Hej!
Nyligt flyttet til et hus, hvor man lagde ny (større) terrasse i 2021 (13x3). Efter 2 meget fugtige måneder i det sydlige Sverige ser jeg, at der er kommet skimmel flere steder. Værd at nævne er, at der er tag over størstedelen af terrassen. Træet er trykimprægneret, så dette skal ikke ske? Hvad skal jeg gøre nu? Gøre rent og behandle til foråret med noget? Er der noget at anbefale?
Mvh
Nyligt flyttet til et hus, hvor man lagde ny (større) terrasse i 2021 (13x3). Efter 2 meget fugtige måneder i det sydlige Sverige ser jeg, at der er kommet skimmel flere steder. Værd at nævne er, at der er tag over størstedelen af terrassen. Træet er trykimprægneret, så dette skal ikke ske? Hvad skal jeg gøre nu? Gøre rent og behandle til foråret med noget? Er der noget at anbefale?
Mvh
Medlem
· Västra Götaland
· 3 569 indlæg
Det har meget lidt "grønt" i sig for at være nyt trykt tømmer. Det er ikke varmebehandlet eller imprægneret på anden måde?
Ingen fare med denne sortskimmel.MarkusNilsson9494 sagde:
Hej!
Nyligen flyttat till et hus hvor man lagde ny (større) terrasse 2021 (13x3). Efter 2 meget fugtige måneder i det sydlige Sverige, kan jeg se, at der er kommet skimmel flere steder. Værd at nævne er, at der er tag over størstedelen af terrassen. Brædderne er trykimprægneret, så dette burde ikke ske? Hvordan skal jeg gå til værks nu? Rengøre og behandle til foråret med noget? Er der noget, der kan anbefales?
Mvh
Vask bare af, bland YES opvaskemiddel + klorin i vaskevandet, lad det virke et stykke tid, skyl af.
BoracolMarkusNilsson9494 sagde:
Hej!
Nyligen flyttet til et hus hvor man lagde ny (større) terrasse i 2021 (13x3). Efter 2 meget fugtige måneder i det sydlige Sverige ser jeg, at der er kommet skimmel flere steder. Det er værd at nævne, at der er tag på størstedelen af terrassen. Træet er trykimprægneret, så dette bør ikke ske? Hvordan skal jeg gå til værks nu? Rengøre og behandle til foråret med noget? Er der noget at anbefale?
Mvh
Øverste billede er på et trykket bræt...og helt normalt hvis det bliver sådan...det forsvinder med tiden...billede to og tre ser ud til at være organowood...altså imprægneret med kisel...de første år vil organowood se frygtelig ud...med sorte skimmelpletter og "ludd" på alt....også det helt normalt og forsvinder med tiden...
Klik her for at svare