Skal montere et vindue i min kældermur lavet af betonhulsten, problemet er, at vinduet er 275cm bredt (60cm højt) dvs. jeg skal bære af syllen på huset over vinduet, tænkte at gå ned en sten højde (19cm) fra syllen

Spørgsmål, hvordan gør jeg det nemmest og billigst? nogen foreslog limtræsbjælke, som skrues under syllen...og derefter pudses fra ydersiden....er taknemmelig for flere forslag til løsninger og måske har nogen en god opfattelse af, hvor kraftig bjælke der ville være nødvendig ?!

Limtræsbjælke ser ud til at blive en dyr affære. Hvis jeg var dig, ville jeg montere en I-bjælke i stedet. Dette giver hele konstruktionen en lavere bygningshøjde sammenlignet med limtræsbjælke. Men frem for alt modstår konstruktionen bedre vejr og vind. Dette burde være den letteste og billigste løsning. Prisen på bjælken kan en smed give dig.

For at beregne bjælkens størrelse skal man vide, hvordan huset ser ud, altså hvor meget vertikallast bjælken skal bære. En eller to, tre etager samt ydervæggens konstruktion, så man kan finde ud af, hvilken vægt der vil belaste bjælken.

PS. Måske kunne det endda fungere med en betonbjælke, alt afhænger af vertikallasten.

(Dog puds aldrig, ALDRIG en bærende konstruktion af limtræ ind i kælderfundamentet.)

A byggingenjor sagde:
Limtræsbjælke lader til at blive en dyr affære. Hvis jeg var dig, ville jeg installere en I-bjælke i stedet. Dette giver hele konstruktionen en lavere byggehøjde sammenlignet med Limtræsbjælke. Men frem for alt, så modstår konstruktionen bedre vejr og vind. Dette burde være den letteste og billigste måde. Prisen på bjælken kan en smed give dig.

For at beregne bjælkens størrelse skal man vide, hvordan huset ser ud, altså hvor meget vertikallast, bjælken skal bære. En eller to, tre etager samt ydervæggenes konstruktion, så man kan finde frem til den vægt, der vil belaste bjælken.

PS. Måske kunne det endda fungere med en betonbjælke, alt afhænger af vertikallasten.

(Men puds aldrig, ALDRIG en bærende konstruktion af limtræ ind i kældergrundlaget.)
Huset er 1 1-/2 plans...kan man ikke tage og typ lægge en 180mm I bjælke?

Er det OK at støbe/pudse I-bjælken ind i væggen?

Hmmm. Jeg skal se, hvad jeg kan gøre. Må hellere kigge lidt i mine gamle bøger og måske lave en hurtig beregning på bøjningsmomentet, der kan tænkes at blive i I-bjælken. Vender tilbage.

A byggingenjor sagde:
Hmmm. Jeg skal se, hvad jeg kan gøre. Må lige kigge lidt i mine gamle bøger og måske lave en hurtig beregning på bøjningen, der kan forventes i I-bjælken. Vend tilbage
Hmm hvordan går det med beregningerne :-/

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.