft også, og hvis det ikke er nok, bestil en frafunktionsventilator og hæng den på væggen udenfor.

• Synes
Stinius
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.