Hej
Jeg har et projekt, hvor jeg har til hensigt at fjerne en bærende væg og undersøger, hvordan den skal veksles af. Væggen bærer bjælke/gulv og bliver også udsat for en punktlast på 26 kN.
Spændvidden er 240 cm, og punktlasten på 26 kN kommer ca. 100 cm ind i spændvidden. Udover det er gulvet dimensioneret til 500N/m2 + 1kN bevægelig last.

Jeg har været i kontakt med en konstruktør, der har revideret sin udregning efter fundet med 26 kN punktlast. Jeg føler mig alligevel lidt bekymret og vil gerne have en "second opinion". Det er især punktlasten, der gør mig usikker. Nedenfor konstruktørens beregning for vexling.

Faktorer,
Gulvet er dimensioneret til 500N/m2 + 1kN bevægelig last.
Lasttilfælde, To-understøbt bjælke.
Spændvidde, 2,400 cm
M = 1410 kNcm
Wx = 470 cm3 (nødvendig bøjningmodstand)
Limtræ bjælke 90 x225 har Wx = 759 cm3.
S-faktor = 759/470 = 1,6
Støttetryk = 14,1 kN / 50 cm2 = 282 N/cm2

mvh
Richard

Hvad er det for en bjælkekonstruktion, det er meget små belastninger han har regnet med?
Oplagskraften siger i princippet, at kun punktlasten er med fra bjælkekonstruktionen...

• Synes
RichardRR
  • Laddar…
Hej
Vil først sige, at jeg er lægmand, kender ikke alle termer og har Googlet intensivt den seneste tid for på en eller anden måde at bekræfte de beregninger, jeg har fået, og også få dem til at stemme overens med information, jeg læser på forskellige fora og specifikationer for materialer (limtræsbjælker i forskellige dimensioner). Min fornemmelse siger mig også, at det stadig er for små kræfter, konstruktøren har regnet med, men jeg ved det ikke.

Som tillæg til min første beskrivelse kan jeg sige, at den bærende væg, der skal fjernes, ikke strækker sig over hele spændvidden på 240cm, men strækker sig ca. 100-110cm. Væggen er opført med 5x 45*95mm regler (C14/C24), hvoraf 3x 45*95mm regler er samlet som en "stolpe" for at tage punktlast på 26kN, som kommer ca. 100cm ind i spændvidden (håber I forstår, hvad jeg mener).

Husets krop er af moderne arkitektur med bygningselementer i træ.
Bjælkelaget består af 22 spånplade, 45 isolering, Bjælker 45x220 c600, forskalling 28x70 c300, 13 gips.
Præcis i linje med, hvor væggen skal fjernes og udveksles, er der 2 stk. 45x220 "bjælker", som sidder ryg mod ryg. På disse sidder der så bjælkesko c600 med 45x200, som bærer gulv/bjælkelag i to forskellige retninger.

mvh
Richard

• Synes
lärlingens
  • Laddar…
Du bør nok kontakte konstruktøren igen og tjekke, at han har alle forudsætningerne. Som du beskriver det, ser det ud til at være en indrettet overetage over bjælken. I så fald er lasten 2kN/m2 udover etageadskillelsens egenvægt. 0,5kN/m2(500N/m2), som du nævner, svarer mere til den last, man bruger ved dimensionering af et loftsbjælkelag "med begrænset adgang", eller også har han kun regnet med egenvægten af bjælkelaget, som typisk lander på ca. 0,5kN/m2.

• Synes
RichardRR
  • Laddar…
Tak Bossesspecial
Efter yderligere diskussion med konstruktøren er vi delvist kommet frem til, at en del af punktlasten mest sandsynligt kommer fra bjælkelaget. Skal tage mere af indertaget ned for at se, så vi ikke har overset noget. Opdatering kommer

/R

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.