Behøver at udskifte et stort stykke af en gulvregel, der har været fugtskadet. Tør nu, men vil alligevel have friskt træ ind, når jeg nu alligevel ordner alt andet. Problemet er, at jeg ikke kan udskifte hele reglen, da den fortsætter under et andet rum. Kan jeg støtte op den friske del af reglen, skære den over og veksle den ved at forbinde den med de regler, der løber parallelt, og derefter sætte en erstatningsregel på den anden side af vekselen og fortsætte i reglens retning?
Lidt rodet at beskrive i tekst. Billedet nedenfor viser, hvordan jeg har tænkt. Sort er oprindelige regler (cc 30), grøn er vekselen, og rød er den udskiftede sektion af den beskadigede regel.
I og med at du fører lasten fra den røde regel via den grønne til de svarte, vil de to svarte regler blive belastet mere, end man oprindeligt regnede med ved konstruktion af huset. Det KAN virke, men det kan lige så godt virke dårligt.
Der er et par alternativer, hvor du simpelthen skærer den røde af og erstatter det dårlige træ. Det kan en ingeniør regne på. Jeg har lavet sådanne samlinger i mit hus. Man kan stumpsamle med sømplader eller lægge en regel parallelt med den røde og bolte dem sammen med gennemgående kærvbolte og PU-Lim.
Jeg har dog ingen fagkundskab OM, hvordan man beregner sådanne foranstaltninger, men nogen anden på forummet kan måske hjælpe dig.
Vi rev lidt vægge og en trappe. Der var vi nødt til at forlænge reglerne.
Samling med sømplader.
Her samlede vi et par andre regler, som var kraftigt rådne af en tidligere vandskade:
Her har jeg forsøgt at illustrere tre eksempler på, hvordan du kan gøre. Så skal man selvfølgelig undersøge HVORDAN samlingen kan foregå.
Samling med spiklader, hvor man samler kant-til-kant:
Samling overlappende:
Afveksling, hvor to nye regler tager lasten fra den gamle regel. De nye regler skal selvfølgelig ligge på understøttelserne (almindeligt: kernevæg og ydervæg).
...men med tanke på at du har cc300, kan du sandsynligvis gøre, som du selv har beskrevet, hvis du ikke skal have nogle store belastninger på gulvet. Det er jo tæt reguleret fra starten af... men hvis du skal have badeværelse der, bør du overveje at forstærke bjælkelaget med for eksempel bjælkelagsforstærkende limning af gipsplade på spånplade. Eksempel på bjælkelagsforstærkende lim er Ardex S48.
Dit første forslag med sømplade føles som det, der er nemmest at gennemføre som det ser ud. Troede ikke, at det ville være nok med kun sømplade, som du har sammensat dine bjælker. Ingen enorme belastninger ovenpå samlingerne, klinket badeværelsesgulv.
Når jeg har læst dit indlæg lidt mere nøje, så må jeg nok justere mit svar og sige "din løsning virker nok helt fint". Jeg overså helt, at du skulle forlænge den afkortede (røde) regel med en ny (den sorte) på den anden side af den grønne afveksling.
Når jeg har læst dit indlæg lidt mere grundigt, så må jeg nok justere mit svar og sige "din løsning fungerer nok ganske fint". Jeg missede helt, at du ville forlænge den afskårne (røde) regel med en ny (den sorte) på den anden side af den grønne afveksling.
Men at regel fortsætter på den anden side af afvekslingen giver vel ingen ekstra bæreevne. Afvekslingen betyder jo, at den regels last overføres til de omkringliggende bjælker. Det kan være OK, men det må jo nogen kyndig regne på.
Hvis man derimod på en korrekt måde samler gammel og ny, så får jo den nygamle regel samme bæreevne som tidligere.
Hvordan det er med bæreevnen og hvor lasterne går hen, vil jeg ikke udtale mig om. Dog bør det fungere rent praktisk med en sådan løsning. Jeg forsøgte bare at illustrere et par mulige løsninger, men trådskaberen gør nok klogest i at købe 15 minutters konstruktørkonsultation i sagen.
Endnu en mulighed er at save det gamle fugtskadede træ ud af reglen og derefter bolte og lime to forstærkningsregler på hver side af reglen. Der er sandsynligvis stadig noget friskt træ tilbage i den fugtskadede regel. Det tager mange år for træ at rådne helt igennem.
Efter at have undersøgt reglen yderligere indser jeg nu, at de begge endepunkter skal være tilbage pga. hvordan de er bygget. Resterende er det kun at udskifte den vandskadede del. Træet er ikke råddent igennem, men det er snarere en sektion, hvor undersiden er rådden samt et område på den ene side, der er ca. 70 cm langt (reglen, eller måske snarere bjælken, er tre meter), og strækker sig til halve højden.
Skal man save det rådne træ ud og få lavet et erstatningsstykke, før man sætter bjælker ved siderne?
Der er ingen stor mening med det, hvis du ikke kan få lavet samlingen, så den klarer lige så store trækkræfter som træet ellers ville have gjort. De trækkræfter kan lige så godt optages af træet på siderne i stedet.
Det er jo tæt reglet fra begyndelsen.... men skal du have badeværelse der, så må du nok overveje at forstærke bjælkelaget med eksempelvis bjælkelagsforstivende limning af gipsplade på spånplade. Eksempel på bjælkelagsforstivende lim er Ardex S48.
Ville bare påpege, at denne forstivning ikke er tænkt at fungere for at forstærke bjælkelaget over hele sin spændvidde, men for at sikre undergulvets bøjningsstivhed mellem selve gulvbjælkerne. Og så kan man lige så godt flydespartle, det har samme effekt.
Hvis undersiden af en frit oplagt bjælke (på to støtter, f.eks. ydervæg/hjertevæg; hvis det er en bjælke, der er kontinuerligt oplagt på tre støtter; ydervæg, hjertevæg, ydervæg, er også overkanten over midterstøtten et kritisk punkt) er rådden, er det absolut det værste sted, det kan være. I undersiden af bjælken er der spændinger som følge af belastningen, der bliver til et bøjningsmoment med trækspænding i indre styrke i underkanten og tryk i overkanten af bjælken. Styrken er derfor allerede nedsat, og det du kan gøre er f.eks. følgende:
Lad det rådne være tilbage. Bor Borpatroner rundt om skaden mod sundt træ, så evt. rådsvampe ikke spreder sig videre (ellers går resten af bjælken også tabt, hvis det bliver fugtigt igen). Sæt en lap af mindst halve bjælketykkelsen x højde p.b.s rundt om skaden, og lad den gå ud mindst en halv meter på hver side af det rådne. Lappen skruer du med lim imellem. Almindelig trælim, hvis det er høvlet træ. PU-lim (til bærende konstruktion) hvis det er uhøvlet træ. (Biltemas PU-lim duer ikke til dette.) Skru i enderne i grupper fra begge sider. Vælg skruelængde, så du får 2-skæret samling, dvs. skruen skal gå gennem alle tre dele. Du behøver ikke skrue i midten, bortset fra at få kontakt mellem lapperne og den beskadigede bjælke.
Alternativet til Borpatroner er at save alt det rådne op i sundt træ og indpasset med en ny træbit med god pasform, skruet og limet, men det kan være svært at komme til på undersiden.
Eftersom det är en kemikalie, så kan du höra med färgaffären. Annars får du höra med en fönsterrenoverare/-tillverkare.