Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Vi har købt en konceptlejlighed, som bliver færdigbygget i september.
Jeg kan lide det meste, men ikke fliserne i køkkenet. De er hvide og klassiske firkantede fliser.
Køkkenet ser ens ud bortset fra andre materialer i bordplader og låger samt lidt andet, som ikke spiller en rolle for konteksten.
Det, der generer, er altså en "styreenhed", en el-udtag og emhætten.

Kan man banke fliserne ned, slibe og lave det om, eller hvordan gør man? Dryplisten under kan man jo variere lidt, så flisestørrelsen ikke er afgørende for, at det skal se godt ud.
Jeg har aldrig flisebelagt før :blushing:
/Christian
Jeg kan lide det meste, men ikke fliserne i køkkenet. De er hvide og klassiske firkantede fliser.
Køkkenet ser ens ud bortset fra andre materialer i bordplader og låger samt lidt andet, som ikke spiller en rolle for konteksten.
Det, der generer, er altså en "styreenhed", en el-udtag og emhætten.

Kan man banke fliserne ned, slibe og lave det om, eller hvordan gør man? Dryplisten under kan man jo variere lidt, så flisestørrelsen ikke er afgørende for, at det skal se godt ud.
Jeg har aldrig flisebelagt før :blushing:
/Christian
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ikke noget kæmpejob, men det afhænger lidt af vægmaterialet bagved...
Er det gips, så vil det sandsynligvis gå i stykker og må erstattes med nyt...
Fliselisten under vægskabene sidder jo bare der som fyld og er ret umoderne i dag, så dem kan man jo bare fjerne.
Ventilatoren må sandsynligvis fjernes i mellemtiden, og stikkontakterne er ikke noget problem at flise rundt om, medmindre man samtidig benytter lejligheden til at flytte dem op til underkanten af vægskabet...
Det nemmeste er dog at tale med dem, der bygger, om det ikke kan ændres, inden de har gjort det hele som på billedet...
Er det gips, så vil det sandsynligvis gå i stykker og må erstattes med nyt...
Fliselisten under vægskabene sidder jo bare der som fyld og er ret umoderne i dag, så dem kan man jo bare fjerne.
Ventilatoren må sandsynligvis fjernes i mellemtiden, og stikkontakterne er ikke noget problem at flise rundt om, medmindre man samtidig benytter lejligheden til at flytte dem op til underkanten af vægskabet...
Det nemmeste er dog at tale med dem, der bygger, om det ikke kan ændres, inden de har gjort det hele som på billedet...
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
For sent :S Vi gled ind på en bananskal i lejlighedshandlen og besluttede os samme dag (læs i går) for helt enkelt at foretage en totalændring i livet og flytte. Tre af fire huse står allerede, og vores er et af dem.Paul-Staffanstorp sagde:Ikke noget kæmpearbejde, men det afhænger lidt af materialet bagved...
Er det gips, vil det sandsynligvis gå i stykker og skulle erstattes med nyt...
Flisekanten under vægskabene sidder jo bare der som udfyldning og er ret umoderne i dag, så de kan man jo bare fjerne.
Emhætten skal sandsynligvis fjernes imens, og stikkontakterne er ikke noget problem at flise omkring, medmindre man samtidig benytter lejligheden til at flytte dem op i underkanten af vægskabene...
Det nemmeste er dog at tale med dem, som bygger, om det ikke er muligt at ændre det, før de har gjort det hele som på billedet...
At tage ned emhætten ser jeg ikke som noget problem. Derimod at flytte stikkontakterne kræver vel en elektriker, eller hvad siger reglerne? Jeg ved jo, hvordan man gør, men nogle gange er forsikringsselskabet ikke tilfreds med det svar
Hvis det er gips bagved, hvilket jeg tror det er, hvordan gør man så? Jeg kan jo tænke mig, at det bare er at slå det gamle gips ned, save til et par nye plader og skrue fast. Så er det vel bare at sætte fliserne op? Fugtspærre i et køkken?
/Christian
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ok...
Det letteste er så at fjerne kakellisten... og skrue dækslerne fra stikkontakterne af... Og afmontere ventilatoren.
Har fliselæggeren så været professionel, så har han givet cirka 3mm mellem flise og køkkenbordplade.
Tape da som beskyttelse på bordpladen, inden du går videre...
Tag derefter en Fein multimaster og sav forsigtigt gennem gipsen lige over den øverste flise og mellem bordpladen og den nederste flise.
Så kan du nemt fjerne fliserne og gipsen og erstatte med ny gips.
Inden du sætter ny gips op, kan du få en elektriker til at flytte el-installationerne op lige under overskabene, så du, når du har sat fliserne op, kan få monteret flotte hjørnebokse i stedet.
Dette er ikke et stort arbejde, som koster særlig meget at få lavet, men det bliver meget pænere.
Fugtspærre... Nej
Det letteste er så at fjerne kakellisten... og skrue dækslerne fra stikkontakterne af... Og afmontere ventilatoren.
Har fliselæggeren så været professionel, så har han givet cirka 3mm mellem flise og køkkenbordplade.
Tape da som beskyttelse på bordpladen, inden du går videre...
Tag derefter en Fein multimaster og sav forsigtigt gennem gipsen lige over den øverste flise og mellem bordpladen og den nederste flise.
Så kan du nemt fjerne fliserne og gipsen og erstatte med ny gips.
Inden du sætter ny gips op, kan du få en elektriker til at flytte el-installationerne op lige under overskabene, så du, når du har sat fliserne op, kan få monteret flotte hjørnebokse i stedet.
Dette er ikke et stort arbejde, som koster særlig meget at få lavet, men det bliver meget pænere.
Fugtspærre... Nej
Klik her for at svare