Mellemlaget i vores hus består af reglar på ca. 70x160, cc900-1200 og en spændvidde på 4930 mm, på dette ligger der (bl.a.) 45x95 på tværs!
Resultatet er, at bjælkelaget svajer betydeligt.
Jeg har tænkt mig at sætte en tværgående regel eller en kkr-hulprofil, og bredden er 3600 mm.
Derefter har jeg tænkt mig at fjerne de gamle reglar, fastgøre dem i den og bare lade dem holde indendørstaket oppe samt supplere med 45x195 som bærer gulvspånet op. Spændvidden på dem bliver ca. 2445 mm, så det føles okay.
Men hvordan dimensionerer jeg den tværgående regel?
En fladstang på 120x5mm burde fungere, så hvad tror I om at skrue lime en sådan mellem to regler (for at få stabilitet i sidled, og det bliver nemt at fastgøre bjælkesko)?
Hvis rummet har målene 4,93x3,6 m, dvs knap 18 kvm, multiplicerer du dette areal med den dimensionerende last, som bør være ca. 2,5 kN/kvm. Resultatet bliver 45 kN. Halvdelen af denne, 22,5 kN, opsamles af en ny midterbjælke, der er 3,6 m lang. Den udbredte last på denne bjælke bliver så 22,5/3,6 dvs 6,25 kN/m. Det er ret meget og kræver limtræ eller stål for at holde nedbøjningen på det ønskede niveau. En limtræsbjælke på 190x180 klarer det, forudsat at du kan fastgøre den på en god måde.
Tak for svaret, du bekræftede at jeg har tænkt rigtigt med lasten (men jeg regnede med 2,85kN/kvm). =)
Dog er ca. 1/3-del af spændvidden kattvind hvor lasten bliver meget mindre, men jeg fandt en app som ser ud til at fungere rigtig godt og jeg hælder mod en IPE140.
bossespecials påpegning er vigtig og kan udlæses af momentdiagrammet i appen. Er man ikke sikker på, hvordan appen fungerer, bør man være forsigtig. Jeg antager, at du kender bjælkernes egenvægt bedre end jeg, så jeg har regnet om med udgangspunkt fra 2,85 kN/kvm. Så vil jeg ændre dimensionen på den limtræsbjælke, som jeg foreslår, til 215x180. Hvis du vil have en IPE stålbjælke, skal du nok op til IPE 160. Jeg vil dog fraråde stål i dette tilfælde. I praksis vinder du intet i højden. Det kan endda blive højere pga. brandbeskyttelsesisolering. Det er også betydeligt mere besværligt at fastgøre alle trædele til stålet.
Jeg regnede om egenvægten, og justusanderssons 0,5kN/m2 passer bedre end mine 0,85kN/m2.
Ændrer jeg belastningen og fastgørelserne til led, så får jeg 3,95mm nedbøjning med HEA140 og 4,69mm med IPE160.
Limtræsbjælkerne er 215mm og 190mm i højden?
Den ene side vil blive placeret på en muret væg og den anden på en gammel massiv trævæg.
Antager at man ikke kan skrues og limes flere smallere limtræsbjælker sammen, eller? Tænker at det er nemmere at få fat på.
En tredje mulighed ville være at lægge 70x220 C24 over hele længden på 4930mm.
Ifølge Svenskt træ skulle det fungere op til 4,97m med cc400 og 5,4m med cc300.
En fjerde mulighed, som jeg helst vil undgå, er at sætte en synlig bjælke i stuen, der ligger lige nedenunder, da bjælken og reglarne bærer belastningen sammen.
Helst ville jeg ønske, at det bygger maks 190mm, så jeg slipper for at hæve gulvet, der ligger ved siden af, og som vil være i samme rum, når det er færdigt.
Hvis 0,5 kN/kvm passer bedre, er vi tilbage til limtræ 190x180, hvor 190 er bredden og 180 højden. For IPE 160 og HEA 140 får jeg betydeligt større nedbøjninger end dig, men inden for det acceptable. Det gør mig dog lidt mistænksom over for din app. 70x220 C24 c/c 400 over hele længden klarer ikke svajekravet. Ikke engang med skruelimede spånplader. En sådan principløsning kræver limtræ.
Ifølge min opfattelse er en midterbjælke 190x180 af limtræ i kombination med 45x170 C24 reglar i den anden retning, både den billigste, enkleste og højdeeffektiveste løsning.
Været inde hos to "rigtige" byggemarkeder, og de ser ikke engang ud til at kunne skaffe en bjælke på 190x180.
Er det ikke muligt at skruesammenlime 5x 42x180?
Jeg kunne sætte en 90x270, save ud i loftet og have den nederste del af bjælken synlig. Den burde vel være nok?
Kan man beregne på b*h^3 for at sammenligne? 190*180*180*180 < 90*270*270*270
Ja, næsten. Den rigtige formel er b*h^3/12. 56x270 ligger tættere på.
190x180 er en standarddimension, men næppe en lagervare. Jeg er helt sikker på, at de kan bestille en bjælke med de rigtige dimensioner og længde. Lagerbjælkerne plejer at være 6 meter lange, og det bliver jo unødvendigt spild.
Det gælder om at holde sig lidt tilbage, bremse entusiasmen, og tænke efter, hvad er vigtigst?