Hej
Det lugter indelukket i min datters værelse, men ingen andre steder i huset, og jeg har fugtmålt og der vises ingen fugt, der hvor jeg kan måle
Huset er fra 60'erne

pillede lidt nu på væggen for at se, hvad der var under, og det er som jeg gættede den brune plade, der lugter

jeg tænkte på at forsøge at rive den ned og sætte nye vægge op af gips

hvad tror I om det? Kan det hjælpe lugten med at forsvinde?

med venlig hilsen
Jessica
 
  • Revnet i en væg, som viser lag af gips og isoleringsmateriale under en lyserød maling.
  • Billedet viser en væg med afskallet maling og afdækket brunt panel, der afslører forskellige lag af materiale.
J Jessica Eriksson sagde:
Hej
Det lugter indelukket i min datters rum men ingen andre steder i huset og jeg har fugtmålt og ingen fugt vises der hvor jeg kan komme til at måle
Huset er fra 60'erne

pillade lidt nu på væggen for at se hvad der var under, og det er som jeg gissede den brune plade der lugter

jeg tænkte forsøge at rive den ned og sætte nye vægge op af gips

hvad tror I om det? Kan det hjælpe lugten med at forsvinde?

mv
Jessica
Sandsynligvis sidder disse plader også i andre rum uden at det lugter der. Så spørgsmålet er vel hvorfor det lugter mere der. Hvis du åbner op så måske du ser hvad det skyldes, eller måske har rummet højere luftfugtighed end øvrige rum. Men hvis det lugter fra netop pladen så burde lugten jo forsvinde hvis du skifter. Derefter kan lugten have sat sig i møbler og lignende så lugten bliver lidt efter trods skiftet.
 
Det er sandsynligvis tretex, et masonitlignende materiale, der let optager lugt. Du mindsker lugten ved at skifte til gips, men grundproblemet er der stadig, hvad er det, der forårsager lugten?

Hvad er husets fundament? Har du tjekket syllen? I 60'erne var det almindeligt med cuprinolbehandlet træ, som afgiver en ret ubehagelig lugt, når det nedbrydes...
 
zarkov zarkov sagde:
Det er sandsynligvis tretex, et masonit-lignende materiale som nemt optager lugt. Du mindsker lugten ved at skifte til gips, men grundproblemet er der jo stadig, hvad er det, der forårsager lugten?

Hvilken slags grund har huset? Har du undersøgt syllen? I 60'erne var det almindeligt med cuprinolbehandlet træ, der afgiver en temmelig kedelig lugt, når det nedbrydes...
vi har kælder :) og i kælderen lugter intet og heller ej opmålt fugt
 
T Tompafix sagde:
Sandsynligvis sidder disse plader også i andre rum uden at det lugter der. Så spørgsmålet er vel, hvorfor det lugter mere der. Hvis du åbner op, ser du måske, hvad det skyldes, eller måske har rummet en højere luftfugtighed end de øvrige rum. Men hvis det lugter fra selve pladen, burde lugten forsvinde, hvis du skifter den. Lugten kan dog sidde i møbler og lignende, så den bliver hængende lidt tid efter, selvom du har skiftet pladen.
jeg kan lugte fra pladen, når jeg åbner op
Men tænker jeg skal male om og sætte lister op i loft og gulv, da jeg fjernede dem, da jeg tapeede og malede, og så håber jeg, at lugten forsvinder

det bliver sååå stort projekt at rive ned :( og forstår, at lugten ikke er Felix
 
J Jessica Eriksson sagde:
vi har källare :) och i källeren lugter intet og heller ikke opmålt fugt
Nej, syllen ligger jo over jord, ovenpå muren. Er det en ydervæg, der lugter?

Uanset hvad, er du nok nødt til at bryde væggen op for at løse problemet (og ikke bare dæmpe lugten).
 
J Jessica Eriksson sagde:
jeg kan lugte pladen når jeg åbner op
Men tænker jeg skal male om og sætte lister op i loft og på gulv da jeg tog dem ned da jeg tapetserede og malede om og så håber jeg at lugten vil forsvinde

bliver et sååå stort projekt at rive :( og har forstået at lugten ikke er Felix
Ja, hvis du tætner revnerne, vil lugten sandsynligvis mindske. Du kan bruge elastisk fugemasse i alle samlinger for at tætne endnu mere.
 
Karrock
Ser vel ud som hårde plader, 12mm masonit er mit gæt.
Er rummet mod ydervæg eller vådrum ville jeg begynde med de sider i nedrivning/jagt på fugtskade. Rive én ad gangen og sætte op med nye plader. Måske er det så afhjulpet, inden du har behøvet at rive alle vægge.
Var rummet på overetagen? Murstensfacade?
 
Karrock Karrock sagde:
Ser vel ud som hårde plader, 12mm masonit er mit gæt.
Hvis rummet er mod ydervæg eller vådrum, ville jeg begynde med de sider i nedrivning/jagt på fugtskade. Rive en ad gangen og sætte op med nye plader. Måske er det så afhjulpet, inden du har været nødt til at rive alle vægge ned.

Ja, det er overetage mod træfacade og mod ydervæg.
Usch, orker ikke mere med fugtskade.

Var rummet på overetage? Teglfacade?
 
Hvordan er det gået? Jeg har præcis den samme situation i et badeværelse.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.