Vi er i gang med husbyggeri, og over indgangen skal der være en balkon, som hviler på 2 træpæle. Konstrukøren har tegnet disse som 115x115 limtræ, men da jeg har min egen sav, har jeg efterspurgt en anden løsning, der ikke er limtræ. Dog har jeg og konstrukøren kommunikationsproblemer (han forstår ikke, hvorfor jeg sætter spørgsmålstegn ved hans løsninger). Til sidst fik jeg en løsning med 3 stk. 45x120 sømmet sammen med 2 stk. 28x145.

Det jeg undrer mig over, er om det ikke er muligt at bruge homogene træpæle (f.eks. 6x6 tommer eller grovere?) i stedet for limtræ eller sammen-sømmede regler. Jeg har opgivet at få et andet svar fra konstrukøren ☹️.
 
Hahaha hva?
Selvfølgelig skal du save dine egne søjler!
Ser INGEN problemer med det, og du kan vælge det bedste træ.
Sørg for, at der ikke kommer vand ind i konstruktionen, så holder det i evigheder.
 
  • Synes
Isch
  • Laddar…
Saver du så marven bliver tilbage, vil det revne.
Det kan jo også være charmerende.
Alternativt kan du save 3 tomme 6, tørre, høvle og lime med vandfast lim.
Protte
 
  • Synes
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Sandsynligvis er det sådan, at dit egenproducerede tømmer ikke er CE-mærket eller styrkeklassificeret, så derfor er konstruktøren ikke villig til at tage noget ansvar. Men det er sandsynligvis ingen problemer med at udskifte det, så dette kan du udskifte, men på eget ansvar.
 
B bossespecial sagde:
Sandsynligvis er det sådan, at dit egenoparbejdede træ ikke er CE-mærket eller styrkeklassificeret, så konstruktøren er ikke villig til at tage noget ansvar. Men det er sikkert ikke noget problem at bytte, så dette kan du udskifte, men på egen risiko.
Så kan det sikkert være. Han kunne jo bare have sagt det i stedet for at svare på alt, jeg ikke spørger om 13 gange.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Hahaha hva?
Klart du skal save egne søjler!
Ser INGEN problemer med det, og du kan vælge det bedste tømmer.
Sørg for at intet vand kommer ind i konstruktionen, så holder det i evigheder.
hvad tror du om dimension?
 
Isch Isch sagde:
vad tror du om dimension?
Hvor lang er søjlen, og hvilken belastning har den på sig?
 
B bossespecial sagde:
Hvor lang er søjlen, og hvilken last har den på sig?
det er en altan over indgangen, der bygger 2,3m ud fra facaden og så hviler på 2 søjler.
 
Isch Isch sagde:
det er en balkon over indgangen som strækker sig 2,3m ud fra facaden og da hviler på 2 søjler.
Det lyder som om din konstruktør er ung og uerfaren. Et par søjler af den kaliber er ikke noget, der behøver at blive beregnet. Men hvis han alligevel anser det for nødvendigt at beregne søjlerne, så er det jo ingen større kamp for en middelmådig konstruktør.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
A AG A sagde:
Det lyder som om din konstruktør er ung og uerfaren. Et par søjler af den kaliber er ikke noget, der behøver at blive beregnet. Men hvis han alligevel anser det for nødvendigt at beregne søjlerne, så er det jo ingen større udfordring for en middelmådig konstruktør.
Hvem har sagt, at dette er årsagen?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.