Jeg har brug for at udskifte to tagbjælker i kælderen. I døråbningen gennem hjertevæggen ligger der en i-bjælke, som er i vejen, og jeg havde tænkt mig at erstatte den med en u-bjælke, så den ikke kommer ned i døråbningen. Ovenover døråbningen er der en døråbning, så der er ingen belastning på bjælkerne. Der er kun gulv ovenfor langs begge bjælker. Bjælkerne er 200x90 og 8m lange. U-bjælken bliver 170 lang. Hvilken størrelse er nødvendig, hvis det overhovedet er muligt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Hvor lang er et snor........
Hvad er det for en dimension nu, i hvilken retning ligger nuværende og hvordan kan en U bjælke tage mindre plads?
I bjælke er vel generelt stivere end U
Protte
Hvad er det for en dimension nu, i hvilken retning ligger nuværende og hvordan kan en U bjælke tage mindre plads?
I bjælke er vel generelt stivere end U
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Vis det kan man have U bjælke som bærende men da den ikke er symmetrisk på nogen led så bliver den normalt klumpigere end I bjælken.
En HEA kan blive lavere og tage mindre plads.
Protte
En HEA kan blive lavere og tage mindre plads.
Protte
Døråbningen i kælderen er 80 bred. Har overvejet at lave spor i bjælken, så man får op U-bjælken i bjælken. I-bjælken, der ligger der, går ned ca. 10 cm i døråbningen, og jeg vil gerne fjerne den. Ville en U-bjælke klare opgaven med at bære 2 bjælker, der kommer over døren? Den ene ligger 20 cm ind i dørhullet, og den anden 10 cm ind.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Det der må du forklare med et billede eller en skitse.
Skal du fælde U bjælken ind?
Protte
Skal du fælde U bjælken ind?
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Hvis du laver to spor og fjerner stykket imellem, bliver det mere stabilt med HEA bjælke.
HEA har meget jern foroven og forneden, hvor det gør gavn.
OBS H:et skal ligge ned på siden.
Protte
HEA har meget jern foroven og forneden, hvor det gør gavn.
OBS H:et skal ligge ned på siden.
Protte
Klik her for at svare