Skal skifte garageport, da min gamle vipport er rigtig slidt. Samtidig dropper jeg det gamle skraldespandskabinet og gør garageporten noget bredere (udvider fra 227 til 250). Garaget ligger på en plade, og træet som ligger mod pladen på begge sider af porten og under skraldespandskabinet er rigtig dårligt. Syllen under kabinettet er næsten helt rådnet væk. Da jeg fjerner skraldeskabinet og syllerne er rådne, vil jeg bygge en helt ny væg på den ene side af garageporten. Hvad skal man være opmærksom på? Dette er min plan:
1. Lægge syllisolering og skrue ny syll fast med ekspansionsskruer.
2. Søm nye regler og et par kortstykker.
3. Hæfte vindtætning udvendigt (pap eller asfaltplade) - hvordan lægger man den øverst og frem for alt nederst? Folder man den til en side eller bare hæfter den til syllen?
4. Isolere mellem reglerne og sætte byggeplast indvendigt - samme spørgsmål her som ved 3
5. Sætte sømlister og panel
6. Sætte gips

Da den nye garageport vil være noget bredere end den nuværende, kan jeg jo bygge en ny ramme lidt udenfor til den og så bare rive den gamle ned, når den nye skal ind.

Reglen som ligger nærmest garageåbningen ligger jo ikke an mod syllen, men direkte mod pladen, skal jeg lægge syllisolering under den, eller behandle den på en eller anden måde?

garageport.th.jpg

Bemærkede, at en del, ca. 10 cm af syllen på langsiden var rådden. Kan man skrabe det væk og sømme et nyt friskt stykke ind?

Jeg antager, at der står nogle vægregler på syllen. Banker du den væk, presses væggen ned, og du får ikke den nye syll ind. Jeg gjorde sådan, at jeg skruede et stykke af 45*70 regel på hver vægregel og løftede lidt med en donkraft, så syllen blev fri. Tog så en tigersav og kappede væk ca. 50 cm af syllen under hver regel og erstattede den med et nyt 50 cm stykke. Det bliver lidt lapperi, men alt fastgøres med ekspansionsbolt og yderligere regel ovenpå samlingerne på syllen. Meget bedre end det var fra begyndelsen. Jeg byggede en ny ramme til den nye garageport rundt om den gamle - satte nye stolper på hver side og ny bjælke ovenpå - det blev lidt bøvl med donkrafte her også, men til sidst begyndte den gamle åbning at vakle, og det var jo et godt tegn :).

Tak vagabondo!

Et andet spørgsmål; regeln, der ligger tættest på garageåbningen, ligger jo ikke mod syllen, men direkte mod pladen, skal jeg lægge syllisolering under den, eller behandle på nogen måde?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.