Hej,

Der ligger en klods mod vores garageport, som er rustet igennem og skal udskiftes. Sådan ser det ud:

qVdMJAc.jpg
Due46TA.jpg
vY0f8Cz.jpg

Selvfølgelig skal den udskiftes, men spørgsmålet er, hvor man køber sådanne og hvor stort arbejde det er?

Rickard.
De plejer at sidde faststøbt med armeringsstukker i betonen. Google tærskeljern så får du se, har desværre ingen god idé til, hvordan man skal få den løs.

med en god bilmaskine så biler du det gamle væk på 1-2 timer
sandsynligvis skal du bile op ca 15 cm indenfor jernet, så skal du bore nogle dybler ind i den gamle beton og evt. påføre lidt vedhæfter
så det nye jern på plads og støbe til med lidt finbeton

• Synes
Mats B2
  • Laddar…
Sørg for at det nye jern er varmgalvaniseret, så behøver du ikke at gøre dette igen nogen flere gange....

Ser at du/I har ledhejseport, tidligere har der været to svingporte, den der vinkeljern har nu udspillet sin rolle.

Jeg ville have hugget dele/hele af betonen væk på ydersiden samt lidt på indersiden, derefter ville jeg have støbt nyt fra asfalten og ind i garagen, lidt bakke opad på indersiden og så fald udad, bakkekronen ville jeg lægge 1-2 cm indenfor porten. Hvis du vil, kan du støbe et (vinkel)jern fast lige der, hvor tætningslisten på porten går til, så der ikke bliver nogle hjulspor, som gummilisten senere ikke tætner mod.

Det der understøtter min mening om, at man ikke skal have tærskeljern.
Har man kun beton, bliver det blødt afrundet og venligere mod dækkene.
Ruster heller ikke

Protte

prototypen prototypen sagde:
Det der understøtter min holdning, at man ikke skal have tærskeljern.
Har man kun beton, bliver det blødt afrundet og mere skånsomt mod dækkene.
Ruster heller ikke

Protte
Større risiko for, at det revner dog. Har set flere, der har støbt, og hvor det er revnet efter nogle år, trods at det er armeret.

R roli sagde:
Sørg for, at det nye jern er varmgalvaniseret, så behøver du ikke gøre dette igen....
Varmgalvaniseret? Er det ikke bare en overfladebehandling? Denne sidder i et udsat område, så det vil nok slides væk? Er ikke rustfrit stål af høj kvalitet bedre?

For nogle/flere år siden (efteråret 2015) så gjorde jeg præcis som jeg beskrev tidligere bortset fra at krønet er ca 1dm indenfor porten, krønet er præcis i samlingen mellem det gamle betonggulv og det nye støbning.
Ingen revner ses endnu bortset fra lidt præcis i samlingen mellem gamle & nye betonn, men de revner er så små, så de næsten ikke ses.

S snowjim sagde:
Varmgalvaniseret? Er det ikke kun en overfladebehandling? Dette sidder i et udsat område, så det bliver vel slidt af? Er ikke rustfrit af høj kvalitet bedre?
Jo, det er det, men det sidder godt, da det påføres i et bad med smeltet zink og ikke "males" på med en pensel. Hvorfor skulle det slides af? Hvor ofte kører du ind og ud med bilen? Alle vejautoværn langs vores veje er varmgalvaniserede, og de holder sig godt mod rust. Skulle det nu mod forventning blive sådan, at du slider varmgalvaniseringen af præcis i hjulsporene, så vil det nok også være sådan, at rusten slides af. Du vil helt sikkert undgå, at jernet ruster op i kanterne som på det oprindelige billede. Jo, rustfrit er endnu bedre, men det har også en meget højere pris.

R roli sagde:
Hvor ofte kører du ind og ud med bilen?
99,9% af alle gange vi kommer hjem kører vi bilen ind i garagen, det bliver mindst 300 gange/år

Kantlister på broer udføres også som varmforzinkede, og der taler vi om måske 50000-100000 overfarter per dag og nogle gange endnu flere. Og der har der endnu ikke været ønsker om at skifte varmforzinket stål ud med rustfrit stål, fordi det varmforzinkede stål dur og fungerer ypperligt. Her kan vi tale om, at forzinkningen slides væk på udsatte steder, men forzinkningen er tilbage på alle andre steder, samt der hvor forzinkningen slides væk/ud, gør også rusten det, så stålet ruster ikke væk. Det er slitagen, der sætter levetiden på kantjernet.

R roli sagde:
Jo, det er det, men det sidder godt fordi det påføres i et bad med smeltet zink og "males" ikke på med pensel. Hvorfor skulle det slides af? Hvor ofte kører du ind og ud med bilen?
Vores garage bruges ikke til bil, men vi går alligevel meget frem og tilbage her. Desuden kommer pillepallerne ind denne vej, og de har kørt mod den der liste et par gange, hvilket er en af årsagerne til, at den er helt skæv.

Det hælder mod bare at støbe, men for at gøre det skal jeg først hugge en masse op. Tror I det fungerer at bryde op med denne:

BORHAMMER MAKITA 800W HR2630J SDS-PLUS.
1170498A.jpg

Har brugt den tidligere til at bryde op fliser, hvilket fungerede udmærket. Dette bliver nok dog et hårdere arbejde.

Ingen maskine til at fræse beton med den der, lej i stedet.

Jeg skar en jævn kant med vinkelsliberen og et diamantklinge.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.