En gammel komplementbygning fra 1951 skal have ny facade og isolering. Formentlig er den oprindeligt bygget med grundmur og regulelede gulv, men som senere er blevet støbt igen. Formentlig mangler både dampspærre og isolering under pladen, men jeg håber, at der i det mindste er et kapillarbrydende lag. Syllen ser ud til at være trykimprægneret og delvist malet. Fugtkvotemåling indikerer ingen problemer.
Væggene bestod tidligere af en ramme af stokke med en tomme facadeplanker, luftspalte, trætex, indendørspanel. Stokkene står med 3-5 meters mellemrum, så jeg mistænker, at panelbrædderne er delvist bærende og stabiliserende. Tanken er i stedet at lave en moderne ramme i 195x45 mm og så regule horisontalt med 45 mm på indersiden for at få overlappende samlinger i isoleringen. Vindpap, luftspalte og tækkelapanel på ydersiden. Dampspærre, krydsfiner og gips på indersiden. Alternativt celluloseisolering, krydsfiner og ingen gipsplader, dvs. en helt hygroskopisk konstruktion i stedet.
Bør jeg udskifte syllen, når jeg alligevel er i gang? Jeg vil jo ikke bygge et lugtproblem ind, eller bekymrer jeg mig for meget? Har syllen stabiliseret sig på 70 år, eller afgiver den stadig tilstrækkelig meget emission til at blive et problem?
Væggene bestod tidligere af en ramme af stokke med en tomme facadeplanker, luftspalte, trætex, indendørspanel. Stokkene står med 3-5 meters mellemrum, så jeg mistænker, at panelbrædderne er delvist bærende og stabiliserende. Tanken er i stedet at lave en moderne ramme i 195x45 mm og så regule horisontalt med 45 mm på indersiden for at få overlappende samlinger i isoleringen. Vindpap, luftspalte og tækkelapanel på ydersiden. Dampspærre, krydsfiner og gips på indersiden. Alternativt celluloseisolering, krydsfiner og ingen gipsplader, dvs. en helt hygroskopisk konstruktion i stedet.
Bør jeg udskifte syllen, når jeg alligevel er i gang? Jeg vil jo ikke bygge et lugtproblem ind, eller bekymrer jeg mig for meget? Har syllen stabiliseret sig på 70 år, eller afgiver den stadig tilstrækkelig meget emission til at blive et problem?
Senest redigeret:
Det kan jo blive et kæmpe arbejde at skifte syllen. Jeg havde nok ikke kastet mig ud i det, hvis der ikke var nogle problemer med den gamle, trods at den er trykket.O Steamboy sagde:En gammel komplementbygning fra 1951 skal have ny facade og isolering. Formodentlig blev den oprindeligt bygget med grundmur og regulet gulv, men som senere er blevet støbt igen. Formodentlig mangler både dampspærre og isolering under pladen, men jeg håber, at der findes et kapillarbrydende lag i det mindste. Syllen ser ud til at være trykimprægneret og delvist malet. Fugtkvotemåling indikerer ingen problemer.
Væggene bestod tidligere af en stamme af bjælker med en toms facadebrædder, luftspalte, trætex, indvendig panel. Bjælkerne står med 3-5 meters mellemrum, så jeg mistænker, at panelbrædderne er delvist bærende og stabiliserende. Tanken er i stedet at lave en moderne stamme i 195x45 mm og derefter regel horisontalt med 45mm på indersiden for at få overlappende samlinger i isoleringen. Vindpap, luftspalte og listerpanel på ydersiden. Dampspærre, krydsfiner og gips på indersiden. Alternativt celluloseisolering, krydsfiner og ingen gipsplader, dvs. en helt hygroskopisk konstruktion i stedet.
Bør jeg skifte syllen, når jeg alligevel er i gang, vil jo ikke bygge et lugtproblem ind, eller bekymrer jeg mig for meget? Har syllen stabiliseret sig på 70 år, eller afgiver den stadig nok emission til at blive et problem?
Hvad bruges bygningen til?
Da anbefaler jeg dig at beholde syllen. Sylen er ikke direkte forbundet til interiøret heller, og hvis du mener, at den er tør og fin og ingen forhøjede fugtværdier, så betyder det, at den har det fint derinde.O Steamboy sagde:
Der er ingen som helst grund til at bruge en masse energi på at skifte den. Det er et enormt arbejde. Helt unødvendigt i dette tilfælde, mener jeg. Jeg personligt har sat dobbelt sylen på en garagebygning, den nederste trykimprægneret, den øverste som en del af den ikke-trykimprægnerede struktur. Det fungerer udmærket den dag i dag. Så længe det ikke er vådt, er der ingen problemer.
Håber dette kan spare dig for lidt hovedpine, tid og penge!
Bedre svar end dette tror jeg ikke, du får
Klik her for at svare