Hej,

Vi har et ældre hus fra 1884 med tømmerstomme og puds på indersiden. Nu planlægger vi at rive/vækse en væg, og jeg undrer mig lidt over, hvad I tror om stempling samt gulvregler inden væksling.

Har fået hjælp til at beregne limtræsbjælke og fået alternativerne 90x450 eller 115x405 baseret på nedenstående:

B1 er 480cm indervæg til indervæg (hvor bælgen skal sidde), så at sige, så læg til nogle cm for at få ydre mål.

B2 er 470cm ifølge samme princip.

Diagram med et snitbillede af et hus og målestoksforhold for B1 og B2 angivet som 3000, samt detaljer for vægkonstruktion og limtræsbjælker.

1) Først havde jeg tænkt mig kun at sætte stempel på den ene side af væggen, men nu er jeg lidt usikker på, hvordan overetagen "jækker" ind i tømmerstommen/væggen, der skal rives. Spørgsmålet er, om jeg skal sætte stempel på begge sider af væggen...? Kræver lidt mere planlægning, men kan gøres. Med sider mener jeg langs hele væggen og ikke kortsiderne, så at sige.

2) Bliver der stillet andre krav til underliggende gulvbjælke, når man væksler, sammenlignet med væg? Hvad jeg har set indtil videre, ser det vel nogenlunde ud bortset fra, at nogen har savet hul i bjælken til elementrør... Vurderer, at det i værste fald er udsavet til maksimalt midten af bjælken (eller stammen, måske man skal sige). Tror I, der er behov for en form for forstærkning af bjælke/stamme ved væksling?

3) Limtræsbjælke og træstolpe mod murstamme, hvad siger skorstensfejeren?!? :-) Der sidder en tømmerstamme der i dag, så dårligere bliver det vel ikke, men regler kan jo have ændret sig siden 1884...

Overordnet vækslingsidé
Ældre husindretning med delvist nedrevet væg. Markerede områder med grønne linjer og røde kryds. Synligt rum i baggrunden med sofa og bord.

Underliggende gulvbjælke/stamme
Gammelt hus fra 1884 under renovering med blottet bindingsværk og gulv, set ovenfra. Rød cirkel markerer et hul i gulvpladerne.

Den pudsede væg, der går op under taget, det er svært at se/forstå, hvordan overetagen hænger på væggen. Spørgsmålet er, om der er behov for stempel på begge sider...?
En ældre, gulnet væg med blomstret tapet og synlige skader samt afsløret konstruktion under et afskallet loft.

Tak på forhånd,
Österby

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.