Følgende artikel fandtes i går i sydsvenskan:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10107609

Det drejer sig sammenfattende om, at nye pudsfacader mugner, med sort skimmel, hvis jeg har forstået det rigtigt. Søger man på navnet på forskeren via google, som advarer om det (Kenneth Sandin), så finder man flere eksempler, end hvad der nævnes i artiklen.

Hvad jeg undrer er, hvilke systemer det drejer sig om? Man siger puds på isolering, men gælder det som i vores tilfælde også på celleplast?

Er det samme puds, så gælder det uanset underlaget...
gaia

gaia sagde:
Er det samme puds så gælder det uanset underlaget...
gaia
Nej, det tror jeg faktisk ikke. Teorien er, at det bliver skimmel pga kuldebroer i isoleringen. Søger du på navnet ovenfor på f.eks. google, så finder du mange eksempler med forskellige puds men med hvad jeg forstår samme underlag.

er ikke celleplast også en slags isolering?
Findes der kuldebroer i dine vægge så har du svaret ;)
gaia

gaia sagde:
er ikke celleplast også en slags isolering?
Findes der kuldebroer i dine vægge så har du svaret ;)
gaia

Tak for svaret, men jeg køber ikke helt din forklaring. Eksemplerne der blev refereret til gjaldt muligvis kun puds på mineraluldsplader (så vidt jeg kan vurdere fra billederne), og det vi med mange andre skal have er puds på celleplast. En væg fuldstændig fri for kuldebroer eksisterer ikke, men der burde være ganske få og mindre betydningsfulde i en sådan konstruktion.

Ifølge artiklen var problemerne indtil videre uforklarlige, eftersom alle huse i samme område bygget samtidigt og med samme materiale ikke blev angrebet.

Næsten samme artikel blev offentliggjort af HD.se i september, hvor man bl.a. skriver: "Siden 1970'erne er puds på isolering blevet brugt ved stadig flere byggerier.." Straks stiller man sig spørgsmålet, hvorfor husene, der blev bygget dengang, ikke er blevet angrebet (eller skimmelsvampen opdaget)? Vi bygger nyt lige nu, og man bliver jo lidt ked af det, når man læser disse artikler. Er der nogen privatperson, der er blevet ramt af dette og er begyndt at "procesføre"? Hvad dækker Gar-bo forsikringen? :-/

Æv siger jeg! Man kan snart ikke læse aviser længere, for de sælger jo næsten kun på folks frygt eller håb.

Det der er farligt den ene dag er nyttigt den næste, forsiden "Dit fedme kan være godt for dig" syntes jeg var et lavpunkt for nogle måneder siden i en kendt avis.

Alle facader har deres problemer. Puds kan mugne, puds kan revne, tegl kan fryse i stykker, træ kan rådne, og du får dårlig mave hvis du spiser liggende træpanel malet med cuprinol.

Man kan jo lede lidt selv og se på huse i virkeligheden. Jo, et hvidt hus bliver eksempelvis hurtigere nusset. Og selvfølgelig får man mere mos på taget hvis man insisterer på at have en gigantisk EGETRÆ en meter fra huset. Og selvfølgelig er der større risiko for at teglstenen revner på grund af sætninger hvis man bygger på en gammel søbund. Og det ville ikke undre mig hvis man får flere problemer med alger på facaden hvis man har en nabo der er storbrænder.

Men en knivspids salt, hvis jeg må bede...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.