Hej,

Vi skal rive og væksle en bærende væg (4 meter i stueetagen i et 1 1/2 plans hus) og har fået beregninger og konstruktionsplaner fra en autoriseret arkitekt og konstruktør om, hvordan dette skal gøres. Efter at have diskuteret flere løsninger frem og tilbage, blev vi enige om at sætte en HEA 180 stålbjælke på en 115x115 limtræ søjle - alt specificeret i vedlagte tegninger og beregninger. Problemet er dog, at 115x115 søjlen, som skal gemmes i væggene, er lidt for stor og vil stikke en cm ud af væggen inde i huset.

Da jeg ikke forstår mig på last-/styrkeberegninger, spekulerer jeg nu på, om vi baseret på beregningerne kunne klare os med mindre dimensionering af søjle, eller alternativt limtræ søjle med dimensionerne 90x120, hvis sådanne findes. En anden mulighed kunne være at sætte et stålrør i den ene væg (som er mindre end 115x115 og klarer meget last) og derefter sætte limtræssøjle i ydervæggen, som skal stå på syllen (stålrør fungerer ikke der). Men spørgsmålet er så, om det er tilladt at have limtræ som søjle på den ene side og stålrør som søjle på den anden side....

Senest redigeret:
du har 90x115 men denne ville jeg ikke bruge der da er beregnet at det mindste skal være 115x115. brug i stedet konstruktionsrør 90*6 "inde" i huset så klarer I de belastninger, derefter bruger du limtræ 115x115 i ydervæggen. Er ingen problem at disse er forskellige, begge opfylder kravene til at føre belastningerne ned.

MVH

Et konstruktionsrør 90x90 burde fungere, da det mig bekendt klarer mere last end en 115x115 limtræssøjle. Spørgsmålet er bare, om det er okay at have limtræssøjle i den ene ende og et konstruktionsrør i den anden, er der ingen issue med at bruge forskellige materialer, som potentielt udvider sig på forskellige måder?

Andreas

Mikael_L
copello2 sagde:
E findes der ingen issue med at bruge forskellige materialer, som potentielt udvider sig på forskellige måder?
Nogle gange kan det vel det, men næppe i dette tilfælde.

• Synes
Nicklas Särnblom og 1 anden
  • Laddar…
Tak for jeres svar.

Kan et konstruktionsrør 90x90 4 mm gods bære lige så meget last som en limtræsøjle 115x115? Og hvor kan jeg finde information om dette?

Alternativt burde det fungere at sætte en 90x115 limtræsøjle, så den kan gemmes helt i indervæggen. I den sammenhæng ville det være interessant at vide, hvor stor forskellen er i bæreevne mellem en limtræsøjle 115x115 og 90x115?

Virksomhederne, der producerer limtræ, burde kunne svare på dette, eller findes der let tilgængelige tabeller på nettet?

Tak for jeres input!

• Synes
mooneh
  • Laddar…
copello2 sagde:
Tak for jeres svar.

Kan et konstruktionsrør 90x90 4 mm gods holde lige så meget last som en limtræpille 115x115? Og hvor kan jeg finde information om dette?

Alternativt burde det fungere at sætte en 90x115 limtræpille, så den kan gemmes helt i indervæggen. I den sammenhæng ville det være interessant at vide, hvor stor forskellen er i bæreevne mellem en limtræpille 115x115 og 90x115?

Firmaerne, der producerer limtræ, burde kunne svare på dette eller findes der lettilgængelige tabeller på nettet?

Tak for jeres input!
Du bør henvende dig til den konstruktør, der har lavet de oprindelige beregninger.

En søjle, der er belastet, udsættes for knækning. Dvs. den vil bøje sig i et S. Sammenlign med at du tager en lang spaghetti og presser den sammen.

Knækningstilbøjeligheden påvirkes dels af materialeegenskaberne, men også i meget høj grad af søjlens geometriske form. Forholdet mellem længde og tværsnitsmål er kritisk.

Nu ved jeg ikke om 90x90 måske er OK, det må du spørge konstruktøren om.

I visse situationer kan man undgå problemer med knækning ved at fastgøre søjlen til andre bygningsdele f.eks. på midten. Det er så bare vigtigt, at disse bygningsdele ikke er for svage til at optage sidebelastning.

