Har tænkt at rive den tretex væk, som findes herhjemme i køkkenet, og sætte 13mm gips direkte på råsponten i stedet.

Havde fra begyndelsen tænkt at beholde tretexen, men jeg får ikke et godt resultat ved at male+spartle eller sætte renoveringsgips. Hvis man skal gøre noget, vil man jo have, at det bliver godt! :D

Dog undrer jeg mig nu over, om jeg dummer mig ved at fjerne tretexen, som sidder mod ydervæggen (ca. 4m væg i alt) med tanke på den isolerende egenskab, som tretex har? Isolationsmæssigt er forskellen mellem tretex og gips måske forsvindende lille, da huset er efterisoleret udvendigt?

Hvis du alligevel skal sætte gips udvendigt, er det ikke lige så vigtigt at fjerne den brandfarlige tretex. Den bliver jo så brandbeskyttet af gips. MEN præcis som du selv siger, den tilfører måske ikke noget særligt med hensyn til isoleringsevnen, og det går absolut ikke at hænge noget op i den, knap nok et lille billede. Så det bedste burde nok være at fjerne tretexen og derefter gipse. Hvis du nu skal gipse?

norrbottenstorpet sagde:
Hvis du alligevel skal sætte gips udvendigt, er det ikke lige så vigtigt at slippe af med den brandfarlige tretex. Den bliver jo beskyttet af gips. MEN præcis som du selv siger, tilfører den måske ikke noget særligt med hensyn til isoleringsevnen, og du kan absolut ikke hænge noget op i den, knap nok et lille billede. Så det bedste ville nok være at fjerne tretexen og derefter gipse. Hvis du nu skal gipse?
Tak for svar. Ja præcis, har tænkt at erstatte tretex-pladerne med 13 mm gipsplader, de bygger jo omtrent lige så meget på væggen. Det jeg var mest i tvivl om, var netop om det vil blive koldere i rummet med kun gips, men jeg tror, som du også bekræftede, at forskellen burde være ubetydelig.

Bør man sætte papir eller lignende bag gipset mod ydervæggen, eller går det lige så godt at sætte det direkte mod trævæggen? Jeg har set, at der sidder papir bag tretex-pladerne.

I gamle sommerhuse med helt uisolerede bræddevægge gjorde treetexen en forskel, når det kom til isolering, men i noget, der oprindeligt er tænkt som bolighus, er det mere tvivlsomt. Det isolerer omtrent lige så godt som moderne isolering, og hvor mange ville efterisolere med en halv tomme glasfiber? Treetex isolerer meget bedre end gips, men i begge tilfælde er det for lidt til at gøre en nævneværdig forskel. Jeg ville fjerne treetexen.

Den papp som sidder bag treetexen, antager jeg er sort og måske dufter lidt svagt af tjære?
I så fald er det en ældre variant af diff-spærre, og da bør den blive eller alternativt udskiftes med plastik.

Når jeg udførte denne manøvre for nogle år siden i et tidligere hus, så brugte jeg 13mm væggips udenpå tretex. Det gik hurtigt og blev glat og fint. Renoveringsgips synes jeg er svært at arbejde med, bliver sjældent ligeså glat og fint som standardgips.

Nej, det er almindelig pap af lidt tykkere type. Den kan ikke udfylde nogen yderligere funktion som diff-spærre.

Spørgsmålet er nu, om jeg skal sætte plast inden gipsen, eller om jeg skal springe det over?
Skal lige tilføje, at huset er fra -36, satte man overhovedet diff-spærre dengang? :)

Det er måske værd at sætte plast mod råsponten, når jeg alligevel fjerner tretexen. Det kan vel i hvert fald ikke skade?

Gabbe1 sagde:
Når jeg gjorde netop denne manøvre for nogle år siden i et tidligere hus, brugte jeg 13mm væggips udenpå tretex. Det gik hurtigt og blev glat og fint. Renoveringsgips synes jeg er svært at arbejde med, det bliver sjældent lige så glat og fint som standardgips.
Har set, at mange har gjort sådan, men det skaber problemer for mig både på grund af et vindue samt at en tretex-plade har bulet, så gipsen ville ikke ligge plant mod væggen netop der.

