Jeg er i gang med at renovere vores gamle glaseveranda og har en gennemrådden syll, der skal udskiftes. Modtager gerne tips og råd om, hvordan jeg skal gribe det an, og hvilket tømmer jeg skal bruge.
Jeg ved, at bogen "Så renoveras gårdar och torp" tager emnet op, kan se om jeg husker, så kan jeg tjekke i aften.
Men rent praktisk så skal man løfte huset med donkraft, erstatte syllen og sænke det ned igen. Anbefaler, at du forsøger at få fat i en syllstock af gran i samme dimensioner.
Har du tjekket, om virkelig hele stocken er dårlig både i længden og tværs igennem? Tømmer plejer at være så praktisk, at man kan fjerne en del råd, før man virkelig behøver at udskifte det. Man kan også udskifte dele af en stock ved at skære den rådne del væk og erstatte den med et nyt stykke. Dette stykke forankres i den eksisterende stock ved at lave en samling både i de gamle og de nye stykker. Se nedenstående billede, da det er svært at forklare.
Tjek også nedenstående blog, ser ud til, at de gør netop det samme arbejde, men jeg orkede ikke at læse igennem det lige nu.
Syllen ser jo ud til at være i en resværkskonstruktion, så da er det vel bare at skaffe en batting af den rette dimension til ny syll og sætte støtter mod vægbåndet og løfte. Væk med den gamle syll og ind med en ny.
Syllen ser jo ud til at være i en bindingsværkskonstruktion, så det er vel bare at skaffe en batting af den rigtige dimension til ny syll og sætte støtter mod vægbåndet og løfte. Væk med den gamle syll og på med en ny.
Præcis hvad jeg tænkte, skal bare skaffe en syllstock, det er nok ikke noget man kan finde i den lokale xl-byggehandel? Måske skal man henvende sig til et savværk?
Puds og gips kan nok komme til at revne lidt, men det afhænger nok af, hvordan man løfter.
Lav en grundig undersøgelse af, hvordan andre har gjort, så vil du nok få en fornemmelse for, hvordan og hvor man skal løfte.
Da man løfter på langsiderne, hvis det er kortsiden man skal skifte (og omvendt), og derudover ikke særligt mange cm, så skal det meste nok klare sig ganske godt.
Men som sagt - lav en undersøgelse først, læs op og snak med nogle dygtige bygningskonservatorer først. Dette er ikke en "bare løfte og skifte bjælken"-ting, det er heller ikke raketforskning, men det er let at få skader på både bygning og personer, for en tømrevæg vejer selve fanden sammenlignet med en moderne
Syllen ser jo ud til at være i en bindingsværkskonstruktion, så så er det vel bare at anskaffe en batting af den rigtige dimension til ny syll og sætte støtter mod vægbåndet og løfte. Væk med den gamle syll og ind med en ny.
Nå - stokken skal have den rigtige højde, den rigtige form, syllpap og isolering, så lidt værre er det vel. Tjek lidt længere nede på bloggen, som jeg tidligere anbefalede, hvor de gør netop dette.
Man kan ikke bygge som jeg forsøger at illustrere på billedet set forfra med 45x170 reglar? Over og under er det liggende reglar i samme dimensioner som dem, der står.
Puds og gips kan nok komme til at revne lidt, men alt afhænger nok af, hvordan man løfter.
Lav en grundig undersøgelse over, hvordan andre har gjort, så får du nok en fornemmelse for, hvordan og hvor man skal løfte.
Da man løfter på langsiderne, hvis det er kortsiden, man skal skifte (og omvendt), og desuden ikke specielt mange cm, så skal det meste klare sig ganske godt.
Men som sagt - lav en undersøgelse først, læs på og snak med lidt dygtige bygningskonservatorer først. Dette er ikke en "bare at løfte og skifte ud bjælken"-ting, det er ikke raketforskning heller, men det er let at få skader på både bygning og personer, for en tømmermur vejer faktisk en del sammenlignet med en moderne
Jo, mener "man" som i "nogen der kan", bestemt ikke mig selv . Tror og håber, at det ikke er aktuelt for mig, men lidt unødvendigt fugtige er de...
Tror ikke du behøver at bekymre dig nævneværdigt, selvom de føles eller ser fugtige ud. Tømmer kan klare ekstremt meget væde, inden det begynder at rådne, normalt set.
Sørg bare for, at facaden virkelig dækker stammen, så plejer de at holde utroligt godt.