Jeg har brug for at udskifte to tagbjælker i kælderen. I døråbningen gennem hjertevæggen ligger der en i-bjælke, som er i vejen, og jeg havde tænkt mig at erstatte den med en u-bjælke, så den ikke kommer ned i døråbningen. Ovenover døråbningen er der en døråbning, så der er ingen belastning på bjælkerne. Der er kun gulv ovenfor langs begge bjælker. Bjælkerne er 200x90 og 8m lange. U-bjælken bliver 170 lang. Hvilken størrelse er nødvendig, hvis det overhovedet er muligt?

Hvor lang er et snor........
Hvad er det for en dimension nu, i hvilken retning ligger nuværende og hvordan kan en U bjælke tage mindre plads?

I bjælke er vel generelt stivere end U

Protte

Man bruger vel ikke U bjælke som bærende ?

Vis det kan man have U bjælke som bærende men da den ikke er symmetrisk på nogen led så bliver den normalt klumpigere end I bjælken.
En HEA kan blive lavere og tage mindre plads.

Protte

Døråbningen i kælderen er 80 bred. Har overvejet at lave spor i bjælken, så man får op U-bjælken i bjælken. I-bjælken, der ligger der, går ned ca. 10 cm i døråbningen, og jeg vil gerne fjerne den. Ville en U-bjælke klare opgaven med at bære 2 bjælker, der kommer over døren? Den ene ligger 20 cm ind i dørhullet, og den anden 10 cm ind.

Det der må du forklare med et billede eller en skitse.
Skal du fælde U bjælken ind?

Protte

Hvis man lægger den som et U og laver to spor i bjælken og presser den op der i sporene, så sparer man plads. Har kun 2m til loftet i kælderen, så jeg vil af med alt unødvendigt, der stikker ned.

Hvis du laver to spor og fjerner stykket imellem, bliver det mere stabilt med HEA bjælke.
HEA har meget jern foroven og forneden, hvor det gør gavn.
OBS H:et skal ligge ned på siden.

Protte

Okay tak for svar.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.