Vi har i dag en U-formet trappe ned til kælderen. For at få plantegningen til at flyde bedre overvejer vi at skifte til en L-trappe, men jeg bliver ikke klog på, om det kræver mere eller mindre plads. I dag føles det som om, man næsten rammer hovedet på de sidste trin.

Gulvhullet er 232*100 cm. Afstanden mellem gulvet på den øverste etage og gulvet på kælderniveau er 250 cm. Jeg vil gerne skifte fra en trappe, der går ned lige og drejer i slutningen. Er der nogen, der kan forklare om det kan lade sig gøre?

• Nuværende U-formet trappe med markeret sving til venstre, foreslået L-formet trappe med sving til højre.
Har du beregnet hvad du får for trinshøjde/trindybde på en trappe i det rum, du har til rådighed?
(Og hvilken afstand du får mellem trappetrin og loft, hvor det bliver kortest)

Du skal også kende tykkelsen på bjælkelaget.

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Har du regnet på, hvad du får for trinshøjde/trindybde på en trappe i det rum, du har tilgængeligt?
(Samt hvilken afstand du får mellem trappetrin og loft der, hvor det bliver som kortest)
Nej det er lige det, jeg tænker på, hvordan man regner ud, og om det fungerer...

T tobbbias sagde:
Du behøver også at vide tykkelsen på bjælkelaget.
Pokkers, jeg målte kun fra gulv til gulv. Antar at bjælkelaget er 25-30 cm. Ved du hvorfor det mål er relevant?

• Synes
FreQa
  • Laddar…
Cheesen
karin.liten karin.liten sagde:
Vi har i dag en U-formet trappe ned til kælderen. For at få plantegningen til at flyde bedre overvejer vi at skifte til en L-trappe, men jeg bliver ikke klog på, om det kræver mere eller mindre plads. I dag føles det som om, man næsten slår hovedet på de sidste trappetrin.

Gulvhullet er 232*100 cm. Afstanden mellem gulvet på øvre plan og gulvet på kælderplan er 250 cm. Jeg vil gerne skifte fra en trappe, der går lige ned og drejer til sidst. Er der nogen, der kan forklare, om det kan lade sig gøre?
Er der skråloft eller fuld loftshøjde på overetagen?

karin.liten karin.liten sagde:
Attan, jag mätte bara golv til gulv. Antar at bjäklaget er 25-30 cm. Ved du hvorfor det målet er relevant?
Ja, selvfølgelig. Det er jo undersiden af loftet som du vil slå dit hoved imod når du går ned ad trappen! :D

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Hvor slår du hovedet i dag?

@Trollskidan nu var det ikke en lige trappe TS vil bygge men en L-trappe, og jeg har allerede linket til hovedsiden på den website nogle indlæg tidligere.

Edit:
Eftersom du ikke har forklaret noget om linket vil der være flere som overvejer om de overhovedet skal klikke på linket, der findes "folk" som lægger links til "alt muligt" som (kan) sprede virus etc.

Cheesen
Eftersom jeg alligevel sad og solede mig, så tænkte jeg at trykke lidt på russerens side... Men om trappen kommer til at fungere, afhænger af bjälklaget.
Trappeplan med dimensioner: længde 2103 mm, indre længde 1814 mm, bredde 289 mm, højde 238 mm, og skrå længde 302 mm. Diagram af trappeopbygning med mål: 923 mm og 900 mm. Viser hældning og højde på 285 mm. Teknik til trappekonstruktion. Tegning af en trappe med dimensioner markeret; længderne måles til 373, 960 og 1151 enheder. Planløsning for trappe med mål på 310, 905 og 999 mm markeret, muligvis relateret til trappens funktion og bjælkelagets styrke. Geometrisk illustration af en trappekomponent med dimensioner markeret i millimeter, set fra en teknisk tegning på Zhitov.ru. Diagram af en trappe med mål i millimeter, viser målene 387, 1215 og 996, med trekantede sektioner markeret på en gul baggrund. Diagram af en trappe med mål i millimeter, viser trappens vinkel og dimensioner som en del af et byggedesignprojekt. Diagram over trappevinkel med mål på 287 og 900 mm, vist ifølge bjælkens design. Diagram over en trappe med mål i millimeter, der viser trinjebredde og dybde. Trappekonstruktion med mål: bredde 900 mm, længde 2300 mm, trinlængde 1400 mm, trinbredde 233 mm. En byggeplan for en trappe med detaljerede målinger: 1154 mm i højden, 800 mm bredde. Viser trappetrin og konstruktion. Trappekonstruktion med mål: 2500 mm højde, 2300 mm længde, 900 mm bredde, vinkel 39,5 grader. Viser trin og dimensioner.

Udsigten fra kontoret... En snescooter og vinterlandskab med sneklædte træer og bakker under en blå himmel.

• Synes
Trollskidan
  • Laddar…
Som jeg sagde, er det bjælkelagets tykkelse sammen med trinets højde, der vil være afgørende. Lad os sige, at bjælkelaget er 30 cm tykt. Så får du 2500-300 mm = 2200 i frihøjde. Hvis du så har det første trin til at røre ved bjælkelagets åbning, vil højden, når du står på første trin minus 2200 mm, være din frihøjde. Lad os sige, at du har en trin højde på 185 mm, så vil du have 2015 mm i frihøjde. Det burde stadig være godkendt frihøjde ned til en kælder, ville jeg spontant mene. Men hvis det først er trin 2, der er ved bjælkelagsåbningens kant, vil frihøjden blive 1830 mm. Det er for lidt!

Cheesen Cheesen sagde:
Er det skråtag eller fuld lofthøjde på første sal?
På første sal er det fuldhøjde, det er et sutteränghus, så trappen går fra stueetagen ned til kælderplan.

ricebridge ricebridge sagde:
Hvor slår du dit hoved i dag?
På det sidste trin ned i kælderen er det (næsten) sådan, at man slår hovedet mod loftet, bjælkelaget til entréetagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.