Hej

Vi bor i et gammelt hus, hvor man har erstattet et vindue i et gammelt spisekammer med en slags krydsfinerplade. Krydsfinerpladen sidder på ydersiden af væggen, sydvendt. Vi bruger rummet som et soveværelse, hvor jeg og to små børn sover. Rummet har, ud over det gamle vindue, som nu er en krydsfinerplade, også et vindue. I rammen over vinduet sidder der et lille sprossevindue, der kan åbnes/lukkes for luftstrøm. Ellers mangler rummet opvarmning, da det får varme fra radiatoren i det tilstødende soveværelse (ingen dør mellem rummene). Der er ført el ind med mulighed for at installere en radiator i dette rum.

Vi har nu opdaget, at der er opstået skimmelsvamp på indersiden af krydsfinerpladen, se vedhæftet billede. Jeg har målt temperaturen på krydsfinerpladen, og den er ca. 5 plusgrader nu, når det er -8 udenfor. Hvad bør vi gøre for at forhindre skimmelvækst?

• Mug på indersiden af en hvidmalet væg, med synlige skader og revner nær bunden.
G gustaviania sagde:
Hej

Vi bor i et gammelt hus hvor man har erstattet et vindue i et gammelt spisekammer med en slags krydsfinérplade. Krydsfinérpladen sidder på ydersiden af væggen, sydvendt. Vi bruger rummet som et soveværelse, hvor jeg og to små børn sover. Rummet har, udover det gamle vindue, som nu er en krydsfinérplade, også et vindue. I karmen over vinduet sidder der en lille sprosse, der kan åbnes/lukkes for luftstrøm. Derudover mangler rummet opvarmning, da det nyder godt af radiatoren i det tilstødende soveværelse (ingen dør mellem rummene). El er fremtrukket for mulighed for at installere radiator i dette rum.

Vi har nu opdaget, at der er kommet skimmelvækst på indersiden af krydsfinérpladen, se vedhæftede billede. Jeg har målt temperaturen på krydsfinérpladen, og den er ca. 5 grader plus nu, når det er -8 udenfor. Hvad bør vi gøre for at forhindre skimmelvækst?
Det ser ud til, at du har en form for fugtproblem, da det ser ud til at være angrebet i underkanten.
Mest sandsynligt er det, at der kommer fugt udefra, så det skal du løse, inden du udskifter eventuelt angrebet materiale og reparerer/maler.

Hvordan ser ydersiden ud.

Tak for jeres svar. Vedhæfter foto fra ydersiden, hvor også naboens plyfabit ses til venstre (dobbelthus).

Jeg er enig i, at det skyldes fugt. Når jeg rører ved plyfabiten, er den kold og fugtig (fingeren bliver fugtig).

Kan fugten skyldes, at vi er tre personer (to børn og en voksen), der sover i rummet og dermed bidrager til højere luftfugtighed? Det sammen med temperaturforskellen mellem inde/ude og at luften i "lugen" er stillestående?

• Rødt træbeklædt hus med hvidt panel under vindue. Synlige fugtlignende skader på panel, peger på mulige fugtproblemer i strukturen.
Det er altså en enkel plade uden isolering eller diffusionsspærre med varmt på indersiden og koldt udvendigt?

• Synes
gustaviania
  • Laddar…
G gustaviania sagde:
Tak for jeres svar. Vedhæfter foto udefra, hvor ses også naboens plyfabit til venstre(rækkehus).

Jeg er enig i, at det skyldes fugt. Føler jeg på plyfabiten, er den kold og fugtig (fingeren bliver fugtig).

Kan fugten skyldes, at vi er tre personer (to børn, en voksen), som sover i rummet og dermed bidrager til højere luftfugtighed? Det sammen med temperaturskift mellem inde/ude og at luften i "lugen" er stillestående?
Det ser ud til, at naboen har taget sig af sin facade mere for nylig, og måske også da tjekket til "vinduet"?

Nu ses det ikke på fotoet: Hvordan ser det ud i underkanten af pladen? Kan der samle sig vand/sne der, der kan lække ind og over tid anfræder konstruktionen?

Det kan være kondens indefra også, men jeg antager, at det ikke bare er en enkel plade, men i det mindste to plader med en slags isolering imellem? Ellers vil I få både fugt og kuldeproblemer (en enkel krydsfinerplade isolerer i princippet slet ikke).

• Synes
gustaviania
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
Det er altså en enkel træplade uden isolering eller diffusionsspærre med varmt på indersiden og koldt udvendigt?
Det er ikke mig, der har bygget dette, men det var sådan, da vi overtog huset, men din beskrivelse anser jeg stemmer med, hvordan det ser ud til at være bygget. Se vedhæftet billede med dybden fra indersiden af træpladen til indersiden af væggen.