Så har vi jo den mindre vigtige grund, som er, at jeg simpelthen bare vil have tretexen væk, fordi det føles klamt :D

Skal man lave om et hus der har tretex kan man være sikker på at el- og datakanalisationen er ret mangelfuld. Jeg ville nok have fræset kanaler op i tretexen og monteret en masse ny el og datakanalisation, og derefter lagt strimler af OSB med CC 60 for at få det lige og derefter ny gips på det. Hvis tretexen er bulet, kan man fjerne lidt der, eller lægge masonit på der hvor tretexen buler ud, så gipset bliver lige.

Væggene kan føles koldere, hvis du erstatter tretexpladen med gips, men det skyldes, at gipset er et dødt materiale og med varmeledningsevne.

Men jeg ville have fjernet al tretex og derefter givet gips, der er en forskel på 2mm, så man skærer eller saver den langs med loftlisterne, når man smider gips på, så ses det aldrig.

Det blev at rive al tretex ned og køre på 13mm gips. Desværre er der en forskel på 4mm mellem gips og tretexen, så det bliver en ny loftliste.

Valgte at sætte diff-spærre mod ydervæggen, ved ikke om det er unødvendigt, men det kan jo i det mindste ikke skade.

Jeg har en lignende situation. Bag tretex-skiverne er der dog tømmer, som man har sat regler på i form af forskellige papstrimler, og man har også hugget bort udstående dele af tømmeret for at skiverne skal sidde lige. Jeg har allerede påbegyndt fjernelsen af tretexen, da den har store buler visse steder. Rummet er dog ret stort, ca. 6x5 meter. Men jeg synes alligevel, at gipsplader ville være bedre, men reglerne er jo ikke af bedste slags.

Der er forskellige afstande mellem dem også. På den nedrevne flade er der 110 centimeter til den første regel og derefter 120 centimeter til hjørnet. I hjørnerne er der rester af det, der sad over tømmeret før, og det var et par millimeter tykt pap. Dette blev revet bort sandsynligvis i 1947 og erstattet af tretex med tapet.

Kan man montere gips og derefter tapetsere? Det bliver vel en høj udgift, antager jeg, medmindre jeg selv fortsætter nedrivningen.

• Væg i et stort rum med synligt tømmer og fjernede tretex-plader, forskellige regeldistancer. Stige og værktøj ved siden.
  • Vægbillede med delvist fjernet tretex, synligt tømmer og resterne af tapet; forskellige typer reglar tydelige.
P
P Pär Nordqvist sagde:
Jeg har en lignende situation. Bag tretex-pladerne er der dog tømmer, som man har sat regler på i form af forskellige papstrimler, og man har også hugget vækstående dele af tømmeret for at pladerne skal sidde lige. Jeg har allerede påbegyndt fjernelse af tretexen, fordi den har store buler nogle steder. Rummet er dog ret stort, ca. 6x5 meter. Men jeg synes stadig, at gipsplader ville være bedre, men reglerne er jo ikke af bedste kvalitet.

Der er forskellige afstande mellem dem også. På den revne overflade er der 110 centimeter til den første regel og så 120 centimeter til hjørnet. I hjørnerne er der rester af det, der sad over tømret før, og det var et par millimeter tykt pap. Dette blev revet væk sandsynligvis i 1947 og erstattet af tretex med tapet.

Kan man montere gips og så tapetsere? Det bliver vel en dyr omkostning, antager jeg, medmindre jeg selv fortsætter nedrivningen.
Ret op med lægter og smæk op plader bare?

yoloboi sagde:
Ret op med lægter og smæk plader op bare?
Problemet er, at tømmermuren ligger direkte bag pladerne, som er 12 mm. Ikke meget plads at arbejde med. Jeg har dog ikke kompetencen til at lave lægter, det må en snedker gøre. At rive ned kan jeg gøre af ren nysgerrighed, men så at lave nyt er værre.

Ja, hvorfor gør jeg det, kan man spørge sig selv. Det skyldes, at jeg har revet vægge i andre rum, som bølgede på grund af et sjusket byggeri i begyndelsen af 90'erne. Det er færdigt og blev meget godt med hjælp fra en fagmand. Nu kan man hænge ting op uden problemer. Dette ’’smitte af’’ til dette rum, fordi væggene er så bløde, og jeg ville se, hvad der var bagved, og hvilket materiale man havde brugt. Men jeg har måske taget munden for fuld her, det kan ikke udelukkes.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.