Skal reparere en hytte, hvor afvekslingen af en væg er 4m lang og består i dag af to sammenføjede træbjælker på ca. 180mm højde og 25mm tykke (har ikke kunnet måle præcist endnu), i alt 180mm højde og 50mm tykke tilsammen.
Nu er det rådnet og skal udskiftes, og jeg overvejer en VKR eller KKKr eller måske IPE bjælke i stedet.
Jeg ville foretrække firkantprofil frem for IPE, hvis ikke der er stor forskel i bjælkevægt/meter ved samme belastning.
Kender heller ikke forskellen på VKR-KKR tx, eller hvordan man regner det om.
Kan fortælle, at dette er afslutningen på et papptag, der ikke er bygget til tegl som tagbelastning.
Jeg planlægger dog at tjekke spær og måske skifte til 21mm råspån i stedet for 17mm, som findes nu. (har alligevel brug for at skifte det meste af træet i taget).
Jeg er en handy amatør, der aldrig har lagt tag før..
http://www.byggahus.se/images/smilies/blushing.gif
PS:
Her er en skitseret tegning af hytten, så I får en idé om layoutet:
__ ________________
__| - - - - - -| - - - - -|
__|............|___ __| _ _
|- - I - 4m - -___ __| - - |
|- -i - - - - - |- - - - - | ~4,6m
|__|______|______| _ _|
Den punkterede linje over 4:en (4m lang) er, hvor jeg vil erstatte træbjælken med stål (eller aluminium, hvis det fungerer bedre).
Basen på spærene er ca. 4,6m. (desværre må jeg have en masse ekstra-streger, for at mellemrummene ikke skal forsvinde )
Den stiplede linje under fireren er tagryggen/bærelinjen, tror jeg det hedder på fagsprog. Huset er blevet udvidet i linjen ovenover fireren med en fladere del, og i samlingen er der kommet en læk ind.
DS.
MVH