Hejsa!

Vi er i gang med at lave en åbning i en af de bærende vægge i vores 1,5-planshus med kviste. Væggen er en trækonstruktion med træbjælke på stolper.

Vi ønsker at lave en åbning på 3 meter og udskifte med en limtræsbjælke.

Vi talte med en konstruktør i et byggemarked i Kumla, som lavede en skabelonberegning i et program, hvor hun indtastede parametre som hvilken type hus det var, og hvad taget bestod af. Hun fandt ud af, at vi skulle bruge en limtræsbjælke, der er 115 mm bred og 360 mm høj.

Jeg har en overvejelse: I stedet for at beregne ud fra en masse skabelonparametre, kunne man ikke finde ud af, hvad den nuværende konstruktion er beregnet til at holde, og ud fra de tal finde ud af, hvilken dimension af limtræsbjælken der kan erstatte lasten. Alt efter princippet, hvis vi bygger lige så stærkt som det er i dag eller stærkere, så skal det være tilstrækkeligt.

Lyder det rimeligt? Konstruktionen i dag er stolper med cc 600 mm, og bjælken som de bærer er 75x75 mm. Stolperne er i sig selv et gammelt mål på 75x55 mm (huset er fra 1959).

Taknemmelig for kommentarer!

Hilsen

- Björn
 
Rent generelt når det er dimensionering til bolighuse, så er grænserne ikke, om det skal holde eller ikke holde.
Men det må maks være et vist mål af nedbøjning, derefter skal det på meget mere last før det går lige af.

Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, at du besøger en tagstolsleverandør/konstruktør med dine eksisterende tegninger for at få en mere præcis beregning af, hvad du har brug for.
 
Du har jo fået en beregning lavet, den fungerer sikkert godt. Har lavet et lignende job i en tidligere ydervæg herhjemme. Der findes en tråd et eller andet sted om dette, men her er der nogle billeder:

http://www.mugglo.net/byggteknik/balk/
 
  • Synes
mniva og 1 anden
  • Laddar…
Er det belastning fra spær på væggen eller er det kun fra bjælkelaget på 2. etage?

Generelt set så lyder 115 x360 unødvendigt groft for så kort bjælke.
 
Personligt synes jeg, at stål er meget fint at arbejde med. Har sat to stålbjælker og en træbjælke i huset i forbindelse med ny planløsning i stueetagen.

Grunden til, at jeg valgte stål, var netop for at komme lidt ned i dimension og vægt. Desværre har jeg ikke lykkedes med at finde noget beregningsværktøj på nettet (lathund) for stål, så jeg gjorde det på den måde, at jeg brugte et værktøj på nettet fra en limtræsproducent for at få en retningslinje på belastningerne, derefter dimensionerede jeg stålbjælken selv ifølge den belastningssituation, som webværktøjet redegjorde for min hustype.

For at få en mere nøjagtig beregning i dit tilfælde konsulterer du bare en bygningsingeniør, der laver beregningen og vælger en passende bjælke til dig. Antar, at du også skal indsende en byggeanmeldelse. Overvej også, hvordan du skal få bjælken ind i huset.
 
Locke sagde:
Overvej også, hvordan du skal få bjælken ind i huset.
OT: var det ikke nogen på forummet, der lavede deres egne limtræbsbjælker?
 
Med den info du har angivet så fungerer det ypperligt med også 115x225. 140x225 findes jo også som også fungerer, hvis du vil være ekstra "sikker" med oplysninger du har fået fra et netforum ;-)
 
Eftersom TS ikke har angivet spændvidden på huset, er det vel risikabelt at anbefale en tyndere bjælke end den, han har fået i første omgang?
 
JOW: Aha, jeg forstår! Det forklarer hvorfor man tager i lidt mere end hvad man behøver.

Kan man sige, at hvis man havde en uendeligt stiv bjælke, som var helt stiv helt op til brudgrænsen, så kunne man tænke som jeg sagde?

Tak for jeres svar for resten, det er meget værdifuldt for mig med jeres synspunkter og erfaringer.

Vi går videre med den bjælke vi har fået anbefalet i limtræ. Første tanke var at bruge stål for at komme ned lidt i dimension, men vores leverandør trak tiden ud, og vi har travlt.

- Björn
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.