Hej!
Nyligt flyttet til et hus, hvor man lagde ny (større) terrasse i 2021 (13x3). Efter 2 meget fugtige måneder i det sydlige Sverige ser jeg, at der er kommet skimmel flere steder. Værd at nævne er, at der er tag over størstedelen af terrassen. Træet er trykimprægneret, så dette skal ikke ske? Hvad skal jeg gøre nu? Gøre rent og behandle til foråret med noget? Er der noget at anbefale?
Mvh

• Træplanke med synlige tegn på skimmel og misfarvning på overfladen. Trykimprægneret træ med knast og fugtpletter.
  • Træplanke fra altan med sorte pletter af skimmelsvamp. Træet er trykimprægneret, men viser alligevel tegn på fugtskade efter regnfuld periode.
  • Trykimprægneret træ på en altan med sorte mugpletter efter fugtige måneder, tæt på tagdækning.
  • Synes
Huda Alhilou
  • Laddar…
Test såbeskuring med skurebørste, lidt mug opstår altid på en sådan konstruktion før eller senere uafhængig af imprægneret eller ej. Man plejer ikke at have imprægneret i tag ellers…

• Synes
Arne Borg og 2 andre
  • Laddar…
Det har meget lidt "grønt" i sig for at være nyt trykt tømmer. Det er ikke varmebehandlet eller imprægneret på anden måde?

• Synes
RRW og 1 anden
  • Laddar…
Desværre helt normalt.

• Synes
pacman42
  • Laddar…
MarkusNilsson9494 MarkusNilsson9494 sagde:
Hej!
Nyligen flyttat till et hus hvor man lagde ny (større) terrasse 2021 (13x3). Efter 2 meget fugtige måneder i det sydlige Sverige, kan jeg se, at der er kommet skimmel flere steder. Værd at nævne er, at der er tag over størstedelen af terrassen. Brædderne er trykimprægneret, så dette burde ikke ske? Hvordan skal jeg gå til værks nu? Rengøre og behandle til foråret med noget? Er der noget, der kan anbefales?
Mvh
Ingen fare med denne sortskimmel.
Vask bare af, bland YES opvaskemiddel + klorin i vaskevandet, lad det virke et stykke tid, skyl af.

• Synes
EvertL
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Desværre helt normalt.
Præcis. Sådan ser det altid ud på vestkysten i hvert fald...

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
A
Forstår ikke rigtig hvad du mener?
Trykimprægneret beskytter ikke mod skimmel.
Det vil mugne som andet træ med de "rette" forudsætninger.

• Synes
pacman42 og 1 anden
  • Laddar…
Lidt sæbe skuring hver forår, så bliver det kanonfint til sommeren.

• Synes
Mr.Hammer og 1 anden
  • Laddar…
MarkusNilsson9494 MarkusNilsson9494 sagde:
Hej!
Nyligen flyttet til et hus hvor man lagde ny (større) terrasse i 2021 (13x3). Efter 2 meget fugtige måneder i det sydlige Sverige ser jeg, at der er kommet skimmel flere steder. Det er værd at nævne, at der er tag på størstedelen af terrassen. Træet er trykimprægneret, så dette bør ikke ske? Hvordan skal jeg gå til værks nu? Rengøre og behandle til foråret med noget? Er der noget at anbefale?
Mvh
Boracol

• Synes
Marielisan
  • Laddar…
Øverste billede er på et trykket bræt...og helt normalt hvis det bliver sådan...det forsvinder med tiden...billede to og tre ser ud til at være organowood...altså imprægneret med kisel...de første år vil organowood se frygtelig ud...med sorte skimmelpletter og "ludd" på alt....også det helt normalt og forsvinder med tiden...

• Synes
MarkusNilsson9494
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.