En sådan 90x90 pelare bør tåle 50ton+ selv om den er lavet i skitstål.

hempulare:
Du mener vel alligevel at den bøjer sig som et C og ikke et S?

Gilgo sagde:
En sådan 90x90 pelare bør tåle 50ton+ selv hvis den er lavet af skitstål.

hempulare:
Du mener vel endda at den bøjer sig som et C og ikke et S?
Det kommer an på hvilket knækfald der er gældende.

Mikael_L
I disse sammenhænge er det så godt som altid det dårligste knækfald, leddet i begge ender.

Har I ikke højere end 2,5m i lofthøjde rækker limtræssøjler 90x90 hvad jeg kan se. Så føles dimensionen på bjælken meget kraftig. Bør række med en HEA160 måske endda 140.

Din konstruktør har taget lidt vel meget kan jeg synes. Dog er jeg lidt i tvivl om at stille søjlen på den eksisterende syllen. Holdbarheden er betydeligt dårligere på tværs af fibrene.

Senest redigeret:
Dette med at tage lasten ned til gulvet samt knækning:
Om søjlen vil bøje som et C eller et S - se Eulers knækningsfald:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eulers_knäckningsfall

Det handler om, hvorvidt enderne er fast indspændt eller ej. Når det drejer sig om at overføre lasterne til et betongulv i det tilfælde, man ønsker en fast indspændt nederdel, er det almindeligt med understøbning. Forslagsvis anvendes en stålstolpe med en plade, der er svejset fast i bunden. Hvor stor pladen skal være, afhænger af underlaget. Her skal man tage hensyn til den stanseffekt, som en "skarp" søjle får mod eksempelvis en underliggende betonplade.

I pladen har man fire huller - et i hvert hjørne, eksempelvis d=20. Søjlen stilles på underlaget, hullerne markeres. Derefter borer man ned i betonen og forankrer eksempelvis M16 gevindstang med Hilti HIT. Når massen er hærdet, skrues møtrikker på, og søjlen stilles ovenpå møtrikkerne. Derefter skrues møtrikkerne op, så de presser søjlen mod dækket ovenover. Det gælder om at skrue, indtil søjlen tager ordentligt med last, og derefter skrues møtrikker på oversiden også.

Endelig bygges en lav træramme af glespanel rundt om søjlefoden. Læg til nogle centimeter i størrelse. Beton med en anelse flydemiddel hældes på og vibreres let.

Fordelen med denne løsning er, at søjlen tager ordentlig last fra begyndelsen. Man eliminerer risikoen for knirkende gulve og sætningsskader på etagen ovenover.

• Synes
Keviin
  • Laddar…
copello2 sagde:
Hej,

Vi skal rive og udveksle en bærende væg (4 meter i stueetagen i et 1 1/2 plans hus) og har fået beregninger og konstruktionstegninger fra en kvalificeret arkitekt og konstruktør om, hvordan dette skal gøres. Efter at have diskuteret flere løsninger frem og tilbage kom vi frem til at sætte en HEA 180 stålbjælke på 115x115 limtræ søjler - alt specificeret i vedhæftede tegninger og beregninger. Problemet er dog, at 115x115 søjlen, som skal gemmes i væggene, er lidt for stor og vil stikke ud nogle cm fra væggen inde i huset.

Da jeg ikke forstår mig på last / styrkeberegninger, spørger jeg nu, om vi, baseret på beregningerne, kunne klare os med en mindre dimension søjle alternativt limtræ søjle med målene 90x120, hvis sådanne findes. En anden mulighed ville være at sætte et stålrør i den ene væg (som er mindre end 115x115 og kan bære meget last) og så sætte limtræs søjle i ydervæggen, som skal stå på remmen (stålrør fungerer ikke der). Men spørgsmålet er, om det er tilladt at have limtræ som søjle på den ene side og stålrør som søjle på den anden side....
Du siger, at den bærende væg er 4 meter lang, men det virker som om, at den er 4,5 m i beregningerne? Det virker så unødvendigt at vælge en HEA180, når HEA160 opfyldte nedbøjningskravet ved langtidslasten?

Så et lille dumt spørgsmål til den, der ved: Hvorfor står der kH i stedet for kN i beregningerne? Ligeså mpA i stedet for MPa.. for de lønkrav konstruktørerne fremsætter, burde man vel få en stavekontrol i det mindste?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.