6,741 læst ·
4 svar
7k læst
4 svar
Veksel af stolpe til spær i lade/vognport.
Hej!
Har en vognskydedør, som jeg vil fjerne de respektive rum fra for at skabe et stort rum. Er der nogen, der er dygtige til beregning af bjælker og belastninger?
Flere billeder kommer..
Det er altså alle stolper, der findes i rummet på 4 stk. tagstolper, som skal bæres af med en passende bjælke (det er håbet). Se billede 1
Taghældningen er omkring 34 grader med trp20 som beklædning. Der kommer flere billeder af tagkonstruktionen.
Placering i landet er Sörmland, så ingen vanvittige snemængder.
Størstedelen af bjælkerne, der findes i bygningen, er tømmer 150x150.
Tanken er at lægge en bjælke fra side til side (8,65m) og placere de eksisterende stolper ved væggen i stedet.
Se billede 2.
Bygningen er ca. 8,65x17,8m = 153 kvm
Har en vognskydedør, som jeg vil fjerne de respektive rum fra for at skabe et stort rum. Er der nogen, der er dygtige til beregning af bjælker og belastninger?
Flere billeder kommer..
Det er altså alle stolper, der findes i rummet på 4 stk. tagstolper, som skal bæres af med en passende bjælke (det er håbet). Se billede 1
Taghældningen er omkring 34 grader med trp20 som beklædning. Der kommer flere billeder af tagkonstruktionen.
Placering i landet er Sörmland, så ingen vanvittige snemængder.
Størstedelen af bjælkerne, der findes i bygningen, er tømmer 150x150.
Tanken er at lægge en bjælke fra side til side (8,65m) og placere de eksisterende stolper ved væggen i stedet.
Se billede 2.
Bygningen er ca. 8,65x17,8m = 153 kvm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sjov beregningsopgave. De nye bjælker skal altså "bare" tage to punktbelastninger fra selve tagkonstruktionen. Spørgsmålet er, hvor meget tagkonstruktionen vejer? Man gør nok klogest i at overdimensionere en smule. Under alle omstændigheder bliver det ret store bjælker. Når jeg laver et overslag, lander jeg på mindst 190x540 limtræ. De nye søjlers dimensioner afhænger primært af deres højde, som ikke fremgår. Der findes alternative løsninger, f.eks. i form af fagværkskonstruktioner, men de indebærer formentlig større indgreb i den nuværende konstruktion.
Ja præcis det stemmer, at de kun bliver belastning ude ved vægglivet. Tanken var at bolte de nuværende søjler 150x150 som støtte til limtræet, som går på tværs.
Det overrasker mig faktisk ikke det mindste, jeg er blevet lidt interesseret i brugt limtræ 140x800, som jeg eventuelt kan få fat i, hvilket er solide stykker, som burde fungere ret godt. Lidt mindre bredde, men betydeligt grovere i højden.
Det ville have været sjovt at forstærke hver tagstol i dag, men de ser lidt mærkelige ud, fordi de mangler en overlægger til hver tagstol, så det bliver en "w" eller alternativt "ww" tagstol, hvilket er lidt tricky.
Se følgende billede med de utrolige paintfærdigheder på en mulig løsning og højden af de nye søjler.
Det er altså de røde, som er de nye søjler, samt grøn som er den nye limtræsbjælke. Alt andet er eksisterende. Så stikker plinten lidt op, så frihøjden bliver 3m, hvilket stadig føles ret luftigt med tilstrækkelig opbevaring af diverse ting.
Det overrasker mig faktisk ikke det mindste, jeg er blevet lidt interesseret i brugt limtræ 140x800, som jeg eventuelt kan få fat i, hvilket er solide stykker, som burde fungere ret godt. Lidt mindre bredde, men betydeligt grovere i højden.
Det ville have været sjovt at forstærke hver tagstol i dag, men de ser lidt mærkelige ud, fordi de mangler en overlægger til hver tagstol, så det bliver en "w" eller alternativt "ww" tagstol, hvilket er lidt tricky.
Se følgende billede med de utrolige paintfærdigheder på en mulig løsning og højden af de nye søjler.
Det er altså de røde, som er de nye søjler, samt grøn som er den nye limtræsbjælke. Alt andet er eksisterende. Så stikker plinten lidt op, så frihøjden bliver 3m, hvilket stadig føles ret luftigt med tilstrækkelig opbevaring af diverse ting.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
140x800 er jo suverænt og meget bedre end 190x540. Hvis søjlernes længde kun er 2,5 m, går enhver limtræsdimension, men det er nok godt at vælge 140 brede, så bjælkebredden matches. 140x135 er en standarddimension på søjler af limtræ.
Klik her for at svare