Hej!

Skal til sommer flytte en indervæg derhjemme samt skifte nogle indervægge fra gips til spånplade. Min far byggede sit hus (-78) sådan, og det er meget sjovere at sætte noget i en spånplade end at skulle bruge en Molly og ødelægge væggen.

Spørgsmålet, vi vil starte med at undersøge, er, om det er okay i dag at skifte gips mod spånplade. Gips brænder jo ikke så godt, men spånplade gør det bedre. Findes der krav, der gør, at man dermed ikke kan bruge spån?

Hvis man nu skifter gips mod spån, dimensionerer man så på samme måde? Enkeltgips = 12mm spånplade (ikke MDF, for dem kan jeg ikke lide).

Taknemmelig for svar! :-)

Hvorfor ikke spån OG gips? Så sætter vi overalt.

hehe, ja du...spån yderst og gips ind mod isoleringen?

ingen dum idé, kan man jo gå ned i dimension på både gips og spån måske?

SteQve sagde:
hehe, jadu...spån yderst og gips ind mod isoleringen?

ikke nogen dum idé, kan man jo gå ned i dimension på både gips og spån måske?
Jeg ville sætte spånet inden for gipset. Altså først spån og derefter gips. Får en glattere væg at male og tapetsere på.

- M

ja, jeg kom i tanke om det. det burde jo også blive bedre i forhold til brandsikkerhed. men jeg som i dag har enkelgips 12mm... hvordan dimensionerer jeg spån+gips?

Vi kører med 10mm spån og 12.5mm gips.

om det er en ikke-bærende væg, så bliver det ganske godt med 45 mm regel i midten. 2 stk. 12 mm spånplade udenpå det og så 2 almindelige gips.

ingen indvendige vægge i huset er bærende, så det er meget frit frem på den front...

Jeg tænkte dog på at bruge 70mm regel. Er det overkill?

Nej, alle mine vægge er 70mm + OSB/gips på hver side!

Absolut intet galt med 45X70. Lidt mere arbejde med dørkarmene bare men det giver jo en mere stabil væg

ja, jeg sad lige og tænkte på det der med karmene. hvis jeg nu har 12mm gips, og skifter til 10mm spån + 12mm gips, hvordan får jeg det pænt?

Jeg kan jo evt. skifte dørkarme, hvis det hjælper. En væg skal ikke rives, hvorfor jeg ikke kan gå ned til 45mm overalt. Eller rettere sagt, den væg hvor døren sidder, skal jeg ikke rive ned, men kun skifte materialet i, hvorfor jeg ikke kan ændre på regeltykkelsen.

Alternativerne er at gøre noget med dørkarmene, alternativt skifte dem.

P
Man sætter klædefoder, alt. salar på karmen inden man sømmer foderet.

min far og jeg diskuterede en væg, hvor jeg helst ikke ønsker mere afstand fra reglen end hvad der er i dag (= 12mm fra gipsen).

6mm plywood + 6mm gips burde jo være en god løsning der. Det bliver stærkt, men bygger ikke ud fra væggen mere end tidligere. Det kan jo ikke være dårligere end 12mm gips, som jeg har i dag. Og det har jo holdt husets første 28 år...

Er det ikke at foretrække at have en OSB-plade bag gipsen frem for en spånplade? Jeg har indtryk af, at det er lettere at skrue hylder, malerier osv. op i OSB, da det ikke er så hårdt som spån?

Eller havde jeg uheld, da jeg tænkte nu...

P
Nej da, OSB er bedre end spån og krydsfiner er bedre end OSB. Jeg tror, at 6+6 er for "flimrende" til at blive godt, og 6 mm gips skal efter min mening undgås for enhver pris.

Er det kun mig, der synes, at der er gået lidt "hysteri" i det her med træplader bag gipsen? Så pokkers svært er det ikke at sætte ting op på en gipsvæg, og man bruger jo meget mere penge og tid på at beklæde væggene end hvad det koster og tager i tid at bruge en passende gipsfæstning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.