Jeg overvejer at skifte panel på gæstehuset i løbet af julen. Normalt plejer jeg at male et lag inden jeg sætter dæklægter for at undgå, at træet kommer frem, når det krymper med tiden.

Hvis jeg nu skulle smække alt op om vinteren, så bliver der jo ingen maling før til foråret, er det smart mon? Det føles jo ikke så godt at sætte panelen uden lister... men det klarer sig måske også.

• Synes
Soulistic
  • Laddar…
Det klarer sig nok under vinteren uden maling og bræddebeklædning (luften er jo som regel tør om vinteren), men hvis du har mulighed for at formale panelet indendørs (i kælderen, varmgarage eller lignende) så skader det vel ikke.

b8q sagde:
Det klarer sig nok om vinteren uden farve og lodret lægte (luften er jo som regel tør om vinteren), men hvis du har mulighed for at forbehandle panelen indendørs (i kælderen, varmgarage eller lignende) så skader det vel ikke.
Luften er som mest fugtig om vinteren (i relative termer, hvilket er det man plejer at måle). Specielt i det vestlige Götaland, når forholdene har været som de har været på det seneste.

Jeg tror ikke træet vil tage skade. Der er dog overhængende risiko for, at du vil få overfladeskimmel på panelen. Sandsynligvis kan dette skrubbes væk, før du maler, og du bør også bruge noget skimmeldræbende middel, før du maler.

Jeg ville have ventet med panelet udskiftning eller alternativt malet panelet, før du sætter det op, indendørs. Sådan gør jeg lige nu.

Har du mulighed for at købe grundmalet panel så gør det!
Det findes vel til alle almindeligt forekommende paneltyper, i hvert fald hos velassorterede bræddegårde.
Så er træet beskyttet til sommer, når du færdigstryger 2 gange.

I forsommeren er det som tørrest som Vectrex skriver.
Maler du da, så bliver der ingen sprækker, så du kan sætte op lockläkten nu, selvom det kun er grundmalet.

Har du intet indendørs arbejde at lave til vinter i stedet?
At sømme paneler er vel et perfekt påske job ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.