Hej, jeg bliver nødt til at udskifte knutbrædderne, da de er begyndt at rådne i nederkanten. Jeg har målene på brædderne, men undrer mig lidt over teknikken. Nogle siger, at snittet i underkanten skal være lige, andre med vinkel så vandet drypper af.

Hvad kan gå galt, når jeg river/udskifter? Hvilken søm bruger I? Ja, mange dumme spørgsmål... Men I plejer at være venlige i dette forum :))
 
  • Hvidmalet bygningshjørne med træbeklædning. Træterrasse med lille hvidt rækværk. Grøn have med stensætning i baggrunden.
  • Rådnet knudebrædder nederst på en hvidmalet trævæg ved en terrasse, viser behovet for udskiftning.
Nedkanten skal være vinklet i ca. 15 grader, for vandslipet.
Panelspik eller 3" spik varmforzinket.
Det går også at skrue med udendørsskrue men det bliver ikke lige så pænt.
Lad der være lidt luft forneden, så det ikke står på den flade, der ses på billedet.
 
  • Synes
Tant62 og 1 anden
  • Laddar…
Ja skruer altid knudebrædder og foder udendørs. Skruer dem i væggen og sammen så de bliver tætte.
Tænk på at der er forskellige dimensioner på dem, ofte 22x170 22x145, og at du sætter dem rigtigt så knuden ser lige bred ud.
 
  • Synes
To66e
  • Laddar…
larsbj larsbj sagde:
Nedkanten skal være vinklet i ca 15 grader, for vandslipningen.
Panelsøm eller 3" søm varmforzinket.
Det er også muligt at skrue med udendørsskruer, men det bliver ikke lige så pænt.
Lad lidt luft forneden, så det ikke står på den overflade, der ses på billedet.
Tak, har du et godt trick til at save vinklen? Man kan måske bede dem på trælasten om at save brædderne.
 
Med geringssav eller fukssvans det fungerer fint.
En skarp fintandet fukssvans letter arbejdet. (9 tænder per tomme)
 
  • Synes
To66e
  • Laddar…
Rickard.
Foderbrædder plejer at blive savet lige for at få en pæn nederkant. Det bliver unødvendigt kompliceret at save drypnæse på dem og få det pænt dér, hvor de mødes, synes jeg.

Dine har sandsynligvis ikke haft godt af at være så tæt på terrassen, så nogle mm mere afstand er nok bedst for foderet. Vandstænk eller at træet står mod noget er gode måder at forkorte levetiden på panel, men nogle gange må man bare leve med det.
 
  • Synes
Nikorasu og 1 anden
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sagde:
Foderbrædder plejer at blive savet lige for at få en pæn underkant. Det bliver unødvendigt kompliceret at save drypnæse på dem og få det pænt hvor de mødes, synes jeg.

Dine har sandsynligvis ikke haft godt af at være så tæt på terrassen, så nogle mm mere mellemrum imellem er nok bedst for foderet. Vandstænk eller at træet står mod noget er gode måder at forkorte levetiden på panelen, men nogle gange må man bare leve med det.
Ja, jeg kan forestille mig, at det ellers bliver et op og ned V lige i hjørnet med vinkler på brædderne i underkanten?
 
To66e Tobias Ferm sagde:
Ja jeg kan forestille mig at det ellers bliver et op og ned venstre V præcis i hjørnet med vinkler på brædderne i nederkant ?
Det er bare at lade være med at save helt ud på den ene, så ses det ikke.
Jeg har revet panelen af mange huse og erfaringen er at dem med lige kant har klaret sig betydeligt dårligere.
 
  • Synes
Evilina og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.