• Målebånd måler dybden fra træskivens indre side til væggens indre side.
Hvordan ser det ud efter, at I har sovet en nat i rummet? Kondens på indersiden af lugen = Lugen er for kold, og fugten fra jeres udåndingsluft samles på den.

/M

• Synes
gustaviania
  • Laddar…
Så ville jeg sige, at løsningen er at gøre det hele om. Bygge en væg op på den rette måde. Alternativt sætte et vindue ind, et tre-lags isoleringsvindue.

• Synes
gustaviania
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det ser ud, som om naboen har taget sig af sin facade mere for nylig, og måske også derefter tjekket "vinduet"?
Nu ses det ikke på fotoet: Hvordan ser det ud i underkanten af pladen? Kan der samle sig vand/sne der, som kan lække ind og med tiden angribe konstruktionen?

Det kan også være kondens indefra, men jeg antager, at det ikke kun er en enkel plade, men i det mindste to plader med en slags isolering imellem? ellers får I både fugt- og kuldeproblemer (en enkelt krydsfinerplade isolerer stort set ingenting)
Desværre tror jeg, at det kun er en enkel plade (tidligere ejer der "byggede" dette, det var sådan, når vi overtog huset, så jeg kan ikke vide med sikkerhed ved kun at kigge). Se nyt billede, som jeg har vedhæftet i et andet svar i tråden, hvor jeg har med dybden fra indersiden af pladen til indersiden af væggen.

Naboen malede sin facade i sommer. Jeg synes ikke, det ser ud, som om der kan samles fugt (udover sneen da) der, da det ser ud til at være god hældning på "vindueskarmen". Se vedhæftede nærbillede.

• Rødt træhus med hvidmalet karm og sne på vinduesbrættet. Vinduet har tegn på slitage, og tagrende ses langs taget.
Det ses jo tydeligt, at det kun er en enkelt plade uden isolering.
En hurtig løsning er at vaske rent og trykke et stykke flamingo fast.

• Synes
gustaviania og 1 anden
  • Laddar…
G gustaviania sagde:
Desværre tror jeg, at det kun er en enkel plade (forrige ejer som "byggede" dette, det var sådan, da vi overtog huset, så jeg kan ikke vide med sikkerhed ved blot at kigge). Se nyt billede, som jeg har vedhæftet i et andet svar i tråden, hvor jeg har med dybden fra indersiden af pladen til indersiden af væggen.

Naboen malede om sin facade i sommer. Jeg synes ikke, det ser ud, som om der kan ophobes fugt (bortset fra sneen da) der, da det ser ud som om, der er god hældning på "vindueskarmen". Se vedhæftet nærbillede.
Jeg ville have skiftet pladen (den virker jo til at have udtjent sit formål), sat isolering (måske 50mm flamingo, eller hvad der kan være plads til) og så en anden plade på indersiden.

På ydersiden ville jeg så have brugt facadekit (eller lignende - dog IKKE silikone) rundt om, så det tætnes ordentligt, både så der ikke løber vand/smeltevand ind i underkanten over tid og for at tætne mod træk, og derefter malet.

Så burde I både få en løsning, der virker over tid, varmere og mindsket kuldestrøm og mindre risiko for kondens på indersiden.

En hurtig løsning, hvis I ikke kan gøre hele arbejdet nu om vinteren, er en flamingoplade, som I presser på indersiden så længe som nævnt ovenfor, og så tager I renoveringen, når vejret er varmere.
Det fjerner ikke skimmelsvamp, men vil give en vis isolering mod eventuelle sporer i en kortere periode. Men det skal nok løses, tror jeg, for ellers er der risiko for, at fugtskaderne spreder sig ned i vindueskarmen/facaden osv. over tid...

• Synes
gustaviania
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
Då skulle jeg sige, at foranstaltningen er at gøre det hele om. Bygge en væg på den rigtige måde. Alternativt sætte et vindue ind, et tredobbelt isoleringsvindu.
Tak for input! Væggen i øvrigt er der ingen problemer med. Det langsigtede er at sætte et vindue ind for at forsøge at genskabe, som det så ud tidligere.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
M mgranbom sagde:
Hvordan ser det ud efter at I har sovet en nat i rummet? Kondens på indersiden af lugen = Lugen er for kold og fugten fra jeres udåndingsluft samler sig på den.

/M
Ja, der dannes kondens på lugen, så den er absolut for kold. Målt med IR-termometer på indersiden forleden og målte ca. 5 grader.

Intet Intet sagde:
Det syns jo tydeligt, at det bare er en enkel skive uden isolering.
En hurtigløsning er at vaske rent og trykke en bit frigolit på plads.
Tak. Det bliver noget sådant som den kortsigtede løsning, derefter bliver det at sætte et rigtigt vindue ind for at prøve at genskabe, hvordan det så ud tidligere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.