Hej
Det lugter indelukket i min datters værelse, men ingen andre steder i huset, og jeg har fugtmålt og der vises ingen fugt, der hvor jeg kan måle
Huset er fra 60'erne
pillede lidt nu på væggen for at se, hvad der var under, og det er som jeg gættede den brune plade, der lugter
jeg tænkte på at forsøge at rive den ned og sætte nye vægge op af gips
hvad tror I om det? Kan det hjælpe lugten med at forsvinde?
med venlig hilsen
Jessica
Det lugter indelukket i min datters værelse, men ingen andre steder i huset, og jeg har fugtmålt og der vises ingen fugt, der hvor jeg kan måle
Huset er fra 60'erne
pillede lidt nu på væggen for at se, hvad der var under, og det er som jeg gættede den brune plade, der lugter
jeg tænkte på at forsøge at rive den ned og sætte nye vægge op af gips
hvad tror I om det? Kan det hjælpe lugten med at forsvinde?
med venlig hilsen
Jessica
Sandsynligvis sidder disse plader også i andre rum uden at det lugter der. Så spørgsmålet er vel hvorfor det lugter mere der. Hvis du åbner op så måske du ser hvad det skyldes, eller måske har rummet højere luftfugtighed end øvrige rum. Men hvis det lugter fra netop pladen så burde lugten jo forsvinde hvis du skifter. Derefter kan lugten have sat sig i møbler og lignende så lugten bliver lidt efter trods skiftet.J Jessica Eriksson sagde:Hej
Det lugter indelukket i min datters rum men ingen andre steder i huset og jeg har fugtmålt og ingen fugt vises der hvor jeg kan komme til at måle
Huset er fra 60'erne
pillade lidt nu på væggen for at se hvad der var under, og det er som jeg gissede den brune plade der lugter
jeg tænkte forsøge at rive den ned og sætte nye vægge op af gips
hvad tror I om det? Kan det hjælpe lugten med at forsvinde?
mv
Jessica
Det er sandsynligvis tretex, et masonitlignende materiale, der let optager lugt. Du mindsker lugten ved at skifte til gips, men grundproblemet er der stadig, hvad er det, der forårsager lugten?
Hvad er husets fundament? Har du tjekket syllen? I 60'erne var det almindeligt med cuprinolbehandlet træ, som afgiver en ret ubehagelig lugt, når det nedbrydes...
Hvad er husets fundament? Har du tjekket syllen? I 60'erne var det almindeligt med cuprinolbehandlet træ, som afgiver en ret ubehagelig lugt, når det nedbrydes...
vi har kælderzarkov sagde:
Det er sandsynligvis tretex, et masonit-lignende materiale som nemt optager lugt. Du mindsker lugten ved at skifte til gips, men grundproblemet er der jo stadig, hvad er det, der forårsager lugten?
Hvilken slags grund har huset? Har du undersøgt syllen? I 60'erne var det almindeligt med cuprinolbehandlet træ, der afgiver en temmelig kedelig lugt, når det nedbrydes...
jeg kan lugte fra pladen, når jeg åbner opT Tompafix sagde:Sandsynligvis sidder disse plader også i andre rum uden at det lugter der. Så spørgsmålet er vel, hvorfor det lugter mere der. Hvis du åbner op, ser du måske, hvad det skyldes, eller måske har rummet en højere luftfugtighed end de øvrige rum. Men hvis det lugter fra selve pladen, burde lugten forsvinde, hvis du skifter den. Lugten kan dog sidde i møbler og lignende, så den bliver hængende lidt tid efter, selvom du har skiftet pladen.
Men tænker jeg skal male om og sætte lister op i loft og gulv, da jeg fjernede dem, da jeg tapeede og malede, og så håber jeg, at lugten forsvinder
det bliver sååå stort projekt at rive ned
Ja, hvis du tætner revnerne, vil lugten sandsynligvis mindske. Du kan bruge elastisk fugemasse i alle samlinger for at tætne endnu mere.J Jessica Eriksson sagde:
Karrock
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 063 indlæg
Karrock
Renovatør
- Västra Götaland
- 1,063 indlæg
Ser vel ud som hårde plader, 12mm masonit er mit gæt.
Er rummet mod ydervæg eller vådrum ville jeg begynde med de sider i nedrivning/jagt på fugtskade. Rive én ad gangen og sætte op med nye plader. Måske er det så afhjulpet, inden du har behøvet at rive alle vægge.
Var rummet på overetagen? Murstensfacade?
Er rummet mod ydervæg eller vådrum ville jeg begynde med de sider i nedrivning/jagt på fugtskade. Rive én ad gangen og sætte op med nye plader. Måske er det så afhjulpet, inden du har behøvet at rive alle vægge.
Var rummet på overetagen? Murstensfacade?
Karrock sagde:
Ser vel ud som hårde plader, 12mm masonit er mit gæt.
Hvis rummet er mod ydervæg eller vådrum, ville jeg begynde med de sider i nedrivning/jagt på fugtskade. Rive en ad gangen og sætte op med nye plader. Måske er det så afhjulpet, inden du har været nødt til at rive alle vægge ned.
Ja, det er overetage mod træfacade og mod ydervæg.
Usch, orker ikke mere med fugtskade.
Var rummet på overetage? Teglfacade?
Klik her for at svare

