Vi er i gang med husbyggeri, og over indgangen skal der være en balkon, som hviler på 2 træpæle. Konstrukøren har tegnet disse som 115x115 limtræ, men da jeg har min egen sav, har jeg efterspurgt en anden løsning, der ikke er limtræ. Dog har jeg og konstrukøren kommunikationsproblemer (han forstår ikke, hvorfor jeg sætter spørgsmålstegn ved hans løsninger). Til sidst fik jeg en løsning med 3 stk. 45x120 sømmet sammen med 2 stk. 28x145.
Det jeg undrer mig over, er om det ikke er muligt at bruge homogene træpæle (f.eks. 6x6 tommer eller grovere?) i stedet for limtræ eller sammen-sømmede regler. Jeg har opgivet at få et andet svar fra konstrukøren ☹️.
Det jeg undrer mig over, er om det ikke er muligt at bruge homogene træpæle (f.eks. 6x6 tommer eller grovere?) i stedet for limtræ eller sammen-sømmede regler. Jeg har opgivet at få et andet svar fra konstrukøren ☹️.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 indlæg
Hahaha hva?
Selvfølgelig skal du save dine egne søjler!
Ser INGEN problemer med det, og du kan vælge det bedste træ.
Sørg for, at der ikke kommer vand ind i konstruktionen, så holder det i evigheder.
Selvfølgelig skal du save dine egne søjler!
Ser INGEN problemer med det, og du kan vælge det bedste træ.
Sørg for, at der ikke kommer vand ind i konstruktionen, så holder det i evigheder.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Saver du så marven bliver tilbage, vil det revne.
Det kan jo også være charmerende.
Alternativt kan du save 3 tomme 6, tørre, høvle og lime med vandfast lim.
Protte
Det kan jo også være charmerende.
Alternativt kan du save 3 tomme 6, tørre, høvle og lime med vandfast lim.
Protte
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Sandsynligvis er det sådan, at dit egenproducerede tømmer ikke er CE-mærket eller styrkeklassificeret, så derfor er konstruktøren ikke villig til at tage noget ansvar. Men det er sandsynligvis ingen problemer med at udskifte det, så dette kan du udskifte, men på eget ansvar.
Så kan det sikkert være. Han kunne jo bare have sagt det i stedet for at svare på alt, jeg ikke spørger om 13 gange.B bossespecial sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Det lyder som om din konstruktør er ung og uerfaren. Et par søjler af den kaliber er ikke noget, der behøver at blive beregnet. Men hvis han alligevel anser det for nødvendigt at beregne søjlerne, så er det jo ingen større kamp for en middelmådig konstruktør.Isch sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Hvem har sagt, at dette er årsagen?A AG A sagde:
Klik her for at svare