Skal reparere en hytte, hvor afvekslingen af en væg er 4m lang og består i dag af to sammenføjede træbjælker på ca. 180mm højde og 25mm tykke (har ikke kunnet måle præcist endnu), i alt 180mm højde og 50mm tykke tilsammen.

Nu er det rådnet og skal udskiftes, og jeg overvejer en VKR eller KKKr eller måske IPE bjælke i stedet.

Jeg ville foretrække firkantprofil frem for IPE, hvis ikke der er stor forskel i bjælkevægt/meter ved samme belastning.
Kender heller ikke forskellen på VKR-KKR tx, eller hvordan man regner det om. :(

Kan fortælle, at dette er afslutningen på et papptag, der ikke er bygget til tegl som tagbelastning.
Jeg planlægger dog at tjekke spær og måske skifte til 21mm råspån i stedet for 17mm, som findes nu. (har alligevel brug for at skifte det meste af træet i taget).

Jeg er en handy amatør, der aldrig har lagt tag før..http://www.byggahus.se/images/smilies/blushing.gif

PS:
Her er en skitseret tegning af hytten, så I får en idé om layoutet:
__ ________________
__| - - - - - -| - - - - -|
__|............|___ __| _ _
|- - I - 4m - -___ __| - - |
|- -i - - - - - |- - - - - | ~4,6m
|__|______|______| _ _|

Den punkterede linje over 4:en (4m lang) er, hvor jeg vil erstatte træbjælken med stål (eller aluminium, hvis det fungerer bedre).
Basen på spærene er ca. 4,6m. (desværre må jeg have en masse ekstra-streger, for at mellemrummene ikke skal forsvinde )
Den stiplede linje under fireren er tagryggen/bærelinjen, tror jeg det hedder på fagsprog. Huset er blevet udvidet i linjen ovenover fireren med en fladere del, og i samlingen er der kommet en læk ind.
DS.

MVH
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.